Myslím, že už víte, že učitelé a učitelky u nás ve škole si mě můžou „půjčit“ do hodiny. Třeba když chtějí pracovat s tablety a nejsou si jistí, že by všechno technicky zvládli. Nebo můžu být víc jako párová učitelka. Prostě jak chtějí a jak se domluvíme.
I byla jsem takhle jednou půjčena do čtvrté třídy. Při rozhovoru s paní učitelkou jsme se domluvily na třech hodinách, bohužel jsem tu první musela zrušit. Ale druhá už úspěšně proběhla a ta poslední nás čeká za týden.
Domluvily jsme se také na obsahu hodin. A na tom, co by se děti měly naučit pokud jde o práci s ipadem a co si zopakovat. A dvojhodina Vyjmenované básničky byla na světě.
Jakých očekávaných výstupů se Vyjmenované básničky týkají? V revidovaném RVP už má své místo Digitální kompetence. V projektu PPUČ vznikl web gramotnosti.pro a tam najdete materiál, který se jmenuje Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. V něm jsou formulované očekávané výstupy. Ve Vyjmenovaných básničkách jsme mířili (míříme) k těmto výstupům a kompetencím:
Digitální kompetence:
- ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
DG-2-1-03 Při školní práci využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie; - vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
DG-2-2-01 Vytváří jednoduchý digitální obsah (texty, tabulky, obrázky, audio, video), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů.
DG-2-3-04 Soubory sdílí se svými blízkými a učiteli pomocí zadané digitální technologie.
A co jsme v hodině dělali? Před hodinou jsem našla deset básniček a rozstříhala je vždy na tři části tak, aby bylo možné rýmem navázat. Rozstříhané kousky si děti vzaly a hledaly své spolužáky do skupiny. Víc instrukcí nedostaly, jen, že skupiny budou po třech. Velmi rychle pochopily, že hledají rýmy a případně je zajímá obsah (básnička o muzeu – vrátného strašily kostry ještěrů). Trocha zmatku a skupiny byly na světě.
Pak jsme krátce zopakovali slovní druhy a vyjmenovaná slova. V aplikaci Decide Now jsem připravila několik vyjmenovaných slov (tři nebo čtyři od každé obojetné souhlásky) a každý žák ve skupině si vylosoval jedno slovo. Slova si žáci zapsali. A tady skončila hodina.
Co budeme dělat příští hodinu? Přece skládat básničky. Musí obsahovat vylosovaná slova. Pak budeme vyhledávat fotografie, které by básničku ilustrovaly, stáhneme je do iPadu (připomeneme si autorská práva). A modří už asi tuší … ano, fotky rozmluvíme. Básničky nebudou říkat žáci, ale věci na fotkách. Aplikace ChatterKids rulez.
Ukážeme si, jak hotové básničky poslat do mého iPadu za pomoci Airdropu. A já je vložím na Padlet a nástěnku nasdílím paní učitelce.
A vám o tom zase za týden napíšu. Těšíte se?
Těším se nejen na příští díl vyjmenovaných básniček, ale že příští rok se snad iPadů dočkáme a s mými čtvrťáky vyzkouším.
Jsem zvědavá, jak Vyjmenované básničky dopadnou. A doufám, že se dozvíme, jak to bude fungovat u vás 🙂