Mířím zase učit. Přesně, do Chraštic. Minule jsme měli nějaké úkoly, jasně popsané na tabuli, fixou, vyfotil jsem si, dal jsem do Classroomu. Nepřineslo to ale kýžený efekt, tak jak to uděláme lépe?
Vy nemáte nástěnku v Padletu?
No máme, pravda, tak ta kritéria a tam napíšu, dám chvíli na kontrolu v týmech, a napište si na lístek v Padletu, co nemáte hotovo, ať to zhmotníme. Zkontrolují si to sami, to přece nemusí dělat jen učitel, přesouváme zodpovědnost za úkoly na žáky a tým.
Hodina začíná, připomínám Padletí nástěnku. Co máte hotového? Složitá otázka, pusťte si nástěnku, složení týmu máte na obrázku.
A já jsem chyběl/a a nevím, kam patřím.
Vyřešíme. Tak co máte hotového, napište na lístek do svého týmu, domluvte se, kdo zapisuje, kdo kontroluje, kdo opravuje, kdo hlídá čas… Tak to zafungovalo, lístky jsou, víme, kde jsme a co máme jít zpracovávat. Připomínám fotky s volnými licencemi, vkládám odkazy na dva servery.
Ukazujeme si také „hotové“ práce, které je nutné upravit – fotka ve špatně kvalitě, budeme stahovat větší, uříznuté nohy, rozmazané postava, která se hnula…
Přidáváme ještě další úkoly, abychom si procvičili psaní na klávesnici, tvorbu textového dokumentu, sdílení podle práv a oprávnění. V týmu sdílíme pro úpravy na konkrétní mailové adresy, třídě sdílíme pro čtení ve skupinovém mailu, mně to nesdílejte jen ke komentářům, na mailovou školní adresu.
Asi je všem všechno jasné, sice je ta hodina hlučnější, v všichni ale pracují na splnění chybějících úkolů.
Máme odškrtáno a na konci hodiny splněno. To se rozhodně vyplatilo a já vám to musím nesdílet pomocí tohoto článku. Potěšilo mě to a při tom taková blbost, že? žáci si vše zkontrolovali sami, mohl jsem se věnovat individuálně týmům při focení na zelené plátno, posouvat je dál pomocí zpětné vazby a popisováním toho, co vidím a co slyším v jejich rozhovorech. Navíc vše máme na jednom místě, na jedné nástěnce. Můžeme si příště rychle odprezentovat naše výsledky, z domova se můžeme podívat, jaké fotky kdo vyfotil, jak si týmy vedly. Navíc je jasné hodnocení – kritéria splněna/nesplněna, budeme se bavit o kvalitě práce, jak ji vyjádřit, budeme se bavit i o tom, co jsme se naučili.
Slávek Hora