V naší škole – ve Škole Můj Projekt – Jižní Město, Praha 11 – je část rozvrhu věnována „mému dni“. Tahle část rozvrhu se odehrává v pátek. Naši žáci musí mít splněné týdenní výstupy, na nich mohou ještě v pátek pracovat. Někdo si své výstupy plní průběžně, v pátek má tak čas na to, co by chtěl dál rozvíjet, nebo se věnuje tomu, co mu příliš nejde. A také se v tuto dobu vypisují workshopy.
Workshop si mohou vypsat i sami žáci. Něco skvělého umí, chtějí to naučit ostatní, kteří se na takovou hodinu zapíší. Nemusí to být celá hodina, stačí 20 minut. Mají možnost vyzkoušet si, jak takovou výuku připravit, vžít se do role učitele, lektora. Mohou zažít radost z toho, že ostatní naslouchají a učí se, přemýšlejí o tom, proč se něco nezdařilo. Workshop mohou vypsat i rodiče.
V polovině listopadu mě oslovila kolegyně Iva ze 6. ročníku, jestli bychom se nemohli věnovat postupně také dějinám právě v rámci pátečních krátkých workshopů. Rozhodl jsem se, že zařadím ICT a pustíme se postupně do zajímavých věcí z dějin. Pro začátek začneme Přemyslovci.
Když si chcete vypsat workshop, je třeba ho vyhlásit. Vyplníte šablonu – stručně seznámíte ostatní s náplní, budovanými kompetencemi, podmínkami účasti, samozřejmě nezapomenete na termín, čas a počet účastníků. Vyvěsíte na nástěnku ve škole, kde se mají možnost ostatní seznámit s nabídkami a přihlásit se. Podmínkou přihlášení je, že mají splněné týdenní výstupy a od 10.20 h se mohou věnovat workshopům.
Je 6. prosince, táhnu do školy iPadu, mám připravený workshop. Ráno ve skupině na FB kolegyně Iva ukazuje, jak se vylepšil Classroomscreen.com – přidal GIFy na pozadí, je tam i vánoční krb. To se mi hodí. Už jsem přemýšlel, jak pustím krb z jedné iPadu aplikace. Mám připravenou i středověkou hudbu.
Všechno mám zapojeno, hudba hraje, krb hoří. Přicházejí moji žáci. Je jich jen pět, nemůžu vytvořit skupiny tak, jak jsem měl v plánu, budeme improvizovat. Důležitý je pozdrav.
Ahoj Slávku.
Ano, my si ve škole všichni tykáme, i se žáky. Moc mi to vyhovuje. Na workshop přichází i kolega Petr. Pomáhal mi se zapojením zvuku, měl jsem nějaké dotazy. Mám možnost ovlivnit i jeho.
Tak co budeme dneska dělat? Co si představujete pod pojmem Přemyslovci?
Zapisuju do bílé tabule na Jamboardu (pro iOS, pro Android) jejich myšlenky. Nemáme moc času, takže to rychle brainstorming opouštíme. Přesto jsem si stačil všimnout, že už toho hodně vědí.
Co se budeme dneska spolu učit?
Další list Jamboardu – mám rád, když ostatní ví, kam míříme, jaký je časový snímek našeho setkání. Potřeboval bych, aby zapisoval někdo jiný. Když přemýšlíte, těžko se Vám zapisuje, v nějaké kvalitě to dáváme společně – viz obrázek.
Budeme potřebovat najít obrázek Vámi vytaženého Přemyslovce – to jsou autorská práva a stažení obrázku do iPadu. Ukazuji, jak na autorská práva ve vyhledávači na Google, jak stáhnou obrázek do Fotografií na iPadu. Super. Někteří při hledání podráždili i Siry. Žáci většinou umí dobře anglicky, snaží se prozkoumat, jak Siry reaguje na jejich výslovnost. Díky, to byla přidaná hodnota na workshopu.
Ještě ukázka aplikace, ve které budeme pracovat – ChatterKid (pro iOS, pro Android) – a jak se aplikace ovládá. Je to jednoduché, instruktáž je velmi rychlá.
Nemám ráda svůj hlas.
Hmm, tak je třeba ho přijmout, pravujeme na tom. A co ještě budeme potřebovat? Určitě scénář, v něm zapíšeme důležité informace o panovníkovi.
Nezapomeňte na pravopis a slohovou výuku.
A jdeme na to. iPad ovládat pro naše žáky není žádný problém. Oni to později vyjádří – nebojí se pracovat stylem pokus/omyl. Probíhá mi hlavou myšlenka, kdy tuhle schopnost člověk ztrácí. Na seminářích pro dospělé vidím, jak se zoufale bojíme udělat chybu. Tady se z chyby roste.
Poslední věc, kterou potřebujeme – roztočit kolo štěstí – aplikaci Decide Now! – vybrat toho svého favorita a pustit se do práce. Vybráno. Ano, vybrat jsem nekorektně jen samé muže, takže diskutujeme i o úloze žen. Hledáme, píšeme scénář, postupně natáčíme. Někdo až na čtvrtý pokus, někdo to má dříve. Jedna žákyně mě upozorňuje na Dějepic, jdeme hledat motivační písničku, vybíráme kousek, který se týká jejího favorita – knížete Jaromíra – pustíme si kousek na konci práce.
Ještě chvíle na výuku sdílení pomocí AirDropu. To jde rychle a samo. Vše už mám v mém iPadu. Víc s tím dělat zatím nebudeme, na to si vypíšeme nějaký další workshop.
Co jsme se dneska naučili?
Vysvětluji, že mi nejde ani moc o dějiny, ale o to zákulisí, přidanou hodnotu. A na to zakládám další list Jamboardu. Vypisuji postřehy žáků. Super. Takže dobrý? Dobrý. A jak žáci poznamenali, že čas je nepřítel, už nás volá kolegyně Iva, že by potřebovali pokračovat v náplni po workshopech. Takže díky a někdy zase na workshopu.
A ještě nezbytná věc – přemyslovské výstupy. Využíváme naplno Google Disk.
Slávek Hora