Jak přilákat deváťáky k něčemu tak báječnému, jako je tabulkový editor? Jim se samozřejmě tabulky báječné zdát nebudou.
„Co kdybychom ve škole provedli nějaká měření? Pak s nimi budeme počítat a vyrobíme si infografiku z dat.“
„A jaká měření by to měla být?“
„To si můžeme přece sami naplánovat.“
A tak se v chraštické škole mezi devíti deváťáky rozjel projekt s pracovním názvem „Průměrný chraštický žák“.
Nejdříve fáze plánovací, a budeme to zapisovat na flip, protože tak se věci zhmotňují, stanou se závaznými. Na flipu si můžete všimnout, že všechna měření neprošla, jako učitel jsem pokládal provokativní otázky, zpochybňoval jsem návrhy, prostě jsem prováděl záměrnou záškodnickou činnost. Dostali jsme se tak k částem lidského těla, která změříme. Zasmáli jsme se, přeci jen jsme mezi puberťáky.
„Váha? Šířka? Holky, řekněte si k tomu něco.“
Už máme odpověď na otázku, co budeme měřit. Tak teď kdo bude měřit, jak se rozdělíme do týmů? Dva, nebo tři? Jak to vlastně chcete? Co budou týmy dělat? Jak na sobě budou závislé? Co musíte udělat, aby všechno klaplo? Jak spolužákům oznámíte, že Váš projekt probíhá? Prostě plánování je plné otázek, přemýšlení, různě zajímavých odpovědí.
K čemu získaná měření použijeme? Musí to mít smysl. Ukážeme si, jak použít tabulkový editor – excel nebo tabulkový editor v rámci sdílených dokumentů Google.
Nebojte se, rychle nám to nešlo, naráželi jsme na řadu překážet, ale to už tak při projektech bývá. 15. listopadu 2018 proběhla všechna měření, pak zápis do tabulek, sdílení, jéje, někdo nám to mění, kdopak to je – odhalujeme autora. Zamkněte dokument, seberte práva k úpravám, jen komentáře. A objevujeme chat.
Ukazujeme si sčítání. Aha, ono to počítá. A jak donutíme buňku, aby věděla, že má počítat? Takhle vypadají vzorce, tohle je adresa buňky. A existuje i absolutní a relativní adresa. Pojďte navrhnout nějaký vzorec, co třeba průměr. Přemýšlíme, jak na to. No a co procenta? A jaké výsledky z měření budeme prezentovat? Jakým způsobem? Graf? Infografika? Ukázali jsme si.
Deváťáci si nakonec opět rozdělili práci a v týmech dali dohromady výsledky a infografiku. Správný projekt má také výkladovou zprávu, závěrečné shrnutí. Zakládáme sdílený dokument a jeden tým se ujímá práce. Ostatním práva ke komentářům, ať nám nikdo nic nemaže. Nutné je, aby si všichni přečetli a korigovali text, navrhovali úpravy v komentářích nebo v režimu návrhů.
Tak snad jsme procvičili s počítáním i další dovednosti a získali důležité kompetence, posílili gramotnosti. Deváťáci z Chraštic projekt zorganizovat umí. Je to zásluha také kolegů z pedagogického týmu ZŠ a MŠ Chraštice. Deváťáci vzali projekt za svůj, převzali za něj zodpovědnost, ke které jsou vedeni. Úspěch se dostavil. Na mě zbyl propagační článek, ale ten zvládnou brzy i oni. Díky všem.
Slávek Hora
Paráda 😉
Jen mám dotaz, jak je to tou nohou…není divné, že se zmenšovala s věkem? Nebo se ve starších měřily jen holky?
A když už píšu – dík za Trimino a odkazy to je paráda 😉 Ještě si moc přeju, abych byl mladší a měl dost času všechno přelouskat a udělat si vlastní závěry 😉 ….fakt dík!
Zdravím, Lukáši.
S nohou vůbec netuším, zeptám se autorů. Rozhodně si na tom uvědomili spousty věcí, třeba jak školní měření deformuje to, že se neměří deváťáci, kteří sami měřění prováděli. Jak školní měření deformuje to, že přijde víc dívek než chlapců. Řešili jsme také, jestli nějak vyznačovat chlapce a dívky, nakonec jsme to vypustili. Chtěli jsme si vyzkoušet zorganizovat takové statistické měření, počítání v excelu, infografiku a výkladový text. A taky řídit si sami projekt. To se snad podařilo.
Díky za ocenění, ještě je možné vyzkoušet Tarsii, ta se instaluje, je tam toho daleko víc.
A co to je mladší? 😀
Dobrý den, Lukáši.
Nesledovali jsme pohlaví respondentů, takže nedokážeme říct, kolik bylo chlapců. Vše je tedy nejspíš náhoda. Měření se zúčastnilo jen 23 % žáků.
Hezký den, za žáky 9. ročníku Jaromír Loucký