To asi nebude v mém případě žádné zvláštní zjištění. V tomhle týdnu se moje turné po vlastech českých s digitálními kompetencemi zastavilo v ZŠ Dukelská v Kraslicích.
Ukázkové hodiny pro žáky se smysluplným využitím ICT. Potřeboval bych nějaké jednotné prostředí, do kterého by se žáci nemuseli přihlašovat. Problémem by se mohlo stát zapomenuté heslo. A potřeboval bych taky, aby případně komentovali, aby společně viděli práci ostatních skupin, jednotlivých spolužáků, aby se mohli rozepsat, uložit si svou práci, výstup, důkaz o svém učení… A taky jednotné prostředí pro učitele, kteří budou se žáky v hodinách a odpoledne na třech workshopech.
A co ti z toho teda vyšlo?
No mně určitě Padlet. Nástěnek mám z těch tří dnů osm. Nadšení žáci, nadšení učitelé, nadšené vedení školy. Co jsme s těmi nástěnkami všechno dělali?
V jedné třídě tedy nástěnku nepoužijeme, rozehráváme práci na Jamboardu – vyzkoušíme, co to umí, následuje otázka „Co víte o Islandu“ a jsem si zahrát QR hru.
Až budete mít pět ze sedmi otázek, přijďte si pro řešení, zkontrolujte si správné odpovědi.
Všechny týmy mají splněno všech sedm otázek, ne všechny jsou správně, ale to nevadí, správné odpovědi už máme, jdeme zpět do Jamboardu, následuje otázka o tom, jakou znalost o Islandu si z dnešní hodiny odnášíš. Objeví se i kouzelné NIC. A v čem byla zpracovaná QR hra? Správně, vygeneroval ji nástroj na Classtools.net, článek je na našem blogu.
Zpět k avizovaným nástěnkám. Určitě mám nástěnku s názvem Pokus. Tak vždycky ukazujeme, co taková věc umí, proč to používat, jaká to s sebou nese rizika. Tak třeba je dobré nástěnku zaheslovat a po hodině ji uzavřít, nechat účastníkům jen pro čtení, tedy pokud po nich nechci, aby pracovali dál, to dá rozum. Ukazujeme si, jak jednoduše vyměnit část adresy, aby to pro žáky bylo přívětivější při přepisu, jak si z nástěnky stáhnout elektronický dokument třeba v PDF a použít ho v dokladovém portfoliu u žáků i učitelů. Přece musíme nějak ukázat svůj osobní posun.
V nástěnkách pro žáky nesmí chybět cíl, kritéria a instrukce. Aby každý věděl, na čem se pracuje, co se má odevzdat a v jaké kvalitě, co se bude hodnotit. A kdyby se někdo ztratil, může si najít instrukce. S jednou třídou jsem probrali QR kódy, co to je, jak se to používá, aktivita s QR kódem je odvedla do Jigsaw, měli poznat obrázek. Ukázka vyhledávání obrázku na Google pomocí malého fotoaparátu ve vyhledávacím řádku, nebo práce s Google Lens.
Zkuste vybrat tři důležité informace o obrázku, které by měli vaši spolužáci rozhodně vědět.
A pokud byl někdo rychlejší, jeho úkolem bylo sestavit návod na tvorbu QR kódu. Číst ho uměli, tvořit už ne. Těch 45 minut je opravdu vražedný čas, zvlášť když máte se žáky navázat nějaký pracovní vztah, vysvětlit, co budeme dělat a ještě vše zpracovat v nějaké kvalitě i s minimální reflexí.
Utírám si zpocené čelo a jdeme dál.
Pro čtvrťáky jsem si připravil randomizer ve Flippity – losujeme na prstencích válečků slova, ze kterých budeme psát příběh (můžete si také zatočit). Psát? V dnešní době? Ukázal jsem jim, jak do Padletu příběh namluvit. Vyzkoušeli, u jednoho týmu jsou technické problémy na počítači, píší, druhému týmu to jde, nahrává. Máme hlasovku na Padletu. Paní učitelku to tak zaujalo, že budou Padlet používat dál, dnes (čtvrtek) mají naplánovanou aktivitu na básničky. Pošle mi odkaz, už se moc těším. A držím jim palce, oni to dokážou.
Šesťáci si se mnou procvičí běžné učivo informatiky na aktivitách v LearningApps. Vyberu rozličné aktivity, které vytvořili kolegové informatici, přilepím je do lístečků na Padlet. Lístečků je sedm.
Čtyři úlohy jsou povinné, dvě dobrovolné a je tam jedna prémie, která se týká vaší bezpečnosti.
Máme stanoven čas na práci, v pravidlech je, že po skončení úlohy žáci okomentují, jak se jim dařilo. Počáteční nedůvěra se mění, žáci se do komentářů rozepisují, někteří. A co myslíte? Kolik toho žáci zvládli? Správně, všech sedm úkolů, přece nejsme žádná béčka, když jsme v áčku. Mám radost, že je práce zaujala. Přes to, že byla část dobrovolná, zvládli i tu dobrovolnou. Dobrovolně.
Poslední moje aktivita se týkala trochu mediální výchovy. Půjdeme do nástroje Classtools.net (už jste o něm u nás na blogu také měli možnost číst články), použijeme Breaking News. Budeme tvořit zprávy z různých období.
Představte si, že tehdy byla televize, nebo televize už byla, ale jak byste o tom informovali vy? Můžete použít i nějakou nepravdu, schválně, jestli spolužáci odhalí.
Ukazujeme si, odkud je možné stáhnout obrázek – práva a licence, vše máme na padletí nástěnce, je možné se k tomu kdykoliv vrátit. Jak to zařídíme ve vyhledávači Google, co jsou to licence CC? A jdeme tvořit. Zjišťuji i vztah k dějepisu, někdy to nebývají radostná zjištění, jsem původně dějepisář a mám to stále v krvi.
Stahujeme naše výtvory, pohybujeme se adresářovou strukturou počítače, nahráváme výstupy na nástěnku, komentujeme, lajkujeme… Všem se nám nepodařilo nahrát, nepodařilo se všem dodržet všechny požadavky, např. práci s hastagy, ale to nevadí, rozhodně jsme se všichni posunuli.
A kolegové učitelé? Hlavně byli nadšení pro práci. Padlet, Jamboard, Flippity, Clasroomscreen, Classtools.net, nástroje na měření digitálních kompetencí (Učitel21, MEN-TEP), fotografování makro fotek, klonování osob pomocí panoramatického režimu, časosběr, zpomalený záznam nebo klíčová na zelenou barvu. To jsem probrali za tři odpoledne, které jsem měl tu možnost trávit na ZŠ Dukelská v Kraslicích.
Domů se ještě nevracím. Z Kraslic (okres Sokolov) odjíždím ráno ve 4:01 h směr Malé Svatoňovice (okres Trutnov), kde na mě čeká další parta učitelů. Možná večer ulehnu do své jihočeské postele. Dá-li Pán Bůh a České dráhy. Faul už jsme dneska měli – poruchu trakčního vedení ve stanici Teplice v Čechách.
Fotit jsem moc nestihl, pár snímků mám, tak pro ilustraci.
Slávek Hora