Projektové setkání projektu Erasmus+ Giants ve Finsku bylo velmi inspirativní. Pojďme se podívat na ještě jeden nápad z jednoho workshopu.
Kdybyste žili ve Finsku, patrně byste znali stolní hru Africká hvězda. Zná ji tam prý každý (a teď už o ní víte i vy, takže až tam pojedete na zkušenou, tak si ji tam budete moci zahrát). Podstatou hry je najít a přinést největší diamant na světě – Africkou hvězdu. Na cestě vás ale čekají nástrahy, především tlupy zlodějů, kteří se vám diamant, pokud už ho máte, snaží ukrást.
No a tuhle deskovku přenesla paní učitelka ze stolu ven, do prostředí kolem školy. Doplnila ji o úkoly, které pomohly dětem zopakovat něco z toho, co se naučily ve škole (různé matematické příklady).
Jak hra probíhala? Ráno jsme se shromáždili jako obvykle před školou, ale po přivítání jsme nešli do školy, ale na školní dvůr. Tam nám paní učitelka představila princip hry (to hlavně kvůli nám, finské děti ji samozřejmě znaly) a vysvětlila pravidla, podle kterých se bude tahle venkovní verze hrát.
Děti se rozdělily do skupinek, každá skupinka dostala iPad a pomocí qr kódu si skupinky načetly mapu, kde byla zobrazena místa, kde se ukrývají úkoly nebo žetony, které se ve hře dají využít.
Každá skupinka se pak vydala na vyznačená místa. Skupinky hledaly úkoly, které tam byly ukryté. Když úkol našly a dokázaly na něj odpovědět, musely ho donést game masterovi, který byl za územím kontrolovaném „tlupou zlodějů). Game master pak za úkoly dal skupince malý diamant a za určitý počet malých diamantů pak skupinka získala Africkou hvězdu.
Děti si hru užily. Velmi mě překvapila důvěra v hráče. Byla řečena jak bezpečnostní pravidla (nevstupovat na dvě silnice v okolí, pokud se dostanou k domkům – nejsou tam ploty – tak se jim prostě vyhnou), tak pravidla herní a připomenuto fair play. Pak paní učitelka vstoupila do role game mastera a děti chodily po okolí samy.
Moc se mi líbilo pravidlo, že skupina zůstává pohromadě. To sebou neslo to, že území kontrolované zloději musela překonat celá skupina. Některé skupiny měly, řekněme slabší běžce, a tak musely vymyslet, jak jim přes tohle území pomoci.
Myslím, že je to výborný příklad, jak využít nějakou stávající deskovou hru a přenést ji ze stolu ven. Přemýšlím, kterou notoricky známou takhle předělat. Pojďme to dát dohromady společně, co říkáte, nechtělo by se vám?