Když přijeli do zámku, poručil král Jiříkovi, aby mu nalil do sklenice vína. „Ale tvá hlava za to,“ povídá, „jestliže nedoleješ, anebo přeleješ!“ Jiřík vzal konvici s vínem a leje.
Na tuhle pohádku jsem si vzpomněla, když jsem měla možnost se spolu s dětmi účastnit workshopu Pythagorův pohár. Tento týden jsme totiž s dětmi na dalším projektovém setkání projektu Erasmus+ Giants, tentokrát na řecké škole. Škola se nachází na Krétě, na předměstí města Chania. O samotné škole bude některý z dalších příspěvků. Součástí každého setkání jsou i dva workshopy pro učitele a dva pro žáky. Jeden ze žákovských workshopů se tentokrát týkal Pythagorova poháru. Žáci pracovali pod vedením řeckého učitele, třídního páté třídy.
A teď něco k poháru. Řekla bych, že jde o hezké spojení filozofie a fyziky. Pohár byl vytvořen k tomu, aby naučil ty, kteří lijí do poháru víno, nenalévat ho příliš plný a víno tak nebryndali a zbytečně vínem neplýtvali. Když do pohárku nalili víno do správné výšky, nic se nedělo, víno mohlo být z pohárku vypito. Když ale nalili do pohárku vína příliš, všechno víno spodem z pohárku vyteklo.
Kdo chce mít moc, nemívá nic.
A my se na workshopu naučili takový pohár vyrobit. Co je potřeba: plastový kelímek, brčko, tavná pistole, voda. A něco, čím uděláme do dna kelímku díru o průměru brčka.
Jak na to? Pohárek, díra do dna. Brčko v kolínku ohnout, nezmáčkout a slepit. Brčko prostrčit dírkou ve dnu kelímku. Nastavit tak, aby ohnutá část byla jen milimetr nebo tak nade dnem kelímku. Zvenčí zalepit tavnou pistolí. Vyzkoušet, zda oblepení drží (nalít trochu vody). Pokud ano, brčko odstřihnout. A pak nalít vody více, nad kolínko a dívat se, jak všechna vyteče.
Vysvětlení má co dělat s tíhovou silou (s gravitací) a atmosférickým tlakem. Spojené nádoby, prostě. Ale na to už si přijdete sami 🙂