Dneska jenom rychle. Bez obrázků. Všechno se nějak zrychlilo. Nebo toho přibylo? Nebo jsem si zase nechal naložit? Tak nějak. Budou to jen taková zjištění. A jedna výzva.
Pro nás?
To posuďte sami.
Hodně věcí ve výuce je pro moje žáky nové. Já, můj výukový styl. Moje otázky. Třeba:
Za co byste se za dnešek ocenili?
Takhle prý se ještě nikdo nezeptal.
Čti jim. Tak čtu, zatím jen v jedné třídě, ale ve chvíli, kdy vy čtete tento článek, já čtu i té druhé třídě. Tak snad to bude podnětné. Pro mě to podnětné je a občas z toho mám slzy v očích – z textu, z dodržování pravidel, z pozitivní atmosféry, která se nám daří udržovat v našich učících se skupinách.
Budujeme vztahy, má to svoje výsledky, zasmějeme se spolu, řešíme i vážnější věci, nedodržení dohod – role ve skupině a já dělám něco, co jsme si domluvili, že nemůžeme, ovlivňuje to práci celé skupiny, celé třídy. To vychytáme. Věřím tomu, mluvíme spolu o tom.
Bádáme.
Tohle jsou všechny pověsti, co jsem doma našel.
Byla toho plná taška, do které se vejde oblečení na víkend (to je dost subjektivní, že?). Prostě velká taška. Jetě jsem vběhl do knihovny a vytahal všechny další knihy pověstí. Máme otázky na závěr týdne, které známe dopředu – kritéria. My bychom na ně měli umět odpovědět. Vše je uloženo v Google Učebně, kdykoliv po ruce, když budu chtít, vím, kam si pro vše dojít.
Připravil jsem sebehodnotící dotazník. Potkáváme se měsíc, už jsme spolu něco prožili, tak bych chtěl vědět, jak to vidí moji žáci, jak se vidí moji žáci. Jeví se mi, že je to pro život důležité.
A konečně, máme tu výzvu – vyjmenovaná slova pomocí Blooketu, hranice úspěšnosti je na 80 % – shodli jsme se na tom. Všichni se snaží. I žáci s OMJ, ti mají můj obdiv. Takže blooketíme (blooketujeme) dál. Dokonce jsem si ten Blooket na rok předplatil. Je totiž boží, vygeneruje mi hezky tabulku, jen zapisuji těch 80 % do hodnocení. Můžu si do svého účtu zkopírovat Blookety kolegů, upravit si je a uchovat je. Vyjmenovaná slova jsou jen začátek, potřebujeme si zvyknout na jiný styl práce, přidáme další jevy. Ostatně už jsme přidali křesťanství a pojmy z mluvnice, z opakování.
Vlastně všechno to byla výzva. Mám výzvy rád, doufám, že i moji žáci si je oblíbí. Motivují nás k bádání, ke splnění cílů, udržují nás na cestě. Včera jsme řešili v jednom dospěláckém projektu, že je důležité být na cestě. A je jedno, jestli je rovná, asfaltová, úvozová nebo vymletá a plná děr. Prostě být na cestě. A začít začínat nové začátky.
Také jste na cestě? Pojďte se přidat.
Slávek Hora