Když tuhle pomůcku někde ukážu, vždycky to znamená úspěch. Rychle vytvořeno, efektně a efektivně využito, rychle opraveno díky anotaci na iPadu – viz článek o anotaci fotografií. Prostě úspěch. A moje žáky, i ty dospělé, to baví.
A jak jste to vytvořil? Tohle já si tvořím ručně.
Tak jak na to? Zadejte do vyhledávače Trimino. No dobře, stačí kliknout na tenhle odkaz. Stránky jsou sice v němčině, ale stačí si do Vašeho prohlížeče doinstalovat nějaký překladač. Nebojte, je to celé intuitivní, takže to zvládnete i bez překladače. V levém sloupci je popis, jak a kde využít, ukázka vyrobených hlavolamů. V pravém sloupci je generátor Trimina. Jdeme to vyzkoušet.
Vyberete si tvar hlavolamu – počet dvojic, které musíte dodat. Nastavíte font a barvy, tady nemusíte nic měnit, zaškrtněte „Ke Stažení – Als Download“, klikněte na „Begriffe eingeben“ a už zadáváte dvojice, které k sobě mají patřit. V podstatě otázka, odpověď. Nad dvojicemi ještě vidíte Téma – nemusíte zadávat, ale pokud napíšete, trojúhleníčky Trimina budou mít tento název na sobě. Úplně dole ješte zaškrtněte „Steine mischen – Promíchej kameny“. Pak budete moci vygenerované a vytištěné pdf dát rozstříhat žákům. Jen ať si procvičí jemnou motoriku při stříhání. Nebo to chcete stříhat vy sami?
Teď už stačí jen klinout na „Trimino erstellen – Vytvořit Trimino“ – vygenerované pdf si stáhněte a uložte. Uložte si pro pozdější použití, klidně do nějaké cloudové služby, nezapomeňte sdílet ostatním kolegům, pochlubit se svým výtvorem ve škole, na sociálních sítích – Facebook, Twitter, naučit další kolegy, případně i žáky, protože ti budou chtít také vědět, jak se tohle tvoří. Já s Vámi budu také sdílet složku svých výtvorů.
Vytiskněte, rozkopírujte, rozdejte. Žáci i dospělí na kurzech hned stříhají a skládají, v týmech, to rozhodně doporučuji. Hned vidíte, jak v kterém týmu funguje spolupráce, jak si dokážou rozdělit práci, můžete jim pomoc, požádejte je o to, aby vám řekli, jaké strategie používali, aby popsali proces. Aby klidně popsali i to, proč se nedostali k cíli, co jim bylo překážkou. A pak je vyzvěte k tomu, aby přemýšleli, co si z toho vzít pro své další učení, aby to příště dopadlo lépe. A klidně to z chvíli zkuste znovu.
Zbývá jen vyfotit složené Trimino na tablet, my používáme iPad. Vyzvěte své žáky k tomu, aby pomocí anotace fotky kroužkovali správné dvojice, vyzvěte je k tomu, aby odhadli, kolik toho mají správně. Zkuste s nimi spočítat, kolik to je procent. Pomocí AirDropu (na iPadu) pošlou obrázek do učitelského iPadu, v případě, že nemají iPad, zopakujte pravidla mailování a mailování s přílohou. Vy elektronicky opravíte, posíláte zpět, ukládáte si práce pro případnou pozdější reklamaci. My ve škole ukládáme do cloudu – na Google Drive, používáme Google Classroom. Tam mohou doma ukázat rodičům.
A co všechno jsme se dneska naučili?
Tak na to se jich rozhodně zeptejte, jde o tolik potřebnou reflexi, uvědomění si toho, co jsem ve vyučování dělal, jak jsem se posunul, jaké strategie jsem používat, co nového mi hodina přinesla. A zkuste to také vy. I vy se totiž učíte. A nebojte se přiznat, že něco z toho bylo poprvé. Zkuste z odpovědí zapisovat slovesa a hledat je v Bloomově taxonomii – kde jste se při učení ocitli?
A využití? Chcete zjistit, co o tématu už žáci vědí, jaké strategie využívají, jestli umí skládat hlavolam, i když nějakou odpověď neznají. Mohou si vypisovat do T grafu to, co bylo jasné a to, co nevěděli – mají záspisky. Nebo zvolit tuhle aktivitu na zopakování tématu, klidně jako netradiční test. To už je na Vás, vy jste profesionálové. Tak hodně štěstí při používání.
Stránky s Triminem patří Paulu Matthiesovi, určitě stojí za prozkoumání, má tam mnohem více zajímavých výtvorů. Takže vzhůru do toho, a nezapomeňte sdílet a učit ostatní tvořit. Mně nezbývá už nic jiného, než Paulovi poděkovat. Úžasný projekt. Díky i Vám, že jste dočetli a šíříte dál.
Slávek Hora
Ahoj Slávku,
tak jako podobným věcem. I trimiu jsem dlouho odolával, protože jsem si myslel, že je to „pro prcky“ a na SŠ to nebude nikoho bavit. Díky, že jsi mě k tomu přivedl.
P.S.: ten odkaz na začátku nevede na trimio, ale na tangram 😉
Jindro, díky za přečtení. Odkaz opraven. 🙂
Rádo se stalo. Děkuji za napsání 🙂
Jenom se ještě Slávku zeptám. Jakou časovou dotaci pro to máš?
Já to dnes zkoušel ve dvou třídách (střední škola, maturitní obor) v jedné jako opakování/shrnutí naučené látky. Ve dvojicích to za hodinu stihli rozstříhat, poskládat, vyfotit, zvýraznit dvojice, kterými jsou si jistí. A já po nich ještě chtěl, ať napíšou, proč zrovna tyto dvojice. A toto vysvětlení + odesílání dělali na začátku druhé hodiny (tak 10 minut) a pak ještě zpětná vazba.
Ve druhé třídě jsem to zkusil s učivem, které jsme měli teprve probírat. Zase pracovali ve dvojicích a za hodinu se dostali tak tak k tomu, aby to rozstříhali, poskládali a vyfotili. Ale jako vedlejší (zanedbatelný 😀 ) efekt si přečetli tu látku. Ke zbytku se dostaneme příště, protože jsem je měl jen jednu hodinu.
Ale všechny ty mé středoškoláky to dost bavilo, po počátečním křiku se do toho tak ponořili, že bylo ve třídě přiměřené ticho, teda jako hluk na rozumné úrovni vzhledem k tomu, že se vzájemně domlouvalo deset dvojic. A když jsem nechal dva mobily odložit na lavici, tak pracovali všichni.
Takže ještě jednou díky že jsem se k tomu díky Tobě konečně dokopal.
Jindro, já vždycky potřebuju spojené hodiny – tedy v 90 minutách se dá stihnout ledacos. Probírali jsme to také na jedné z ukázkových hodin, ono to chce trénink, představit jim také práci s časem a trošku rozdělení práce ve skupině – role. S časem moc efektivně žáci nakládat neumí. A to je máme také naučit. 🙂
Hezký den,
Zkoušeli jsme trimino a generuje nám to obrázky, ve kterých je pouze A1 A2 B1 B2 apod. Mate představu, co děláme špatně?
Díky za odpověď
Zdravím a vůbec netuším. Vždy, když to generujeme, tak to funguje. Napadá mě, že problém může být v prohlížeči internetu. Zkoušel jsem generovat v Chromu a Safari. Jiné prohlížeče nepoužívám.
Nevím proč, ale nedaří se mi trimino vytvořit, zadám pojmy a odpovědi, dám generovat a v pdf se objeví jen A1, A2, ani téma se nezobrazí. Máte stejný problém?
Dneska už v pořádku, asi nějaký problém přímo na jejich straně.
To je také možné, tak hlavně, že to už funguje. Krásný den s Triminem. 🙂
dobrý večer, jak tam vložím obrázek? Nemůžu na to přijít. Snažím se vkládat odkaz v požadovaném formátu, ale nic. Zobrazí se mi na šabloně jen ten odkaz.
Zdravím, Dagmar. Zkoušeli jsme to a museli jsme vybírat jednoduché obrázky. Obrázky se nahrávají pod výběrem fontu. Byla to taková dřina, že od obrázkového Trimina jsem upustil. 🙂
Slávek Hora