Jako že něco někam vložíme?
Ale ne, jde o metodu kritického myšlení (RWCT). Písmenka jsou zkratkami počátečních anglických slov. Zase ta angličtina, pořád mě pronásleduje.
Tak tedy Interaktive (interaktivní) Noting (poznámkový) System (systém) for Effektive (pro efektivní) Reading (čtení) and Thinking (a myšlení). Prostě I.N.S.E.R.T – interaktivní poznámkový systém pro efektivní čtení a myšlení.
Že nám to čtení moc nejde, tedy že nečteme funkčně, to víme z různých výzkumů. Má s tím problém i moje generace, jakých vtipných situací já už s tím zažil. Tak to pojďme posilovat. Takové strategické metody by měli naši žáci rozhodně znát. No a měli by je nejen znát, ale i využívat při čtení textů.
Zasvětil jsem své žáky do metody na přelomu října a listopadu, v době Halloweenu. Opravdu metodu neznali. Ve škole se konala akce oblékni se do kostýmu a pojď se bavit. My jsme se bavili, i s metodou a článkem o tomto svátku.
Co k tomu nutně budeme potřebovat? Vykopíroval jsem si článek z Wikipedie, prostě základní informace, odborný článek – můžete vzít článek z časopisu, z novin, z knížky…. Potřebujeme ho ocitovat – půjdeme na Citace.com, které vyplivnou správnou formu. Zázrak.
A pak budeme potřebovat systém základních značek a jejich význam:
✔︎ – tahle značka mi dala nejvíc zabrat, ale sdílené dokumenty mají také možnost vložit symbol zatržítka, značka pro známou věc;
+ – nová věc
– – nesouhlasím
? – potřebuji se dozvědět víc
Přidám vám sem odkaz na tabulku, kterou jsem žákům připravil, ať ji nemusíte vytvářet. Je to jen tabulka se symboly, pak už musí pokračovat sami.
Cíl máme – vybavit článek značkami a pracovat s nimi v podle pokynů, kritéria vytvoříme – čas, značky v článku nebo přepis do tabulky, dohledat si otazníky, najít argumenty, když nesouhlasím…
Moje rýpavá otázka:
A co když souhlasíte? To si neověříte? A neověříte si ani známé věci?
Dalším kritériem je diskuze ve dvojici a pak ve čtveřici – provedeno. Bavíme se o článku, o symbolech v článku, v tabulce. Klidně do původního článku zařaďte nějakou „chybu“, ať máte co vyhledávat a o čem diskutovat – no jasně, fakenews.
My jsme ještě z I.N.S.E.R.T.ovaného textu vytvořili vlastní odborný text a přidali odstavec o tom, jak Halloween probíhal v naší škole. Informace z článku jsme si docela dobře zapamatovali, učili jsem se velmi intenzivně. Totiž jednou si přečetli článek žáci sami, pak jsem ho přečetl já, studovali jsme ho s tužkou a dělali si značky, znovu jsme informace konzultovali, z informací jsem vytvořil hru (jasně, byl to Blooket) a jednou jsme informace použili při psaní svého textu. Někteří si ještě troufli na přepis článku do sdíleného dokumentu.
A co jsme se naučili? Jasně, znalosti, metodu, procvičili jsme si, že je důležité ověřovat, zkusili si citaci článku (to budeme muset opakovat dál), potvrdili jsme si, že opakování je matka moudrosti, nebo sestra?
Kdybyste si o této metodě chtěli přečíst nějaké další články, můžete na zmiňovanou Wikipedii, nebo na portál RVP.cz. A kdyby se vám to zdálo příliš novátorské, tak si pamatujte, že metody RWCT (kritické myšlení) jsou mezi námi v naší zemi od roku 2000, kdy paní Hana Košťálová a pan Ondřej Hausenblas založili občanské sdružení Kritické myšlení a začaly metody šířit v Česku. Takže určitě to není žádná nevyzkoušená novinka. A vůbec nebude ostudou, že I.N.S.E.R.T. vyzkoušíte prvně, důležité je začít a využívat. Třeba při tom narazíte na další metody, které si zamilujete.
Slávek Hora