Krátká informace o tom, jak jsme v používání Classcraftu odminule pokročili.
Pro jeho využívání se zatím rozhodlo sedm učitelů v různých třídách a různých předmětech. Vyzkoušeli jsme si sdílení tříd mezi učiteli. To jde (asi bezproblémově, rozhodně lépe než v neplacené) v placené verzi. V neplacené verzi jde jen vytvořit něco, čemu říkají multi-class. V něm je vidět, že žák je členem několika tříd, ale neproběhne třeba automatický přenos skupin. Každý učitel si musí skupiny nastavit sám (rozdělení do skupin jsme si mezi učiteli, kteří učí v jedné třídě a chtějí Classcraft používat, domluvili předem). Co se mi teď jeví jako nejsnažší způsob sdílení tříd v neplacené verzi je vytvoření a používání jednoho přihlášení pro víc učitelů.
Přidělení postav členům skupin, a pak jejich vzhled, už řešil každý učitel po svém. Někdo postavy žákům přidělil (třeba já, stejně si postavy budeme po cca měsíci a půl střídat, tak mi to tak přišlo rychlejší), jindy to učitel nechal na žácích. Pokud si žáci změní postavu, jejich dosažená úroveň jim zůstane zachována.
Představení Classcraftu žákům jsme věnovali dvě hodiny. Během první jsme se seznamovali hlavně s přidělováním bodů (za co a jaké body budou udělovány, to jsme také mezi učiteli dopředu domluvili). Během druhé si pak žáci vyzkoušeli vytvořit si ve hře účet, upravit svou postavu apod. Pracovali jsme v online verzi na iPadu, všechno fungovalo správně.
Nyní jsme ve fázi tvorby questů. Ty jsou dostupné i v neplacené verzi. V podstatě svou přípravu na hodiny (jednotlivé aktivity tvoří jednotlivé úkoly v questu) zabalíte do příběhu. Pak už jen rozmístíte úkoly na vybranou mapu a přidělíte quest žákům. Quest ale tvořit nemusíte. Prostě žákům úkoly jen zadáte, tak jako to udělal třeba pan učitel na španělské škole.
V hodinách angličtiny, kde máme teď téma zvířata a pokud jde o gramatiku přítomný čas průběhový, to plánujeme tak, že si žáci budou moci vybrat z několika questů – domácí mazlíčci, bájná zvířata, ohrožená zvířata, zvířata žijící u nás ve volné přírodě. Budou obsahovat některé podobné části (třeba slovní zásoba na části zvířecího těla), jiné části se budou lišit. Všechny questy budou zakončeny tvorbou nějakého výstupu. Tady ještě váháme, jestli ten výstup bude pro všechny podobný nebo to necháme volně na žácích.
Mezi žáky vidím spíš nadšení, i když někteří, kteří nehrají počítačové hry, se mi zatím zdají zmatení. Možná proto, že nevědí, co od toho čekat.
Takže, držte nám palce. Nebo víte co? Pojďte do toho s námi.