Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Dobrodružství s QR kódem 3

Zveřejněno v 26 dubna, 201922 dubna, 2019 od Slávek Hora

Tak třetí pokračování – QR kód v akci. Už víme, že do QR dokážeme „zaklít“ text, internetový odkaz, telefonní číslo…

A co obrázek?

Jedině odkaz na obrázek, jinak to nepůjde. A stejně tak to půjde s hlasem. Použiji tu jednu svou starší přípravu z dějepisu. Vy si ji můžete přetvořit k obrazu svému.

S žáky probíráme v 6. ročníku v dějepise také Desatero božích přikázání – je to v rámci informací o židovském náboženství. Aby to nebylo nudné, jen jsme nevyhledávali, neopisovali, uděláme si z toho hru.

Doma připravíte texty jednotlivých bodů převedené do QR kódů – vy nemusíte – nabízím vyrobené. Ve škole před hodinami rozvěsíte po chodbě. Hodina začíná. Příběh o Mojžíšovi všichni znají. Pokud ne, používám kreslený film Princ egyptský. Dveře se nám stanou Rudým mořem. Na chodbě při získávání jednotlivých bodů desatera musí být klid. Bůh je křehká instance. Z týmu může na chodbu jen jeden, může načíst jen jeden QR kód. Bylo by dobře, kdybyste si předali informace, který QR kód jste už načetli. Jednotlivé body přepisujete do sešitů a snažíte se vysvětlit, o co jde. Každá skupina má jeden iPad (můžete použít i jiný tablet, to je samo sebou, nebo žákovské telefony).

Jak dlouho bude Rudé moře otevřené?

Moře je nevyzpytatelné.

Vyrážíme na chodbu. Opravdu je ticho, pravidla se dodržují. Některé týmy volí taktiku jednoho „načítače“, jiné „načítače“ střídají.

Ale pane učiteli, těch kódů je na chodbě víc než deset!“

Pšššštttt, no jo, je to tak.

Už na to přišli, schválně je tam dávám víckrát, sadu mám nakopírovanou 3x. To aby to nebyla nuda.

Tohle už máme. Jdi znova.

Dobře, tak zatím přemýšlejte nad tím, jak to vysvětlit.

Jeden tým mě loni dost překvapil. Namalovali si plánek chodby a každý zamalovával tečku, kde už byl a kde je další kód. Boží. Nádherná práce. Stojí za to, ukázat takovou strategii ostatním týmům, ale až po skončení naší „hry“. Nakonec se dveře – rozuměj, Rudé moře – zavírají.

My ještě všechno nemáme?!

To nevadí, pokusíme se to složit ze všech týmů.

Následuje vysvětlování, reflexe, hodnocení strategií. Co si z toho všeho máme odnést? A co si z toho skutečně odnášíme? Určitě víc, než kdybyste to nadiktovali nebo nechali vypsat z učebnice, internetu. A nemusíte se bát ani toho nesesmilníš. Ony vám to děti vysvětlí. 🙂

Když takovou hodinu máte opakovat, vymýšlíte, co s tím, aby to nebyla nuda, ani pro Vás. Někdo v komunitě po zveřejnění příprav na hodině navrhnul, jestli by to nešlo s božím hlasem.

Myslíš, jako aby se ozval po načtení hlasu zvuk? Boží hlas? No to by šlo.

Jdeme na to. Znáte aplikaci Clyp? (Momentálně není v českém obchodě, ale ona se tam zase objeví – duben 2019.) Existuje i webové rozhraní. Vytvoříte účet (i když asi nemusíte), nahrajete jednotlivé body Desatera. Z každého podcastu dostanete URL (internetovou adresu). No adresy do internetu přece umíme „zaklít“ do QR kódů. Odkaz se skrývá pod šedou šipkou – červeně označena na obrázku. Můžete rovnou vytvořit QR – pokud máte nainstalovanou aplikaci QuiQR. Také jsem Vám vyznačil červenou.

Tvoříme – vy nemusíte – nabízím – tiskněte. Před hodinou rozvěsíte po chodbě a… Hodina začíná.

Pane učiteli, kdo to namluvil? To jste byl vy?

Určitě nevynechejte závěrečnou reflexi. Ptejte se na strategie týmnů, na vysvětlení jednotlivých bodů. Jak to je vlastně dneska? A proč tresty vůbec nefungují. Třeba se dozvíte, tak jako já, že kdybychom to žákům lépe vysvětlili, nemuseli bychom pak udělovat kázeňská opatření.

A co jsem to vlastně procvičili? Připomněli jsem si QR kódy, načítali jsme je pomocí mobilních zařízení, rozdělovali jsme se do týmů, rozdělovali jsme si role v týmech, byli jsme spoluzodpovědní za výsledek celého týmu. Diskutovali jsme spolu, řešili jsme strategie při hledání, zamýšleli se nad etikou a morálkou i v dnešní době. Prostě bylo nám spolu dobře. Tak ať je i Vám, pokud podobně smysluplně využijete ICT.

Pokud se Vámn nelíbí práce s Clyp, můžete nahrát zvuk do Diktafonu, převést jednolitvé soubory na cloud (já bych zvolil Google Drive), získáte odkaz – URL adresu. Ten už umíme přetvořit do QR kódu. Jedinou podmínkou, a to i u Clyp, je funkční WiFi.

Slávek Hora

2 komentáře u „Dobrodružství s QR kódem 3“

  1. Zuzana napsal:
    5 května, 2019 (8:50 pm)

    Krása, Slávku. Díky!

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      7 května, 2019 (10:09 pm)

      Díky, Zuzko. 😎

      Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Slavíme narozeniny
  • Jak jsem ověřovali něco, se pořádně ověřit nedá
  • Měli jsme ve třídě návštěvu a Přemyslovce k tomu
  • Pohlednice s rozšířenou realitou.
  • A už jste viděli…

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny
  • Renata Balejová: Slavíme narozeniny
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny
  • Petra: Riskuj
  • Zuzana Melecká: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme