Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Tak si tu gotiku slepíme

Zveřejněno v 13 ledna, 202312 ledna, 2023 od Slávek Hora

My si často lepíme. V hodinách. A s tím bych vás chtěl dneska seznámit. Lepil jsem si modely z papíru vždycky rád. Mám mnoho modelů staveb z papíru slepených a využívám je i k výuce. Většinu z nich jsem si koupil, občas narazím i na ty bezplatné. Ty pak rád využívám při výuce.

Učíme se nejen o architektuře, realizujeme tak i budování mnoho kompetencí, průřezových témat, která jsou v ŠVP. Řada z nás říká, že se realizovat nedají, že je to hloupost… Nebudu pokračovat v těch negativních slovech, kdo mě zná, tak ví, že si v nich moc nelibuji.

Znáte server Canonu, kde jsou zveřejněny mnohé vystřihovánky? Najdete tu nejen architekturu, ale i další věci, a různé pomůcky do výuky, zvířata i naprosté zbytečnosti. Masky na karneval, různé hračky, dekorativní předměty… Stačí si vytisknout a jdete vyrábět. Tedy ještě přihlásit, ale nebojte, nic platit nebudete, prostě patříte do rodiny lepičů.

Tak teď už Canon znáte, podtitul má Creativ Park. Račte vstoupit. Vyberte si a naplánujte si model do výuky. V sekci Architektura teď objevíte 93 modelů. Některé jsou ve dvojím provedení – propracované modely, které skládáte a lepíte několik desítek hodin. Já si takhle hrál s modelem katedrály v Miláně a Sagradou Familií z Barcelony. Dokonalé modely. To do hodin nedáte. Nebo kolínskou katedrálu… Proto jsou tu i modely v minimalistické verzi. A to je příležitost pro nás, učitele.

My jsme na to šli ve skupinové práci. Takže máme sestavené skupiny, vylosovali jsme je ve Flippity, jména mám od začátku školního roku uložená. Diskuze ve skupině o rolích, to už jsme taky zmákli. Výběr modelu. Dneska jsem si připravil tří různé, přeci jen ještě nevím, jak na tom moji žáci jsou a chci jim dát vybrat. A mám připravenou i práci pro ty, kteří by opravdu lepit nechtěli.

Tak co budeš lepit, nezdržuj.

Já lepit nebudu, budu jen dohlížet, aby se někdo nestříhl, nepřilepil. Vybral jsem kolínskou a milánskou katedrálu a horu Sain Michel, ta je asi nejtěžší.

Každý model má dvě části. Papír s díly modelu a návod. Návod je ve většině obrázkový, angličtina je jen u druhů čar, to ale rychle pochopíme, můžeme použít i Google překladač s rozšířenou realitou. Návody a modely mám vytištěné, mám je i pomocí odkazu vložené do Google Učebny, můžeme návod používat na telefonu, tabletu, má to i výhodu, nemusíte ho tisknout. Navíc tam jsou barevné značky a já tisknu většinou v černobílé verzi. Odkaz v Google Učebně má i tu výhodu, že si žáci mohou vytisknout a lepit i doma.

Stříháme, lepíme. „Porozumíváme“ více nebo méně návodu. jedna skupina si vyžádá náhradní díl, protože spolužák přestřihl něco, co neměl. S tím počítám. Umějí si říct o pomoc. Zastavuji se u týmu, který vysílá signály o další pomoc, podíváme se do návodu.

Aha, takhle to má být. Tak to jsem nepochopil/a.

To nevadí, i nepochopení a neúspěch je výsledkem naší práce. Je důležité si to uvědomit, přemýšlet o tom a hledat cestu, ne to vzdát. Všichni ve skupině zatím pracují, máme i jiné, nelepící cíle – zjistit znaky gotického slohu, takže vyhledávací. Ještě máme při práci fotit a snímky i s jednotlivými znaky gotiky vkládat do padletí nástěnky pod model, který skupina lepí s uvedením jména šéfa, nebo s názvem týmu (číslem).

Připravený je i odkaz na Padlet s mapovým podkladem, kam mohou pracovníci v týmu vkládat významné stavby gotiky, nejlépe katedrály – informace o nich získáváme ze zdrojů o znacích gotiky. Na nástěnce i pokyny. Jeden z žáků na mapě začíná pracovat, ne vše se mu tedy daří, úkol plní jen částečně. Pro mě je ale důležité, že si zkouší vkládat špendlíky a zadávat názvy míst, vyhledávat.

Nakonec se nám daří slepit jen kolínskou katedrálu. Ta milánská je konstrukčně složitější, nestíhám přijít před tím, než to skupina polepí tak, že už to není k rozlepení. Koukáme do návodu, že to mělo být jinak. Ještě se mi daří při rozlepování model natrhnout. Úplně nejhůř dopadne hora Saint Michel. I když horu máme, stavby už ne. Skupina také nepracuje právě nejlépe. Někteří dostali za úkol vystříhat a pak už nic. Tím skupinu střihači ochromují – příležitost pro reflexi tohoto jevu.

A co ty tvoje kompetence?

Tak to už jste si sami dali dohromady. Zkusím vám popsat, co napadá mě přímo v hodině, co v ní slyším, co mi běží při plánování hlavou, ty hlasy mých žáků.

  • K učení – to probíhalo, návod, focení, vkládání fotek, zjišťování znaků gotiky, ještě si je zapamatovat, jak to slepit a nepolepit….
  • K řešení problémů – a můžeme si ustříhnout další díl? My jsme ho přestříhli, jsme si to neuvědomili. A můžu vkládat ty stavby na mapu? A jak se to dělá? Aha. Už to mám, je mi to jasné.
  • Kompetence komunikativní – dělíme si role, musíme se dohodnout při lepení. „Tys to přestříh.“
  • Kompetence sociální a personální – pracujeme ve skupině, někteří spolu moc nekamarádí, ale domluvit se musíme, abychom zvládli zpracovat zadané úkoly a splnili kritéria, dosáhli nějakého cíle, postupovali po cestě, pracujeme s technologiemi, zanecháváme digitální stopu společně s týmem…
  • Kompetence občanské – respektujeme názory ostatních – já si myslím, že to musíme takhle. Ne, ty to kazíš, udělej to takhle. Ne, to není jako tady na obrázku. Můžu ti pomoc? Hlavně se nestříhni.
  • Kompetence pracovní – pořádek na pracovním stole je polovina úspěchu, ne-li víc. Neztratit žádný díl, dokonce si je skupiny popisují čísly, protože se domlouvají, že nejdřív to celé vystříhají.
  • Kompetence digitální – vyfotíme si návod a zobrazíme si ho na telefonu, fotíme fáze lepení, vkládáme na elektronickou nástěnku snímky a doklady znaků gotické architektury, kopírujeme tam i zdroje. Nefotíme spolužáky, fotíme jen lepící ruce – pečujeme o digitální stopu.

A dodám vám sem i ty modely:

Katedrála v Kolíně nad Rýnem

Katedrála v Miláně

Hora Saint Michel

Najděte si i ty složitější propracované modely. Já si takhle pohrál s milánskou katedrálou. Tu v Kolíně jsem zatím nedal, potřeboval bych čas, a toho se mi tedy nedostává.

A ještě fotky. Prý se vám budou v albu lépe prohlížet. Něco z fáze lepení, když jsme si tak hezky zalepili.

Slávek Hora lepící

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme