Řády učeben, kdo by měl tyhle hodiny rád? Pracuji v tomto školním roce při informatice ve 4. a 5. ročníku v tandemu, domlouváme se, co budeme dělat, vyhodnocujeme naši práci…
Tak co provedeme s tím řádem?
Tak mohli bychom si nechat navrhnout od dětí, co by asi tak v takovém řádu mohlo být.
Mohly by ho zpracovat v myšlenkové mapě.
Super. Tak je zkusíme naučit formulovat pravidla, aby tam nebyly žádné zákazy, myslím, aby tam nebylo to NE.
Žáci celkem dobře reagovali, pro ty mladší jsme měli připravené, že myšlenkovou mapu budou malovat, že to budou obrázky. V jedné čtyřce to bylo moc náročné, ve druhé čtyřce to probíhalo s nadšením. Páťáci formulovali svoje body řádu s přehledem v textu. Navíc jsme si ukázali, jak rychle se můžeme rozdělit do skupin pomocí barevných papírků.
Nechceme, abyste spolu všichni kamarádili, to nedokážeme, chceme, aby jste spolu pracovali – spolupracovali.
Kolega dostal ze všech čtyř tříd dost podkladů, aby mohl dětským jazykem sepsat, cože se to v té počítačové učebně má dít, ne to, co je zakázáno. Byli jsme sami překvapeni, jak žáci na takovou formulaci přistoupili. Za mě jednoznačně pozitivní moment – jaké je to žádoucí chování, proč bych měl posilovat to, co je špatně.
A co budeme dělat další hodinu?
Potřebujeme ten řád počítačové učebny zapsat jako probraný do naší třídní knihy.
Číst to tedy těm dětem nechci.
O víkendu mě doma napadlo, že by to mohlo jít QR kódem. Text nakopírován do generátoru QR kódu, magické čtverce staženy a vytištěny, připravil jsem si na jeden list A4 i miniatury k rozstříhání. Velké listy papíru s QR kódem vyvěšeny po naší aute.
Jaká bude režie hodiny?
Rozdělíme se do skupin, dnes je to na vás – čtyři skupiny po… vypočítejte si velikost vašich skupin.
V každé skupině potřebujeme skupinové role. Z minula už máme třeba šéfa, vraceče k tématu, časoměřiče, zapisovače. Dnes budeme potřebovat ještě technika.
Ve skupinách jsou role rozděleny, víme z minula, že všichni musíme pracovat a spolupracovat, i když máme za úkol hlídat čas, nebo tišit skupinu, protože půl metrový hlas.
Probíráme, co se to dneska bude dít.
A QR kódy znáte? K čemu to slouží?
Někteří kývou a sypou ze sebe informace. Tišící gesto všechny přivede do klidu.
Tak zatím přemýšlejte o bodech řádu počítačové učebny, které si z minulé hodiny pamatujete, potřebujeme se domluvit s techniky.
Technici přicházejí a my se domlouváme, jak se načítají QR kódy do iPadů. Všichni rozumí, zkoušíme. Trpělivost, nevadí, že to na poprvé nejde. Znovu si to vyzkoušíme.
Teď to půjdete naučit vaši skupinu. Načtete, přinesete do týmu, zapíšete do pracovního listu – to je mimochodem čistý list papíru.
Zvládneme to. A můžeme vyzkoušet i naše mobilní telefony?
Určitě. Co k tomu budete potřebovat? A nezapomeňte, že načítá jen jeden člen vašeho týmu.
Jdeme na další část hodiny. Instrukce, časový limit, co bude důkazem o splnění. A ještě důležitá informace:
Není to soutěž, není to o tom, kdo bude mít víc bodů našeho řádu na pracovním listu.
Načítáme, QR kódy jsou vyvěšeny v naší aule, děti jsou potichu, protože z auly vedou dveře do tříd a tam se také učí. Opravdu dodržují dohodnutá pravidla. Můžeme jako učitelé s úsměvech chodit, pomáhat, fotit si, jak jeden učí druhého, jak zkoumají jestli to na mobilu jde taky.
Časový limit končí, my se usazujeme do lavic.
Co se nám dařilo? Co příště udělat jinak? Proč to téhle skupině šlo tak rychle?
Sdělujeme si strategie, oceňujeme se. I my, učitelé, jsme dostali ocenění. Naši žáci se hýbali, hodina prý rychle utekla, oni mají body na pracovním listu. Splněno.
Může být ten QR kód nějak nebezpečný? Co až půjdete ze školy a potkáte nějaký podobný symbol? Budete načítat?
Dáváme dohromady i bezpečnost, či bezpečnější přístup k našemu digitálnímu životu. Můžeme odpovědět, co jsme se dneska naučili i jak jsme na to šli, jestli nám to bylo příjemné, případně, co nám činilo problémy. Nejvíc se učíme, když sami někoho učíme. To jsme dneska prováděli.
To nám ale ta hodina rychle utekla, co?
A my máme s kolegy důkazy o učení, splněná veškerá kritéria, můžeme vyklikat do třídní knihy ze šablon projednání řádu počítačové učebny.
A k čemu jsi měl ty zmenšeniny QR kódů k nastříhání?
Ty dostali žáci s sebou do třídy, aby si je tam vyvěsili, přilepili, opakovali si, naučili načítat paní učitelky a asistentky…
Jak si opakujete řády učeben vy?
Připojím vám pár fotografií z našich čtyř radostných hodin.
Slávek Hora
Skvělý nápad, využili jsme pro opakování prvouky se třeťáky. Načítání, opakovali a moc je to bavilo.
DášaF
Dášo. To mě moc těší. Díky za ohlas. 🙂
Slávek Hora
Pěkné, nápad s QR kódy je trochu ujetý, ale se záměrem upozornit na riziko bezpečnosti je to určitě fajn.
Nepřinesly čtečky QR kódu žákům přinesou spíše zmatek, proč je vůbec používat?
Riziko jakkoli špatného kódu vyvěšeného na nástěnce ve škole je asi stejné jako když bude na letátu ve městě. Za mě je to zastaralá technika k ukládání nejen běžného textu, ale i jakýkoliv skupin/řetězců znaků.
Spíše bych při této hodině s QR kódy porovnal/vyzdvihnul výhody OCR převodu ofoceného textu, který dnes snad skrz různé aplikace umí každý mobil.
Bohužel i naši redaktoři v práci stále chtějí mít QR kódy ve všech našich materiálech. Těžko se mi je přesvědčuje, že velké QR kódy příliš dominují vytištěné ploše a hyzdí grafiku. A taky si myslím, že ochota spustit si QR čtečku není tak vysoká, zvláště pokud jde o obyčejné propagační materiály.
Roberte,
díky za váš pohled na problematiku QR kódů. My se při načítání ještě naučili, že je dobré si nechat ukázat náhled adresy, odhad, jestli by nemohla obsahovat adresu, na kterou rozhodně nechceme kliknout (a to i ve třídě na nástěnce). Zajímavé je, jak lidé rychle klikají a nepřemýšlí, co to vlastně otvírají.
iPad, který jsme v hodině použili, čtečku nepotřebuje, děti ve třídách už mají také dost iPhonů, naučili jsme se je nastavit do dvou fází, aby ukázaly adresu, pak se rozhodujeme, jestli jdeme do odkazu. Také jsme si nastavili, aby QR kód rovnou načetl foťák zařízení. A nemyslím si, že by to byla tak zastaralá technologie, žáci sami říkali, že rodiče tak platí účty, kupují vstupenky, vstupují do ZOO apod.
OCR si také ukážeme, jsou to čtvrťáci a páťáci, musíme postupně.
A jinak QR kódy je baví, než dospějí, určitě bude něco dalšího, to jsme také řešili. Šlo nám také o pohyb v hodině, nechceme, aby děti jen seděly, ale aby se pohybovaly, spolupracovaly…
K té grafice – určitě to ruší, existují ale i různé úpravy QR kódů, které mohou vypadat více nebo méně rušivě, např. https://www.qrcodechimp.com, https://qrmonkey.net a další.
Hezké dny.
Slávek Hora
Moc díky za reakci na mně. Je asi jané, že nejsem příznivcem používání QR kódů. Zneužitelnost kódů je podle mně velmi vysoká, protože je velmi snadné jen kliknout…
A měl jsem na ně i trochu smůlu.:) Zanevřel jsem na ně tehdy, když se QR kódů chytli podvodníci. Poslali mi poštou platbu za služby O2, ale QR kód byl už na nedohledatelný účet. Ve čtečce jsem tuto „drobnost“ lehce přehlédnul. Dost lidí pak dělalo ze sebe ty chytré. „Za nepozornost se platí, … to si musíš vždycky kontrolovat.“ Jenže podle čeho? Dnes když platím z účtu, tak použiju uložený vzor v bankovnictví včetně čísla účtu. Pokud číslo účtu nesouhlasí s číslem na papíře (složence), tak pak zjišťuji, kde je zakopaný pes.
Při tvorbě QR kódů se sice dá do něj vložit grafika, která tu plochu graficky „rozbije“, ale jde spíše o komromis v čitelnosti kódu. Měla by to být spíše nějaká drobnost a něměla by zabírat moc místa v QR kódu, protože pak kód může být „nečitelný“. Čím více plochy s kódem zůstane nepřekryto grafikou, tím je větší možnost, že si čtečka špatně čitelné části přečte z jiného kousku plochy kódu.
Když je ale obsahem delší odkaz (více textu), tak se zvětšuje i plocha kódu. A to je to, na co narážím nejčastěji. Chtě nechtě se z QR kódu stává příliš dominantní prvek v potištěné ploše.
Roberte, rozumím. A právě takové situace se žáky také řešíme. Pořádně se podívat, kam odkaz vede, ne rovnou klikat na načtení s cestou do internetu. A i ta plocha a počet teček vzrůstá, to něco znamená, více informací… Učíme žáky přemýšlet a hledat zákonitosti v běžném životě. Ať se daří a co nejméně karambolů s technologiemi.
Slávek Hora
Dobrý den,
zakoupili jsme si Scottie go, jsme málotřídka – nemáme žádného IT učitele. Prosím Vás, kde bych našla řešení jednotlivých úkolů? Stáhla jsem si návod, ale jedná se mi o složitější úkoly, které mají žáci řešit. Děkuji za pomoc.
Přikrylová(Petrušková)
Pavlíno, dobrý den. Nikdy jsem nebádal po správném řešení Scottieho záludných úkolů. Bádám sám v jeho úkolech. Dostal jsem se až k nějaké 40. úrovni. Scottie se mi začal smát, že to jde i jinak a nepustil mě dál. Vzteky jsem zavřel krabici a ještě se k té mnou dosažené nejvyšší úrovni nevrátil, ale možná nastal čas, protože Scottie se objevil na své misi i v mojí nové škole, v Bystřici. Tak snad to se žáky dořešíme. Správná řešení si ovšem neukládám. 🙂
Slávek Hora