Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Učíme se s INSERTem

Zveřejněno v 25 listopadu, 202225 listopadu, 2022 od Slávek Hora

Jako že něco někam vložíme?

Ale ne, jde o metodu kritického myšlení (RWCT). Písmenka jsou zkratkami počátečních anglických slov. Zase ta angličtina, pořád mě pronásleduje.

Tak tedy Interaktive (interaktivní) Noting (poznámkový) System (systém) for Effektive (pro efektivní) Reading (čtení) and Thinking (a myšlení). Prostě I.N.S.E.R.T – interaktivní poznámkový systém pro efektivní čtení a myšlení.

Že nám to čtení moc nejde, tedy že nečteme funkčně, to víme z různých výzkumů. Má s tím problém i moje generace, jakých vtipných situací já už s tím zažil. Tak to pojďme posilovat. Takové strategické metody by měli naši žáci rozhodně znát. No a měli by je nejen znát, ale i využívat při čtení textů.

Zasvětil jsem své žáky do metody na přelomu října a listopadu, v době Halloweenu. Opravdu metodu neznali. Ve škole se konala akce oblékni se do kostýmu a pojď se bavit. My jsme se bavili, i s metodou a článkem o tomto svátku.

Co k tomu nutně budeme potřebovat? Vykopíroval jsem si článek z Wikipedie, prostě základní informace, odborný článek – můžete vzít článek z časopisu, z novin, z knížky…. Potřebujeme ho ocitovat – půjdeme na Citace.com, které vyplivnou správnou formu. Zázrak.

A pak budeme potřebovat systém základních značek a jejich význam:

✔︎ – tahle značka mi dala nejvíc zabrat, ale sdílené dokumenty mají také možnost vložit symbol zatržítka, značka pro známou věc;

+ – nová věc

– – nesouhlasím

? – potřebuji se dozvědět víc

Přidám vám sem odkaz na tabulku, kterou jsem žákům připravil, ať ji nemusíte vytvářet. Je to jen tabulka se symboly, pak už musí pokračovat sami.

Cíl máme – vybavit článek značkami a pracovat s nimi v podle pokynů, kritéria vytvoříme – čas, značky v článku nebo přepis do tabulky, dohledat si otazníky, najít argumenty, když nesouhlasím…

Moje rýpavá otázka:

A co když souhlasíte? To si neověříte? A neověříte si ani známé věci?

Dalším kritériem je diskuze ve dvojici a pak ve čtveřici – provedeno. Bavíme se o článku, o symbolech v článku, v tabulce. Klidně do původního článku zařaďte nějakou „chybu“, ať máte co vyhledávat a o čem diskutovat – no jasně, fakenews.

My jsme ještě z I.N.S.E.R.T.ovaného textu vytvořili vlastní odborný text a přidali odstavec o tom, jak Halloween probíhal v naší škole. Informace z článku jsme si docela dobře zapamatovali, učili jsem se velmi intenzivně. Totiž jednou si přečetli článek žáci sami, pak jsem ho přečetl já, studovali jsme ho s tužkou a dělali si značky, znovu jsme informace konzultovali, z informací jsem vytvořil hru (jasně, byl to Blooket) a jednou jsme informace použili při psaní svého textu. Někteří si ještě troufli na přepis článku do sdíleného dokumentu.

A co jsme se naučili? Jasně, znalosti, metodu, procvičili jsme si, že je důležité ověřovat, zkusili si citaci článku (to budeme muset opakovat dál), potvrdili jsme si, že opakování je matka moudrosti, nebo sestra?

Kdybyste si o této metodě chtěli přečíst nějaké další články, můžete na zmiňovanou Wikipedii, nebo na portál RVP.cz. A kdyby se vám to zdálo příliš novátorské, tak si pamatujte, že metody RWCT (kritické myšlení) jsou mezi námi v naší zemi od roku 2000, kdy paní Hana Košťálová a pan Ondřej Hausenblas založili občanské sdružení Kritické myšlení a začaly metody šířit v Česku. Takže určitě to není žádná nevyzkoušená novinka. A vůbec nebude ostudou, že I.N.S.E.R.T. vyzkoušíte prvně, důležité je začít a využívat. Třeba při tom narazíte na další metody, které si zamilujete.

Slávek Hora

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak jsme vyráběli vlnostroj
  • Měníme se nám to pod rukama…
  • Den pí
  • Věda na kouli
  • Stáž na islandské škole Breidholtsskóli

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Citujete? Citujte
  • Anička: Citujete? Citujte
  • Petra Boháčková: Jak jsme tiskli pravítka
  • zuzana: Jak jsme tiskli pravítka
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme