Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Učíme se programovat, všichni

Zveřejněno v 22 dubna, 202221 dubna, 2022 od Slávek Hora

Zatím nám to jde.

Co?

To programování. Hrajeme si se šesťáky se Scratchem. Mohl bych určitě využít všechny ty návody a učebnice… Šel jsem jinou cestou. Před časem jsem dostal od jednoho šesťáka vánoční přání naprogramované ve Sratchi. Tak toho využiju.

Troufl by sis vést hodinu? Jako že bys to učil ty, já budu hlídat jen „mír na planetě třída“.

Odpověď zněla jasně:

Troufnul.

On to vážně umí. A to se nám v průběhu našeho prvního bloku objevili další, ti, kteří byli ukrytí v davu. Tak jdeme do toho. Na prvním našem setkání jsme se z dvouhodiny dostali k programování až v druhé půlce, pak už náš blok končil, dost nás to překvapilo, jak to jelo rychle. Kolega „učitel“ byl na své spolužáky rychlý, musel jsem ho brzdit, přeci jen se musíme v tom prostředí vyznat. I ti skrytí v davu se ukázali a začali spolužákům pomáhat, ne pracovat za ně, ale začali je vést. A ty výkřiky spolužáků stály za to:

Jeeee, mně to funguje…

Mně se ta kočka hýbe!?

Takže postup jsme si ověřili, ukázali jsme si ještě pohyb dvou postav – tedy kočky a jablka. Naším cílem je vytvořit nějakou jednoduchou hru. Většina to opravdu chce.

A to jako fakt dokážeme?

Když to budete chtít a budeme zkoušet různé postupy, určitě to dokážeme.

Z toho prvního krátkého bloku odcházíme všichni natěšení. I já.

Vy se nějak usmíváte, pane učiteli.

Hláška žáků z další třídy a informatického bloku.

No já mám proč, prostě se nám dařila práce a já z toho mám radost.

Na dalším bloku za 14 dní si se šesťáky ukazujeme, co jsme se naučili minule. A ještě potřebujeme něco. Nejdeme cestou vytvoření účtu. Nemám souhlas zákonných zástupců s jeho vytvořením. Půjdeme cestou stažení prográmku do počítače a nahrání na kloudové služby – do Google Disku, do prostoru, který jsem připravil. Pro mě to má výhodu, že si mohu zkontrolovat, jak všichni pracovali, jestli se jim dařilo a příště jim k tomu poskytnout zpětnou vazbu. Náš úkol se jmenoval „Kolem dokola“. Kočka měla obejít ten svůj čtverec.

Spolužák učitel nám ukazuje svůj postup. Zkoušíme. Ukazujeme si, kde je kód stejný a můžeme použít slovo „opakuj“.

To mi chcete říct, že to nemusím „psát“ znovu?

No jasně, to nemusíme, protože ten kód bude několikrát stejný. Takže jde jen o to, kolikrát to chceme zopakovat. Teď už jen stáhnout náš „prográmek“ do počítače, nahrát ho do Google Disku a můžeme to dneska ukončit.

To už bude zase konec?

A můžeme si na tom pracovat i doma?

Ano, tak jak jsem si to nahráli do prostoru mého Google disku, tak si to můžete zase z Google Disku doma stáhnout do vašeho počítače. A klidně mi nahrajte další variantu vašeho „Kolem dokola“.

A joooo, vlastně.

Ještě jsme si tedy stihli ukázat nahrání pozadí. Tak to bylo našich 90 minut.

Už před nějakou dobou se mi dostalo té cti u šesťáků, kdy jeden ze žáků řekl následující větu:

A všímáte si, pane učiteli, jak se naše hodiny informatiky neustále vylepšují?

Ano, všiml, a je to také vaše zásluha, protože respektujeme dohodnutá pravidla.

Mám z nich vážně radost, z jejich práce a z jejich motivace. Tak jim dejte taky příležitost, sledujte, kdo čím žije, udělejte z nich hrdiny okamžiku – spoluučitele, vlastně těch 90 minut, ať jsou jen jejich. Třeba to jsou budoucí kolegové, kteří za pár let ponesou zodpovědnost za rozvoj dalších generací na svých učitelských bedrech. A vážně nemám touhu z každého z nich udělat programátorku/programátora. To po mně nová informatika ani nechce. Jen bych chtěl napomoci vychovat myslící bytosti.

A vy se nezlobte, že dneska nemám žádnou fotku. Byl jsem maximálně soustředěn na práci všech, zaujat jejich zaujetím. telefon zůstal na stole nedotknut. Šesťáci na tom byli stejně. Ostatně bych fotil jen ty monitory počítačů.

Slávek Hora

6 komentářů u „Učíme se programovat, všichni“

  1. Štěpánka napsal:
    22 dubna, 2022 (10:44 am)

    Já bych doporučila vytvořit s dětmi účty, aby opravdu mohly pracovat kdekoliv. Nejlépe se školní mailovou adresou. Rodičům potom přijde žádost o souhlas. Pokud souhlas udělí, mohou děti své výtvory sdílet, pokud neudělí, mohou jen pracovat bez sdílení.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      24 dubna, 2022 (4:58 pm)

      Štěpánko, to je také cesta. Díky.

      Slávek

      Odpovědět
  2. Hari napsal:
    22 dubna, 2022 (2:17 pm)

    WOW! Že mě to dávno nenadlo předat to trochu klukům v 4C…jsou tam dva totálně super, stačí je jen požduchnout… Podobně jako Tobě mi udělal radost asi před měsícem věta: „Mi přijde, že informatika s váma to ani není škola. Tady si pořád jen s něčím hrajeme.“

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      24 dubna, 2022 (4:59 pm)

      Lukáši, to jsou pak ty naše profesní radosti. Klidně jim to předej. Oni to dokážou, ty to jen koriguješ.

      Slávek

      Odpovědět
  3. Jitka Žlůvová napsal:
    24 dubna, 2022 (7:38 am)

    Nádhera! Už několik let to dělám podobně – jen s tím rozdílem, že zároveň vidím, jak to vnímá jedna konkrétní momentálně šesťačka, která učí ostatní (neb je to moje vlastní dcera). Kupodivu k učení přistupuje nadmíru zodpovědně a hodinu si dokonce dopředu promýšlí.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      24 dubna, 2022 (10:05 am)

      Jitko, díky za váš komentář. Osobně si myslím, že to tak má být a že se tímto způsobem učí všichni velmi intenzivně i další věci, naplňujeme tak i ta „problematická“ průřezová témata např. u osobností a sociální výchovy. Krásný den.
      Slávek Hora

      Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • School Innovation Forum
  • Čtu si… Čteš si… Čti si!
  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme