Grafy. Nejen fyzika jich je plná. Najdeme je všude kolem nás. Tak proč si s nimi trochu nepohrát. Je možné, že tohle si řekla i Monika Šrajlová, která si jako svou diplomovou práci zvolila téma Katalog námětů k opakování učiva fyziky na ZŠ formou hry. V její diplomové práci najdeme spoustu námětů na hry ve fyzice. A najdeme tam i Grafseso.
Hru pexeso znáte. V grafech se vyznáte. Takže se klidně můžete pustit do hraní Grafsesa. V původním materiálu je Grafseso určeno k vytištění. Vytisknete a vystříháte kartičky s obrázkem grafu a jeho popisem. A to je úkolem hry – spojit obrázek grafu a jeho popis.
Takhle například vypadá jeden graf.
Na grafu závislosti dráhy na čase je zaznamenán pohyb dvou těles, zeleného a červeného. Popis, se kterým se tahle kartička spojí je: „oba vyrazí současně, chvíli po tom, co jsme začali měřit čas“.
Možná si říkáte, jak tohle zařadit do distanční výuky? Stačí použít learningapps.org a vytvořit pexeso online. A obě hry pak můžou vypadat takhle:
Takže si můžete zahrát.
Online hodina pak probíhala tak, že jsme si nejprve prohlédli některé z grafů a snažili jsme se popsat, co z nich můžeme vyčíst.
Pak se žáci rozdělili do skupin za využití funkce Breakout rooms. Ve skupinách pak žáci hráli obě hry. Některé skupiny práci dokončily v průběhu hodiny, jiné ji dodělávaly ještě po hodině. Důkazem o učení byl tentokrát printscreen obrazovky s vyřešeným grafsesem.
A kdo by mi náhodou nevěřil, že grafy najdeme úplně všude, tak už se protlačily i do šifer na Cryptomania.cz. Dají se v nich zapsat i pohádky. Poznáte, která je která?