Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Zmapuj to – tak jdeme na to

Zveřejněno v 27 listopadu, 202027 listopadu, 2020 od Slávek Hora

Mapy se mi vždycky líbily. Vůbec nevím, proč mě tak stále uchvacují. I ty papírové, i ty elektronické. Mapy mám rád, a proto je zařazuji i do výuky. Od doby, kdy jsem začal pracovat jako učitel, jsem měl po ruce neustále nějakou mapu. Učit dějepis bez mapy, to snad ani nejde.

Vzpomínám si, jak jsem, si na začátku učitelské kariéry některé mapy i překresloval a posílal studentům obrázky po třídě. Fyzicky. Byl to rok 1994. Mně se mapa moc líbila a nemohl jsem přece studenty o mapu ochudit. Dokonce si vzpomínám, že to byla mapa území, kterému vládli Lucemburkové jako čeští králové. Kde asi skončila?

Mapování mělo určitě vývoj. Nastala fáze kupování map a knih s mapami včetně různých atlasů. Ale jak to budou ti žáci používat. Dobře, některé nástěnné mapy měly povrch, na který se dalo psát. To bylo super, ale interaktivní byli jen ti, kteří u mapy a tabule stáli. Výrobci začali vyrábět i mapy ve formátu A3, zalaminované, hurá, můžeme pracovat všichni. Ale co když chceme v mapách tvořit různé značky? A sdílet je? A komunikovat o nich?

Tak to už je moje Google éra. Vzpomínám si, že jsem objevil možnost tvořit mapy. Hned jsme to využili v dějepisu a také v Digital Learning Day – zapojila se do něj celá naše komunita PEPOUŠů (PEdagog POstižený Učitelským šílenstvím). Dokonce jsme pořádali i Letní školky a dělali si v mapách nákresy cest. Byli jsme i na exkurzi, tenkrát to byla výstava o sv. Anežce České (2012). A to už je ta fáze, kterou Vám chci ukázat.

Kudy na 1. Pepoušovu školku.                 Itinerář exkurze na výstavu o sv. Anežce České

V začátcích to nebylo vůbec nic jednoduchého. Ne všichni žáci byli vlastníky Gmailu. Ve třídě jsme měli jen jeden počítač, nebylo možné být každou hodinu v počítačové učebně. Dobře, poradili jsme si. Zaznamenávalo se do mé mapy přihlášené na můj Google účet, postupně si žáci zjišťovali údaje – myslím, že první byly gotické katedrály – zapichovali špendlíčkem do elektronické mapy a dodávali tam informace, případně fotky. Ano, seznamovali jsme se i s autorskými právy. Udělal jsem Vám několik printscreenů z různých projektů. Na všechny vzpomínám rád. A taky vzpomínám na to, jak mi mapy pomáhala testovat moje dcera – té jsem jméno nezačernil.

Do prvního Digital Learning Day jsme si dali se žáky jiný závazek. Zajímalo nás, odkud jsou potraviny, ze kterých ve školní jídelně vaří oběd. Požádali jsme vedoucí školní jídelny, aby nám kopírovala faktury surovin, bylo v nich uvedeno také místo původu. Ve fakturách jsme si tato místa označili a zanášeli do map. Hledal jsem ten projekt a asi jsem ho smazal, neeee, nakonec jsem mapy našel. Jsou ve sdílené prezentaci – když je sdílená, tak si ji můžete prohlédnout. Zjistíte, že jsme pracovali ve třech skupinách, stačí kliknout na odkaz – slide č. 6.

A jak to souvisí s dějepisem?

Nejdřív jsme se museli s tímto nástrojem seznámit, abychom ho mohli využívat. A aby ho mohli používat i kolegové v jiných hodinách. Bylo to zajímavé, nemohl jsem hned začít s gotickými katedrálami. Navíc jsme se účastnili přímého přenosu s DLD – za pomocí kamery přes předchůdce Google Meet (Hangout) – v dubnu 2012! Učili jsme se přijmout to, že jde o přímý přenos, učili jsme se v něm prezentovat, důvěřovat si, pomáhat si, dávat také bezpečnou zpětnou vazbu, ocenit se, sebehodnotit. Učili jsme se zodpovědnosti za část práce, kterou jsme slíbili vykonat. Myslím, že na to budeme vzpomínat všichni, učitelé organizátoři i žáci účastníci i prezentátoři. Jedním slovem – adrenalin.

A mapy používám do dnes. Trochu se nám vyvinuly, všichni máme Gmail, sdílíme si práva a oprávnění důležitá k tvorbě, připadá nám to běžné. Do jedné mapy vkládáme další vrstvy, využíváme ji vícekrát, dokážeme ji vložit do vzniklé Učebny… je toho moc.

Tak jdeme na to, ne?

Tak jo, jedna mapa pro Vás, na vyzkoušení. Snad jsem to dobře nasdílel. Instrukce najdete v levém sloupci. Vyzkoušejte to, naučíte se a budete moc vrhnout do Vašich hodin. Tohle je nástroj, vy vymýšlíte filozofii, pedagogický rozměr.

Obrázkové instrukce:

Slávek Hora mapující

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme