Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

A jak myslíte vy?

Zveřejněno v 1 března, 20191 března, 2019 od Slávek Hora

Samozřejmě se nechci loupat do Vašeho myšlení. Chci jen připomenout jeden úžasný nástroj, který pomáhá myšlení – myšlenkovou mapu.

Objevil jsem ji poměrně nedávno – je tomu 12 let. Okamžitě jsme se do sebe zamilovali. Jak to, že mi o tom nikdo před tím neřekl? No pravděpodobně jsem se nezajímal. Tak to aby bylo jasno, nikdo Vám nic běžně nenaservíruje. Můj začátek s myšlenkovými mapami spadá do projektu, který měl do ŠVP zakomponovat kreativní myšlení. A to mě opravdu zaujalo.

Tehdy jsem se dostal prvně k počítačovému programu Inspration. Na počítači šlo malovat myšlenkové mapy přesně podle pravidel. Tak si je pojďme připomenout.

  1. Hlavní myšlenka – obláček uprostřed;
  2. Z pravého horního roku do levého horního rohu podle směru hodinových ručiček;
  3. Směrem od centra jsou čáry slabší a slabší, jako moje myšlenky;
  4. Šetříme slovy – prostě vyber ta klíčová, postupujeme od těch nadřazených pojmů;
  5. Zařaď obrázky a symboly – prostě umíš malovat;
  6. Když maluješ na papír – i na elektronický – tak co největší rozměr;
  7. Barvy čar – důležité – jako MHD – vzpomeňte si na metro – barevné čáry na mapě Prahy (i jiných měst, ne teda v Česku);
  8. Zábavné obrázky, vtip – abych si to lépe zapamatoval – prostě umíš malovat, znovu ti to opakuji.

Zásady jsem tehdy v programu Inspiration namaloval, protože já jsem si ten prográmek za Kč 1500,-  koupil. Bylo třeba procvičovat. A obrázek – myšlenkovou mapu zásad myšlenkových map – přikládám.

Společně s prográmkem Inspiration jsem si tehdy koupil také zásadní literaturu pro myšlenkové mapy. Budu správně citovat, použiji k tomu nástroj na webu – generátor citací, abych to měl dobře, protože já si rád práci ulehčuji.

BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
Knihu jsem tehdy přečetl téměř celou cestou z Prahy do Plané nad Lužnicí. Tak mě to nadchlo, že jsem myšlenkové mapy hned zařadil do výuky se slovy:

Tohle musíte umět taky, je to boží, pojďme se to učit společně.

Postupně se objevovala i další literatura od Tonyho Buzana:

BUZAN, Tony. Myšlenkové mapy. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2910-4.
BUZAN, Tony a Jo Godfrey WOOD. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0263-0.
Tu poslední mám elektronicky, protože už nemám prostor, kam knihy ukládat, a protože rád čtu knížky na iPadu. Prostě je mám s sebou.
Z programu Inspiration se daly mapy vyexportovat ve formátu PDF, uložily se i odkazy, zkoušel jsem si tak vytvopřit i přípravu, vystavit ji na webové stránky školy do sekce Výuka tak, aby mapa byla přístupná kdykoliv pro žáky. Až mnohem později jsem se dozvěděl, že jde o model 24/7 – tedy že si žák má možnost sáhnout pro učební pomůcku 24 hodin denně 7 dní v týdnu, když má chuť se učit. Převedl jsem Vám jednu mou mapu pro ukázku do formátu obrázku, odkazy nefungují. Tenkrát jsme diskutovali o TGM.
Začali jsme vyrábět i papírové myšlenkové mapy.
A kolik místa si mám v sešitě nechat?
No otevři ten velký sešit (A4) na první prázdný dvoulist?
Tolik? A co ta prázdná stránka před?
Běžné otázky na začátku práce s myšlenkovou mapou. Kdo to těm dětem udělal? Ale my to překonáme.
Já se z toho neumím učit.
Problém. No máme kostru, formu zápisu, tu omáčku k tomu musíš dotvořit ty, je to přece jako zápis v bodech.
Ne, to je blázinec. Já se z toho neumím učit.
Dobře, tak si to vyzkoušíme a pak si budeš dělat zápis tak, jak jsi zvyklá/ý.
No abych to zkrátil, poslali na mě i rodiče. S rodičem jsme si vše vysvětlili. Rodič dokonce poděkoval, chápal, co chci děti naučit, odešel spokojený. A žák? No trpělivě protestoval. Ale v déváté třídě přišel a řekl, že je rád, že myšlenkové mapy umí, že se omlouvá za ty protesty. No to už je úděl učitele – trpělivost růže přináší.
A ještě jednu příhodu mám. Přijel k nám lektor. Na objednaný interaktivní program. Začal mluvit o tématu a pak zadal šesťákům úkol – vytvořte z těhle pojmů (měl připravené sady kartiček) myšlenkovou mapu. A šesťáci na mě mrkali, že jako vědí, co mají dělat, že je to super. A lektor byl překvapen, že se šesťáci nedoptávají, co to je, a on to nemusí vysvětlovat. Náhoda? Ne. Trpělivost přece růže přináší.
Pak přišla doba tabletová a my jsme se ve škole po různých pokusech rozhodli angažovat iPady. Začali jsme objevovat i programy – aplikace na tvorbu myšlenkových map.
Nejdřív to byl Popplet – free verze, placená verze:
Objevili jsme kouzlo aplikace Paper:
Ale máme i jiné aplikace – iMindMap Kids, samozřejmě Inspiration – free verze, placená verze – moje láska, Coggle – dá se spolupracovat na myšlenkové mapě, Mind Organigzer (nenašel jsem odkaz) nebo Mindly a Mindly Plus.
Nejjednodušší je papír a barevné fixy. Takže neváhejte, zkoušejte, učte myšlenkové mapy děti a nenechejte se odradit neúspěchy. Taky jsem mohl skončit, když jsem potkal první neúspěch. Trpělivost růže přináší.
Slávek Hora

 

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • School Innovation Forum
  • Čtu si… Čteš si… Čti si!
  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme