Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Tabulkový editor? Měříme

Zveřejněno v 8 března, 201928 února, 2019 od Slávek Hora

Jak přilákat deváťáky k něčemu tak báječnému, jako je tabulkový editor? Jim se samozřejmě tabulky báječné zdát nebudou.

„Co kdybychom ve škole provedli nějaká měření? Pak s nimi budeme počítat a vyrobíme si infografiku z dat.“

„A jaká měření by to měla být?“

„To si můžeme přece sami naplánovat.“

A tak se v chraštické škole mezi devíti deváťáky rozjel projekt s pracovním názvem „Průměrný chraštický žák“.

Nejdříve fáze plánovací, a budeme to zapisovat na flip, protože tak se věci zhmotňují, stanou se závaznými. Na flipu si můžete všimnout, že všechna měření neprošla, jako učitel jsem pokládal provokativní otázky, zpochybňoval jsem návrhy, prostě jsem prováděl záměrnou záškodnickou činnost. Dostali jsme se tak k částem lidského těla, která změříme. Zasmáli jsme se, přeci jen jsme mezi puberťáky.

„Váha? Šířka? Holky, řekněte si k tomu něco.“

Už máme odpověď na otázku, co budeme měřit. Tak teď kdo bude měřit, jak se rozdělíme do týmů? Dva, nebo tři? Jak to vlastně chcete? Co budou týmy dělat? Jak na sobě budou závislé? Co musíte udělat, aby všechno klaplo? Jak spolužákům oznámíte, že Váš projekt probíhá? Prostě plánování je plné otázek, přemýšlení, různě zajímavých odpovědí.

K čemu získaná měření použijeme? Musí to mít smysl. Ukážeme si, jak použít tabulkový editor – excel nebo tabulkový editor v rámci sdílených dokumentů Google.

Nebojte se, rychle nám to nešlo, naráželi jsme na řadu překážet, ale to už tak při projektech bývá. 15. listopadu 2018 proběhla všechna měření, pak zápis do tabulek, sdílení, jéje, někdo nám to mění, kdopak to je – odhalujeme autora. Zamkněte dokument, seberte práva k úpravám, jen komentáře. A objevujeme chat.

Ukazujeme si sčítání. Aha, ono to počítá. A jak donutíme buňku, aby věděla, že má počítat? Takhle vypadají vzorce, tohle je adresa buňky. A existuje i absolutní a relativní adresa. Pojďte navrhnout nějaký vzorec, co třeba průměr. Přemýšlíme, jak na to. No a co procenta? A jaké výsledky z měření budeme prezentovat? Jakým způsobem? Graf? Infografika? Ukázali jsme si.

Deváťáci si nakonec opět rozdělili práci a v týmech dali dohromady výsledky a infografiku. Správný projekt má také výkladovou zprávu, závěrečné shrnutí. Zakládáme sdílený dokument a jeden tým se ujímá práce. Ostatním práva ke komentářům, ať nám nikdo nic nemaže. Nutné je, aby si všichni přečetli a korigovali text, navrhovali úpravy v komentářích nebo v režimu návrhů.

Tak snad jsme procvičili s počítáním i další dovednosti a získali důležité kompetence, posílili gramotnosti. Deváťáci z Chraštic projekt zorganizovat umí. Je to zásluha také kolegů z pedagogického týmu ZŠ a MŠ Chraštice. Deváťáci vzali projekt za svůj, převzali za něj zodpovědnost, ke které jsou vedeni. Úspěch se dostavil. Na mě zbyl propagační článek, ale ten zvládnou brzy i oni. Díky všem.

Slávek Hora

 

3 komentáře u „Tabulkový editor? Měříme“

  1. Lukáš Hartmann napsal:
    11 března, 2019 (12:25 am)

    Paráda 😉
    Jen mám dotaz, jak je to tou nohou…není divné, že se zmenšovala s věkem? Nebo se ve starších měřily jen holky?

    A když už píšu – dík za Trimino a odkazy to je paráda 😉 Ještě si moc přeju, abych byl mladší a měl dost času všechno přelouskat a udělat si vlastní závěry 😉 ….fakt dík!

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      12 března, 2019 (8:39 pm)

      Zdravím, Lukáši.
      S nohou vůbec netuším, zeptám se autorů. Rozhodně si na tom uvědomili spousty věcí, třeba jak školní měření deformuje to, že se neměří deváťáci, kteří sami měřění prováděli. Jak školní měření deformuje to, že přijde víc dívek než chlapců. Řešili jsme také, jestli nějak vyznačovat chlapce a dívky, nakonec jsme to vypustili. Chtěli jsme si vyzkoušet zorganizovat takové statistické měření, počítání v excelu, infografiku a výkladový text. A taky řídit si sami projekt. To se snad podařilo.
      Díky za ocenění, ještě je možné vyzkoušet Tarsii, ta se instaluje, je tam toho daleko víc.
      A co to je mladší? 😀

      Odpovědět
  2. Žáci 9. ročníku napsal:
    9 dubna, 2019 (1:28 pm)

    Dobrý den, Lukáši.
    Nesledovali jsme pohlaví respondentů, takže nedokážeme říct, kolik bylo chlapců. Vše je tedy nejspíš náhoda. Měření se zúčastnilo jen 23 % žáků.
    Hezký den, za žáky 9. ročníku Jaromír Loucký

    Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme