Mrzí mě, že jsou žáci doma. Nemůžeme si hrát se všemi těmi roboty a robůtky, které ve škole máme. Ale naštěstí tu je možnost využít simulátoru jednoho mého oblíbeného počítače. O čem mluvím? O microbi:tu, přece.
Jde o BBC micro:bit, mikropočítač. Práce s ním je určena žákům už od řekněme, prvního stupně základní školy. Podle údajů výrobce cílí zejména na žáky ve věku 11 a 12 let. Ale rozhodně ho mohou využívat žáci mnohem starší. Můžeme ho využít v různých předmětech, dnes se zaměřím na fyziku. A v čem ještě je jeho používání výhodné? Vůbec ho nemusíte mít, součástí prostředí, kde pro tento mikropočítač vytváříte program, je totiž i simulátor.
Program vytváříte online, není nutné nic stahovat. Takže začneme?
Zvu vás na adresu makecode.microbit.org.
Na stránce, která se před vámi otevře můžete založit nový projekt, importovat již vytvořený projekt, nebo můžete procházet již vytvořené kurzy, kde se vy nebo vaši žáci můžete učit s prostředím a micro:bitem pracovat.
Když si vyberete možnost vytvořit nový program, otevře se před vámi stránka, kde najdete záložku s jednotlivými bloky, které jednoduchým vytažením umístíte do pracovního pole a jejich spojováním vytváříte program. V levé části najdete simulátor, o kterém jsem se zmiňovala na začátku.
Jak pak může zadání práce vypadat? Moje zadání je pro devátou třídu, která má za sebou seznámení se s pojmy perioda a frekvence. Žáci ještě s micro:bitem nepracovali.
Úkol: Naprogramujte micro:bit tak, aby led diody, které budou svítit ve tvaru srdce, blikaly s frekvencí běžného tepu srdce (řekněme 70 úderů za minutu). Využijte tyto bloky – viz obrázek. Hotový program vyfoťte a vložte na moodle.
Co by měli žáci udělat?
- převést frekvenci 70 úderů za minutu na frekvenci v hertzích, tedy 70 : 60 = 1,16 Hz
- vypočítat periodu 1 : 1,16 = 0,86 s
- převést 0,86 s na ms (protože v bloku „pozastavit“ se pracuje s jednotkou ms) 0,86 s = 860 ms
- vydělit 860 ms dvěma (dva bloky pozastavit)
- sestavit program
Myslím, že nemusím vyjmenovávat, co všechno si žáci v téhle úloze procvičí. A doufám, že je to bude i bavit.
Martine, odkaz je nejaky poskozeny, neukazuje se (i kdyz se da dohledat). Nechcete se na to podivat a nejak to opravit? A bezva prace, diky. Petra
Upraveno
ok