Co
V letošním školním roce jsme se se třídou sedmáků věnovali tvorbě geolokační hry. Geolokační hra je hra, jejíž úkoly je možné plnit pouze na zvolených místech danými GPS souřadnicemi. Většina z vás určitě o nějaké podobné hře už slyšela. Dlouho moderní je geokešing, ale v poslední době vzniká také celá řada únikovek, a to i ve školním prostředí. Většinou tyto hry připravuje učitel, nás však zajímalo, jak si povedou při přípravě žáci.
Proč
Během přípravy jsme prozkoumali několik aplikací, kde lze geolokační hry tvořit. Rozhodli jsme se pro tvorbu hry v aplikaci Actionbound. Je pro hráče zdarma a je uživatelsky přívětivá. Umožňuje tvorbu a správu her skrz webové rozhraní a následné hraní vytvořené hry v mobilní aplikaci. Díky společné práci při přípravě hry si žáci vyzkouší celou řadu věcí. Finální výsledek pak ještě mohou nabídnout ostatním dětem na škole. Hru totiž může hrát každý, kdo si stáhne aplikaci. Aplikace má přednastavené některé úkoly, ale nabídka je poměrně široká, takže pro základní hry to stačí. Najdete zde například možnosti typu: otázka s otevřenou odpovědí, volba správné odpovědi s více možností nebo seřazení podle správného pořadí. Ve vybraných místech navíc můžete úkoly doplnit videem, audiem nebo fotografií.
Společně jsme volili téma
Žáci přišli se svými nápady na hlavní téma hry a posléze hlasovali prostřednictvím google formuláře. Nepřekvapivě, téma s nejvyšším počtem hlasů vyhrálo, v našem případě sport v Čakovicích.
Volba míst pro plnění úkolů
Následovala volba lokalit, kde budou připraveny úkoly pro hráče. Prostřednictvím google maps jsme zvolili deset lokalit, tak aby nám korespondovaly s naším tématem. Žáci pak ještě zaměřili přesnou lokaci a vyfotografovali zvolené místo, abychom měli podklad pro tvorbu úkolů. Úkoly jsme tvořili, co nejvíce tak, aby jejich vyřešení bylo vázáno na lokalitu. Například bylo třeba spočítat v místě počet stromů a výsledné číslo umístit do šifry.
Diskutovali a tvořili úkoly pro lokality
Při společné práci ve skupinách brainstormovali a následně diskutovali nad co nejvhodnějšími úkoly pro jejich lokality. Naučili se rozdělit si práci a každý jednotlivec musel splnit svůj úkol. Jeden například hledal historické informace, druhý hledal podklady pro výpočet BMI, třetí nakreslil postavičku, která provede hráče hrou a podobně. Žáci tak měli možnost vybrat si takovou aktivitu, která je jim osobně nejbližší.
Finalizace hry a odměna
Pro testování hry jsme se rozhodli udělat skupinky a propojit starší děti s mladšími. Sedmákům tak s testováním pomohli děti z druhých tříd. Jak se to povedlo se dočtete v Petřině článku.
Na závěr už jen dodáme, že pro děti, kteří hru absolvovali, žáci vytiskli na 3D tiskárně odměny. Jaké? To je překvapení. Ale aby odměnu získali, museli získat kód pro odemčení pokladu. Jen testování ukáže, jak dlouho poklad na místě zůstane.