Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

O svobodě

Zveřejněno v 18 listopadu, 202217 listopadu, 2022 od Slávek Hora

Petra si někde létá – tedy létá si v Itálii a pracuje, však se o tom dočtete v článku – já se ocitnul na Národní třídě. Jednak jsem potřeboval poskytnout jeden rozhovor, navíc se v pátek ráno koná Velvarský Bett – konference o ICT, kde mám něco říct a vést workshopy.

Do Prahy jsem tedy narazil dřív, abych nemusel ráno tak brzy vstávat. A protože bylo 17. listopadu, zamířil jsem i na Národní třídu. S dcerou, která se narodila až do polistopadové doby. Zapálit svíčky, připnout si trikolóru, projít dav lidí na Václaváku, na Národní třídě. A trochu zavzpomínat na dobu, kdy mi bylo 18 a byl jsem prvním rokem na Pedagogické fakultě v Plzni. Chtěl jsem se učit být učitelem.

Při tom mě napadaly různé otázky. Např. jak jsem na tom se svobodou já, jak ji vnímám, jakou svobodu poskytuji svým žákům při vyučování. Kdybych jim svobodu neposkytoval, nepracovali jsem s ním, jak by se v ní mohli naučit žít? Zabýváme se tím, co to vlastně ta éterická bytost jménem svoboda je?

Zkusíme si to představit např. na několika příkladech z hodin v tomto týdnu. Jsem zodpovědný učitel, který se na hodiny připravuje – v neděli připraví týdenní plán a pošle ho do Classroomu – el. učebny. Vlastně si sesumíruji, o čem ty hodiny příští týden budou, co budeme potřebovat, co musím připravit. A také co si mají připravit moji žáci, na co mají být připraveni, na co se mají naladit.

Přináším téma z oborové oblasti, kterou učím ve škole, ve třídě. Promítám si, jaké žáky učím, co všechno už zvládají, jestli jim nabízím dostatek možností pro rozvoj jejich dovedností a kompetencí v rovnováze se znalostmi. Už tam jsou? Směřujeme vůbec správným směrem? Jaká budou kritéria pro hodnocení a na čem je poznáme? Jak provedeme reflexi a co bude důkaz o učení? A co když to nebudeme zvládat? Máš plán B, C…

Téma, cíl, kritéria mám, velká otázka se mi rozpadá na podtémata, tohle zvládneme v evokaci (např. nějaká malá filmová nebo hudební ukázka – v našem případě to byl Velkomoravský chorál). Trochu ten příběh zalidníme a začíslujeme – postavy a letopočty. Zajímají nás také informace, jak ti lidé žili, kde bydleli, co nám po nich zůstalo.

A na čem budete pracovat vy? Máme skupiny z hodiny češtiny, oživíme je. Jste schopni v nich dál pracovat? Někdy to jde, jindy se musíme domlouvat, kdo za koho a proč. Máme malá témata (časová přímka, Sámova říše, Sámo, sv. Cyril, sv. Metoděj…), každá skupina může pracovat na něčem jiném vybírají si, rozdělují si role. Podle sebe, podle toho, na co se dnes cítí. Máme požadavky na kvalitní práci. Jak zpracujete výstup? Kam ho nasdílíme? Mám připraveno také sdílecí prostředí. Umíme v něm pracovat? To je úloha technika skupiny.

Potřebuji část dvouhodiny na prezentaci, reflexi a hodnocení, tohle je čas, se kterým můžete pracovat vy. Máme tu první krizi, řešíme ji. Navrhněte vaše řešení. Jaký bude tedy váš postup, co musíte a můžete udělat proto, aby vaše práce byla kvalitní – rozuměj – aby odpovídala našim kritériím.

Čas končí, následuje prezentace výstupů. Jsou dny, dny máme dvě tři skupiny, které dělají totéž téma. Každá práce je jiná, i když v něčem se shodují, jen považovali za důležité něco jiného. Podle mě to je v pořádku. Zdroje, citace? To ještě není moc v pořádku, ale učíme se to. Jen nás to zatím stojí moc času a sil. Je ale čas, není kam spěchat.

Co se nám na práci líbilo, co bylo vyhovující, za co byste se v týmu ocenili, a za co byste ocenili sebe? Jak příště svoji práci vylepšíte? V jaké roli to bude?

Práce má svoje dohody, pravidla. Má i dost svobody, se kterou se učíme žít a pracovat. Myslím, že můžu napsat, že se učíme pracovat se svobodou, se systémem společných dohod, kritérii naší práce. Napadá mě, jestli té svobody je dost, nebo je jí málo? Jak vnímat svobodu ve škole? Den boje za svobodu a demokracii je skoro za námi, ale každodenní práce na svobodě je tu stále přítomná. Nikdo ji na za nás neudělá. Odvahu.

Dnes tu budou s snímky z Národní, z Národní třídy 2022.

Slávek Hora

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak jsme vyráběli vlnostroj
  • Měníme se nám to pod rukama…
  • Den pí
  • Věda na kouli
  • Stáž na islandské škole Breidholtsskóli

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Citujete? Citujte
  • Anička: Citujete? Citujte
  • Petra Boháčková: Jak jsme tiskli pravítka
  • zuzana: Jak jsme tiskli pravítka
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme