O tom, kam chodím pro aplikace, kde se inspiruji, o tom jsem už psal kdesi dřív. Pokusíme se dneska pojmout to trochu jinak. Máme aplikaci, máme ji nakoupenou, máme ji nainstalovanou v iPadu. Zní to skoro jako zadání matematického problému. On to také problém skutečně je. Ve škole totiž musíme přijít na to, co se při používání aplikace vlastně učíme. Ukážeme si to na jedné efektní aplikaci. Jmenuje se Petting Zoo (pro iOS, pro Android) od Christophera Niemanna. Jen upozorňuji, že aplikace není „zadarmo“ – nemám to slovo rád, používám spíš bezplatně. Špičkoví programátoři potřebují také z něčeho žít.
Zajímavý je i článek v App Storu pro iOS. Píší v něm, že určitě rádi chodíte do zoo. Skutečné zoo se opravdu aplikace nevyrovná, takže určitě s dětmi vyražte. Ale takové – cituji – vylomeniny – asi v zoo nezažijete. Nechte v aplikaci děti, žáky objevovat aktivity tím, že budou pohybovat prsty po ploše tabletu. A už tu máme tu pedagogiku, využití aplikace – doleva, doprava, nahoru, dolů – vnímáte to už? Pro předškoláka, kterého chcete právě tyhle termíny naučit zábavnou formou. Pro použití na zápisu do první třídy, odbouráte tak komunikační bariéry, smysluplně využijete mobilní techniku. A můžete se dítěte ptát na další záležitosti. Co se asi bude dít na dalších obrázcích? A kdy to skončí? Jaká další zvířátka v naší kreslené aplikaci máme? Ano správně. Máme tu představivost, předvídání, vypravování, zapamatování… A hned toho víte o Vašem malém příteli, který sedí před Vámi, hodně. A když toho už dost víte, můžete ho dál rozvíjet.
A od toho jsme my učitelé. Pojďme společně lidsky rozvíjet naše malé přátele a nechme se jimi rozvíjet, abychom byli lepšími lidmi, rozuměj – vnímavějšími průvodci vzdělávacími léty dětí. Dávejme věcem ve škole smysl, používejme promyšleně strategie k budování kompetencí dětí.
Pomůže nám, když budeme o práci přemýšlet, když se našich malých přátel zeptáme na konci vyučováni, co se naučili, čím se dneska bavili, co pro ně bylo nové, co si odnáší, o čem budou vyprávět doma mámě a tátovi.
A nebojme se také zeptat, co pro ně můžeme udělat v dalších dnech, aby jim bylo ve škole lépe, aby se toho víc naučili, aby se cítili bezpečně. Nechte si to klidně i zapsat, zhmotní se to. Bude to mít trvalejší platnost. Můžete pak zápisky použít při společném hodnocení nějakého celku, zavzpomínat na překonané překážky, na společné úspěchy.
Klikněte na obrázek, bude kino.
Jak jsem nahrál tu povedenou taškařici na video? Říká se tomu záznam obrazovky iPadu, ale tím Vás provedu zase jindy, milí moji spoluprůvodci.
Slávek Hora
PS: Vím, měl jsem použít lepší mikrofon, příště se polepším.