Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

K čemu máme ty IT nástroje? Měl bys mít vizi

Zveřejněno v 12 června, 202023 června, 2020 od Slávek Hora

Všechny nás takhle situace s pandemií zaskočila. To si musíme připustit. Do školy jsme docházeli vždy prezenčně, kromě výjimečností – zažil jsem uhelné prázdniny, studentskou stávku. Jinak jsem pravidelně do školy docházel a docházím do teď.

Dokázali jsme školu „nahradit“ e-learningem v různé podobě, někteří zatížili rodiče víc, jiní méně. V některých školách se on-line výuka omezila na odesílání e-mailů, komunikaci přes administrativní systému typu Bakaláři, Škola on-line apod. Jinde nasadili řešení od Microsoftu nebo Google. V některých školách se učitelé nedohodli. Každý dělal to, co uměl, nebo mu někdo poradil. Taky jsme upozadili bezpečnost. V jednom příspěvku na FB se mě někdo přímo řečnicky zeptal:

Snad neřešíme s těmi dětmi státní tajemství?! Tak o co jde?

No, to neřešíme, ale jdeme dětem příkladem. Měli bychom si klást otázky týkající se bezpečnějšího pohybu po internetu, měli bychom se s dětmi bavit o hrozbách a rizicích, řešit s nimi věkové hranice u různých služeb.

Chci dnes psát ale o něčem jiném. O hodnocení. Tahle diskuze je také výživná – vyhlášky, pravidla pro hodnocení, zákony… Máme velkou příležitost přemýšlet a proměnit kulturu hodnocení v našich školách. Chci psát o tom, jak jsme různé IT nástroje použili v jedné škole k tomu, abychom proměnili hodnocení našich žáků.

Předně je dobré mít nějakou vizi. Vizi přináší ředitel a my, učitelé, mu s ní pomáháme, pomáháme ji naplňovat. Jak? Diskutujeme o ní, sdílíme ji (různě), když nesouhlasíme, zase diskutujeme, sbližujeme naše stanoviska, názory, někdy se naopak vzdalujeme, učíme se sobě naslouchat. Tohle už se děje delší dobu, je to kultura organizace, tedy školy.

Stačí nám pak jedna krize, změna pravidel pro hodnocení, abychom se mohli vydat směrem, kterého jsme se možná na začátku všichni obávali. Zjistili jsme totiž, že díky kultuře školy naši žáci pracují, i když nerozdáváme známky, i když nad nimi nestojíme v hodinách, že mají vnitřní motivaci. Ano, někdo větší, někdo menší, musíme na tom pracovat na obou stranách.

Takže formativní hodnocení, říkáte?

No tak mohli bychom to vyzkoušet. Organizace je na straně vedení školy. Přehledná tabulka ve sdílených dokumentech s inspirativními texty na internetu, v našem úložišti na Google disku, můžeme přidávat, sdílet si v naší školní skupině příklady inspirativní praxe. I příklady cest, po kterých rozhodně nejít. Za sebou máme také různé semináře, webináře, workshopy a konference.

Potřebujeme si znovu prostudovat z RVP ZV kompetence, které máme s žáky pomocí vhodně volených strategií budovat, průřezová témata. Vykopírujeme si do svého sdíleného dokumentu věci, které jsem s žáky v téhle distanční době provozovali, mohly by se stát oblastmi pro naše společné hodnocení.

Vedení školy najímá facilitátory – to jsou ti, kteří nám určitě nebudou radit, jak to máme udělat, spíše nás vhodně volenými otázkami povedou na těžké cestě k hodně vzdálenému cíli. My jsme díky zodpovědnosti připraveni na obsah. Meetovat umíme, událost je ve školním kalendáři, padletiště založeno, vytvořené sdílené dokumenty, dané časové limity, kroky popsány. Scházíme se na Meetu.

Společný úvod, dělíme se na skupiny, pracujeme. Máme připravené materiály, ze kterých kopírujeme do společného dokumentu, o zodpovědnosti za přípravu každého z nás jsem psal. Protože když chcete zodpovědnost za učení předávat žákům, tak musíte jít příkladem. Opět se scházíme ve větších skupinách, máme vytvořené hodnotící výroky, postupně o nich mluvíme, porovnáváme, vyhazujeme stejné, respektujeme se vzájemně, nasloucháme si. Scházíme se na závěrečnou reflexi, dohadujeme poslední technikálie před dalším krokem. Tři hodiny práce utekly jako voda. Bylo to moc příjemné. Zase o sobě vzájemně víme víc.

Teď nás čeká další krok – třetí, vybíráme vhodné hodnotící výroky pro jednotlivé třídy, připravujeme otevřené otázky pro žáky a rodiče, sestavujeme interaktivní sdílené formuláře, do kterých budeme sbírat to, co si naši žáci zaškrtají společně se svými rodiči. Na konci bude krok číslo 6. To budeme rozdávat vysvědčení. Ještě toho máme hodně před sebou a optimisticky doufáme, že se nám to podaří. Protože náš pan ředitel nám věří, společně s námi pracuje, přináší vizi, my mu důvěřujeme a na vizi s ním spolupracujeme. A jaká že je ta vize? Vyplývá z názvu našeho školní vzdělávacího programu – Spolu a v pohodě.

A co uděláte s rodinami, které nemají to zázemí?

Dodáme jim podklady v papíru. My důvěřujeme jim, oni důvěřují nám, že se v tom vzájemně nenecháme.

A proč jsem o tom dneska psal? Protože je to jeden z nejhezčích profesních zážitků z poslední doby. Tak ať to taky zvládáte spolu a v pohodě jako my v ZŠ a MŠ Chraštice.

Slávek Hora

A ještě ty hodnotící výroky – pro 1. stupeň – pro 2. stupeň.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme