Ano, ano. Studoval jsem pedagogickou fakultu ZČU v Plzni. To už je dávno. Rád se do Plzně vracím a sleduji, jak se tohle město proměnilo od dob mého dětství a studií. Až budete mít možnost, určitě navštivte.
Jako já dnes – ve čtvrtek 14. října 2021. V konferenčních prostorech Courtyard by Marriott Pilsen se konala konference „Kód, robot, škol(k)a“. Konferenci organizoval Dům zahraniční spolupráce společně s Centrem robotiky Plzeň. Na konferenci jsme se jako lektoři sešli my, co spolu kamarádíme – někteří ambassadoři eTwinningu, zaměstnanci a lektoři Centra robotiky, v mnoha případech pracujeme pro obě instituce. Zahájení bylo v rukách Martiny Kupilíkové (ředitelka Centra robotiky), za DZS promluvil Jakub Šerák.
Konference podpořila také jednu evropskou aktivitu – CodeWeek – týden evropského programování. Probíhá od 9. do 24. října 2021. Takže pokud máte nějakou zajímavou kódovací aktivitu, určitě se připojte. Trošku administativy, ale za ten špendlík na mapě světa to rozhodně stojí. A za ty dětské úsměvy a posuny v informatickém myšlení také. Udělal jsem to dnes i pro mou domovskou školu v Chrašticích – úterý 19. října je naše.
A co jsme tu na konferenci dělal já? V dopoledním workshopu jsme s Terkou Beránkovou naše žáky z řad učitelů učili fotografovat. Jednoduchá pravidla, které znáte z předcházejících článků. Dodržovali jsme některé pedagogické zásady, naše výstupy jsme vystavovali na elektronickou nástěnku, abychom hned byli informováni, jak pracují ve vedlejších skupinách, jak vypadají výsledky práce, mohli se inspirovat. 90 minut uběhlo jako voda v plzeňských řekách. A že jich tu na jedno město nemají zrovna málo, to už víte od základní školy.
Několik obrázků k inspiraci
Odpolední workshop se zabýval skládankovým učením (popis metody webu společnosti Respekt nebolí). Losujeme domácí skupiny, tvoříme expertní skupiny, řešíme role ve skupinách, zodpovědnost za předání mouder. Délku workshopu nám zkrátil déle probíhající oběd, ale my jsme s Martinou Jedličkovou vše dali i ve zkráceném čase. A co bylo náplní workshopu se skládankovým učením? Naši žáci si měli v expertních skupinách projít 3 aplikace podle návodu – jeden z návodů byl stažen z našeho blogu Dejte mi pevný bod (tak to mě potěšilo), u další skupiny to byl videonávod a třetí expertní skupina studovala z obrázkového popisu aplikace. PicCollage, StopMotion a iMovie – to byly předměty bádání. Až na to iMovie je vše možné použít multiplatformě. Na stříhání videí si musíte u jiných platforem najít jinou aplikaci.
Máte nastudováno? Časový harmonogram je třeba dodržovat, tak šup do domácích skupin a tvoříme film za pomoci dovedností získaných v expertních skupinách.
Bylo zajímavé pozorovat, jaké strategie a postupy některé skupiny používaly. My s Martinou jsme jen zasahovali jako technická četa, přispěchali jsem s nějakou opravou, sledovali jsme úspěchy našich žáků/učitelů, celkově hlídali mír na planetě skupin a třídy.
A na závěr našeho workshopu promítání filmů a reflexe. Co jsme pozorovali? Jak se ve skupinách komunikovalo? Jak skupiny řešily překážky? Co příště udělat, abychom byli úspěšnější a film dokonalejší? Co mám jako učitel/lektor udělat já, aby moji žáci byli úspěšnější?
Nádherný den, kdy z oblohy pršela radost a úspěchy, jsme zakončili v hlavním sále společnou fotografií. Tak někdy na shledanou v Plzni na akcích DZS nebo Centra robotiky.
Slávek Hora