Tak mohl bych psát o používání ICT, ale dneska jsem si řekl, že už toho za celý rok bylo dost. Že je třeba se podívat na to, co mě těší, udělat si radost z toho, co se pozitivního kolem nás děje.
Z čeho mám tedy radost?
- Ze smysluplnosti využívání ICT ve školách. Už se neptáme po množství aplikací, ale po tom, jak je nasadit do výuky. Distanční i prezenční. Že možná dost věcí z ICT zachováme i do prezenční výuky.
- Z používání jednotných platforem. Už se to na nás nehrne všemi možnými a nemožnými kanály.
- Z přemýšlení o bezpečnosti našeho ICT konání. Souvisí to s používáním jednotných platforem.
- Ze zájmu o webináře i semináře s tematikou smysluplného využívání ICT, kam přijdou kolegové, studenti i rodiče. Stává se z nás parta. Máme společný zájem – vzdělávání, vzdělání a seberozvoj.
- Z ohlasů na takové webináře a semináře. Určitě o tom ještě něco napíšu. Dávám dohromady všechny podklady a to chvíli trvá.
- Ze zájmu o jiný způsob hodnocení, protože tahle doba si žádá jiné pohledy. Co se jen vyrojilo otázek na formativní hodnocení. Ve vzduchu je cítit obrovský zájem. Převeďme ho v činy. Dávejme žákům i ostatním další šance, přichytávejme je při úspěchu. Jen tak budeme mít motivované zájemce o vzdělávání, vzdělání i o vlastní posun. Nabíjí to i Vás.
- Ze zjištění, že se žáci i my dospělí stále učíme. A že díky zvoleným strategiím budujeme svoje životní kompetence.
- Že dodržujeme dohodnutá pravidla, která jsou stále jasnější a přehlednější, nejsou to zákazy. Myslím jiná pravidla, než ta, která nám dávkují politici.
Z čeho radost nemám?
- Z kolegů, kteří ještě nepochopili, k čemu máme „ty nástroje“ v podobě techniky, programů a aplikací. Ale dávám jim další šanci, oni to určitě zvládnout, když jim poskytneme podporu. Poskytujte podporu, informujte je, ukazujte jim cestu, sdílejte. Zákazy nic neřeší, je třeba tu ICT džungli kultivovat.
- Z nesmyslné smrště testů po tom, co nastoupili žáci do některých škol. Co nás pudí k tomuhle počínání? Třeba mi to někdo jednoduše vysvětlí. Ne, podklady pro hodnocení neberu. Podkladů mám dost z práce žáků v distanční i prezenční výuce. Vidím ten posun, a ten hodnotím. Ptám se na to, co se naučili, jestli potřebují pomoc a jak jim ji mohu poskytnout. Oni mi to říkají, jen se musím vhodně ptát a musím jim k tomu vytvořit podmínky, bezpečné prostředí.
Vidíte, že ta technika se mi sem přece jen dostala. Tak pojďme se naladit na Vánoce. Jak jinak než za pomocí nástrojů ICT. Použil jsem k tvorbě slovních mraků webovou stránku. Až si vytvoříte svoje mraky, nezapomeňte si je stáhnout. A to je v angličtině „download“. Bezplatně to neumí vše, ale mě stačí ta neplacená verze Wordartu. A jak nástroj použijete vy? Těším se na Vaše nápady. Co těší Vás? A z čeho naopak nemáte radost?
Vzpomínám si na jeden projekt v ERASMU+ z roku 2016 Moudře jíst. Hostili jsme žáky a kolegy z 5 evropských zemí. Bylo před Vánocemi. Pozvali jsme je do Třeboně na kapra – na to, jak se chová, jak ho připravujeme na vánoční stůl. A po návratu z exkurze jsme s nimi vytvořili Wordartové tvary s vánočními přáními v jazycích projektových partnerů. Vytiskli jsme. Mezitím se nám ve vestibulu objevil vánoční stromeček – další tradice. Wordartové tvary v jazycích 6 evropských zemí jsme vystřihli, udělali do nich dírku a pověsili na školní vánoční stromeček.
Slávek Hora
Naprostý souhlas a moc hezky napsané a wordart je super nápad i na Vanocni prani, teď tvorime i na gymnáziu a posíláme partnerům Erasmu
Díky za zpětnou vazbu. I za to, že využijete nápad s Wordartem. Krásné předvánoční dny. 🙂 Slávek