My si často lepíme. V hodinách. A s tím bych vás chtěl dneska seznámit. Lepil jsem si modely z papíru vždycky rád. Mám mnoho modelů staveb z papíru slepených a využívám je i k výuce. Většinu z nich jsem si koupil, občas narazím i na ty bezplatné. Ty pak rád využívám při výuce.
Učíme se nejen o architektuře, realizujeme tak i budování mnoho kompetencí, průřezových témat, která jsou v ŠVP. Řada z nás říká, že se realizovat nedají, že je to hloupost… Nebudu pokračovat v těch negativních slovech, kdo mě zná, tak ví, že si v nich moc nelibuji.
Znáte server Canonu, kde jsou zveřejněny mnohé vystřihovánky? Najdete tu nejen architekturu, ale i další věci, a různé pomůcky do výuky, zvířata i naprosté zbytečnosti. Masky na karneval, různé hračky, dekorativní předměty… Stačí si vytisknout a jdete vyrábět. Tedy ještě přihlásit, ale nebojte, nic platit nebudete, prostě patříte do rodiny lepičů.
Tak teď už Canon znáte, podtitul má Creativ Park. Račte vstoupit. Vyberte si a naplánujte si model do výuky. V sekci Architektura teď objevíte 93 modelů. Některé jsou ve dvojím provedení – propracované modely, které skládáte a lepíte několik desítek hodin. Já si takhle hrál s modelem katedrály v Miláně a Sagradou Familií z Barcelony. Dokonalé modely. To do hodin nedáte. Nebo kolínskou katedrálu… Proto jsou tu i modely v minimalistické verzi. A to je příležitost pro nás, učitele.
My jsme na to šli ve skupinové práci. Takže máme sestavené skupiny, vylosovali jsme je ve Flippity, jména mám od začátku školního roku uložená. Diskuze ve skupině o rolích, to už jsme taky zmákli. Výběr modelu. Dneska jsem si připravil tří různé, přeci jen ještě nevím, jak na tom moji žáci jsou a chci jim dát vybrat. A mám připravenou i práci pro ty, kteří by opravdu lepit nechtěli.
Tak co budeš lepit, nezdržuj.
Já lepit nebudu, budu jen dohlížet, aby se někdo nestříhl, nepřilepil. Vybral jsem kolínskou a milánskou katedrálu a horu Sain Michel, ta je asi nejtěžší.
Každý model má dvě části. Papír s díly modelu a návod. Návod je ve většině obrázkový, angličtina je jen u druhů čar, to ale rychle pochopíme, můžeme použít i Google překladač s rozšířenou realitou. Návody a modely mám vytištěné, mám je i pomocí odkazu vložené do Google Učebny, můžeme návod používat na telefonu, tabletu, má to i výhodu, nemusíte ho tisknout. Navíc tam jsou barevné značky a já tisknu většinou v černobílé verzi. Odkaz v Google Učebně má i tu výhodu, že si žáci mohou vytisknout a lepit i doma.
Stříháme, lepíme. „Porozumíváme“ více nebo méně návodu. jedna skupina si vyžádá náhradní díl, protože spolužák přestřihl něco, co neměl. S tím počítám. Umějí si říct o pomoc. Zastavuji se u týmu, který vysílá signály o další pomoc, podíváme se do návodu.
Aha, takhle to má být. Tak to jsem nepochopil/a.
To nevadí, i nepochopení a neúspěch je výsledkem naší práce. Je důležité si to uvědomit, přemýšlet o tom a hledat cestu, ne to vzdát. Všichni ve skupině zatím pracují, máme i jiné, nelepící cíle – zjistit znaky gotického slohu, takže vyhledávací. Ještě máme při práci fotit a snímky i s jednotlivými znaky gotiky vkládat do padletí nástěnky pod model, který skupina lepí s uvedením jména šéfa, nebo s názvem týmu (číslem).
Připravený je i odkaz na Padlet s mapovým podkladem, kam mohou pracovníci v týmu vkládat významné stavby gotiky, nejlépe katedrály – informace o nich získáváme ze zdrojů o znacích gotiky. Na nástěnce i pokyny. Jeden z žáků na mapě začíná pracovat, ne vše se mu tedy daří, úkol plní jen částečně. Pro mě je ale důležité, že si zkouší vkládat špendlíky a zadávat názvy míst, vyhledávat.
Nakonec se nám daří slepit jen kolínskou katedrálu. Ta milánská je konstrukčně složitější, nestíhám přijít před tím, než to skupina polepí tak, že už to není k rozlepení. Koukáme do návodu, že to mělo být jinak. Ještě se mi daří při rozlepování model natrhnout. Úplně nejhůř dopadne hora Saint Michel. I když horu máme, stavby už ne. Skupina také nepracuje právě nejlépe. Někteří dostali za úkol vystříhat a pak už nic. Tím skupinu střihači ochromují – příležitost pro reflexi tohoto jevu.
A co ty tvoje kompetence?
Tak to už jste si sami dali dohromady. Zkusím vám popsat, co napadá mě přímo v hodině, co v ní slyším, co mi běží při plánování hlavou, ty hlasy mých žáků.
- K učení – to probíhalo, návod, focení, vkládání fotek, zjišťování znaků gotiky, ještě si je zapamatovat, jak to slepit a nepolepit….
- K řešení problémů – a můžeme si ustříhnout další díl? My jsme ho přestříhli, jsme si to neuvědomili. A můžu vkládat ty stavby na mapu? A jak se to dělá? Aha. Už to mám, je mi to jasné.
- Kompetence komunikativní – dělíme si role, musíme se dohodnout při lepení. „Tys to přestříh.“
- Kompetence sociální a personální – pracujeme ve skupině, někteří spolu moc nekamarádí, ale domluvit se musíme, abychom zvládli zpracovat zadané úkoly a splnili kritéria, dosáhli nějakého cíle, postupovali po cestě, pracujeme s technologiemi, zanecháváme digitální stopu společně s týmem…
- Kompetence občanské – respektujeme názory ostatních – já si myslím, že to musíme takhle. Ne, ty to kazíš, udělej to takhle. Ne, to není jako tady na obrázku. Můžu ti pomoc? Hlavně se nestříhni.
- Kompetence pracovní – pořádek na pracovním stole je polovina úspěchu, ne-li víc. Neztratit žádný díl, dokonce si je skupiny popisují čísly, protože se domlouvají, že nejdřív to celé vystříhají.
- Kompetence digitální – vyfotíme si návod a zobrazíme si ho na telefonu, fotíme fáze lepení, vkládáme na elektronickou nástěnku snímky a doklady znaků gotické architektury, kopírujeme tam i zdroje. Nefotíme spolužáky, fotíme jen lepící ruce – pečujeme o digitální stopu.
A dodám vám sem i ty modely:
Najděte si i ty složitější propracované modely. Já si takhle pohrál s milánskou katedrálou. Tu v Kolíně jsem zatím nedal, potřeboval bych čas, a toho se mi tedy nedostává.
A ještě fotky. Prý se vám budou v albu lépe prohlížet. Něco z fáze lepení, když jsme si tak hezky zalepili.
Slávek Hora lepící