Ono to není jen tak rozhodnout se dnes jet se žáky do zoo. Než to všechno zprocesujete, naplánujete, vyberete, podepíšete, oznámíte a vyjedete, změní se pandemická situace a jste doma. Tak co kdybychom si vytvořili zoologickou zahradu ve třídě. Než, nemyslím zvířecí příjmení našich žáků a kolegů. Stačí vzít si telefony…
Tak ty máme zakázané.
No a proto je třeba tohle prolomit a ukázat si, že smysluplně telefon, tablet a počítač dokážeme využít. Zpět ke zvířátkům, školní řád musíte odvážně vyřešit na vašich pracovních poradách.
Stačí si v Google (aplikace pro iOS, pro Android) napsat jméno zvířete. Možná je lepší najít si anglický název zvířete, čímž procvičíme cizí jazyk, rozšíříme slovní zásobu, to jsme taky potřebovali. V mém telefonu to pak vypadá jako na níže staženém obrázku. Klikněte na hledání a zadejte vámi požadované zvířátko.
A jak na to, aby si všichni nezvolili to samé?
No tak při prvním wau bych klidně jedno zvíře použil. Ať si to všichni vyzkoušíme. A pak už tvoříme týmy – použijte barevné exity, barevná víčka, očíslované kamínky, losovací systémy (např. Flippity…). A můžete losovat i zvířata. Každý tým = oddělení naší školní zoologické zahrady. A určitě bych udělal kartičky, velké kartičky, aby žáci viděli, kde je které zvíře, najdeme si o zvířatech podrobnosti. Jaké informace bych vybral pro ostatní spolužáky? Co by rozhodně měli vědět? Mohou vzniknout celé informační systémy, jako v zoo.
A jdeme na tu rozšířenou realitu. Skončili jsme u napsání toho názvu zvířete do aplikace Google. Máme. Pokud má Google zvíře zpracované v AR, objevy se informace trochu níže, zvířátko se rovnou hýbe. Zkusil jsem psa, vyběhl na mě AR labrador. Vlevo dole je pak značka pro AR, klikněte, máte psa ploše vašeho telefonu. Dole najdete ještě proklikl na „Ukázat ve vašem prostoru“. Pohybujte zařízením, aplikace si vytvoří Marker (vzor) a už máte psa v průhledu objektivu vašeho telefonu. Kliknutím na kroužek zvíře ve vašem prostoru vyfotíte, podržíte-li prst na kroužku pro focení, natáčí se video.
Níže si můžete vybrat i rasu psa, který se vám nejvíce líbí. Koukněte také do galerie fotek vašeho zařízení, jestli se zvířátko uložilo ve fotce, či krátkém videu. A jak si je nasdílet v rámci třídy? Můžete zvolit sdílené album Google Photos, můžete vyrobit podletí nástěnku, obyčejnou zeď, ale zajímavé bude třeba vytvořit Padlet mapu, zvíře postavit na místo jeho přirozeného výskytu. Můžeme jít prezentovat, prohlížet si, diskutovat, řešit nepřesnosti, opravovat…
A co všechno jsme se dnes se žáky naučili? To zaleží na tom, co jste záměrně zvědomovali v rámci vaší práce. A to je třeba si naplánovat před hodinou při přípravě. Určitě vás napadnou další věci během hodiny, pozor na ně, aby se vaše hodině nebezpečně nenafoukla. Klidně se žáků pak poptejte, co je napadalo dalšího.
A vnímáte, jak lehce používáme ICT nástroje, jak je to smysluplné, jak tomu dáváme náplň? Myslím si, že žádný z našich žáků neřekne, že tohle dělat nebude. A kdyby se to náhodou stalo, tak s ním zkuste najít formu práce na tohle téma, která mu bude vyhovovat.
Až se situace trochu uklidní a vy skutečně vyrazíte do zoologické zahrady, budete se žáky dostatečně připraveni. Mezitím můžete tuhle rozšířenou zoo využít v projektech napříč celou školou a všemi oborovými oblastmi. Přeji vám dobrou zábavu a hlavně kvalitní vzdělávání s AR.
Vyzkoušeno za vás s některými z vás na učitelské konferenci BUMeeting 23. října 2021 v Brně.
Slávek AR Hora
Dobry den, mohla bych se zeptat, u zviratka, ktere se pohybuje v 3D, nevidim “ ukazat ve vasem prostoru“.
Jak se prosim k tomu dostanu ?
Dekuji moc.
Michaelo, pravděpodobně nemáte ve svém zařízení odpovídající čip, který by to dokázal. Pokud máte v okolí nějaká jiná zařízení, vyzkoušejte to na nich.
Slávek Hora