Byl pátek odpoledne, sychravo. Znáte to, ideální čas zavolat kamarádce, kamarádovi, se kterými jste se už dlouho neviděli nebo neslyšeli. Pokud to máte podobně jako my, tak modelová situace může vypadat následovně. Povídáme si pět minut, deset minut, najednou už je to kousek přes hodinu, hovor se pro jistotu přeruší. Asi už nám chce někdo nebo něco naznačit, že bychom mohli dělat také něco jiného. Nevadí, vytáčím číslo znovu a pokračujeme v hovoru dál jakoby nic. Je Vám to povědomé? Tak pojďme dál.
Jsme učitelky, takže ať chceme nebo ne, ať o tom přemýšlíme nebo nepřemýšlíme, tak náš hovor vždy sklouzne k učení, školení, dětem, technologiím, atd. Ani v pátek tomu nebylo jinak.
“Znáš web Window Swap?” ptá se Petra.
“Ne, o čem to je?” odpovídá Martina.
“O pohledech z okna. Jsou to taková krátká videa nebo živé fotografie, díváš se z nějakého okna a vidíš, co je kolem a slyšíš, co se tam děje.” odpovídá Petra.
Martina pokračuje s mytím umyvadla v koupelně a s úsměvem konstatuje: “No, tak to se hodí. Když nemůžeme ven, tak se můžeme někam podívat díky cizímu oknu.”
“Ale určitě by to šlo využít ve výuce.” reaguje Petra.
“No, to určitě. Tak zeměpis je celkem jasný, o tom se asi nemusíme bavit. Nebo ano. Můžeme řešit státy, světadíly, v jakém jazyce se v dané oblasti mluví, hlavní města, jaká se kde používá měna, co se tam pěstuje, co se odtud vyváží nebo co se tam přiváží.” konstatuje Martina.
“Určitě by se v zeměpisu daly řešit třeba podnebné pásy. Já si dokáži představit využití i v angličtině.” pokračuje Petra.
“Hm, já to nemám před očima, pořád myju koupelnu. Jsou tam vidět třeba i nějaké památky? A je tam vůbec informace, kde se zrovna nacházím?“ ptá se Martina.
“Je tam všechno možné, příroda, města, památky. Kde se nacházíš, vidíš v rohu výhledu.” odpovídá Petra.
“No, tak když jsou tam i památky, tak by se dal řešit i dějepis. To je dobrý.” reaguje Martina.
“A přírodopis taky, když je vidět i příroda.” doplňuje Petra.
“A můžu si vybrat dvě místa a poslat je dětem odkazem?” ptá se Martina.
“To ne, ale můžeš udělat výstřižek a poslat je jako obrázky.” odpovídá Petra.
“Tak to bych jim mohla poslat dva obrázky a úkolem by bylo spočítat, za jak dlouho se dostanou z jednoho místa na druhé v závislosti na zvoleném dopravním prostředku. Práce s mapou, výpočet rychlosti, času a dráhy. Bude stačit jeden dopravní prostředek nebo budou muset přestupovat? A co finance, kolik by taková cesta mohla stát? To je úkolů ke dvěma obrázkům.” směje se Martina.
“Ty, Martino,” vrátí se Petra ještě k té angličtině. “Myslím, že to využití v angličtině je hodně široké. Tak především se dá využít na slovní zásobu. Můžu trénovat vazbu there is/there are. Během distanční výuky můžu zadat práci ve dvojicích. Jeden diktuje, co ze “svého” (náhodně) otevřeného okna vidí a druhý může kreslit podle popisu. Pak si obrázek porovnají. Nakolik se liší od toho reálného?”
“No jo a stejné by to mohlo být v češtině a vlastně mi to připomíná moji oblíbenou informatickou úlohu Namaluj obrázek,” dodá rychle Martina.
“Jé, počkej, ve slohu by tohle mohla být první scéna nějakého příběhu, víš, že mám ráda detektivky,” dělá si legraci Petra, ale vlastně to není špatný nápad, že ne?
“A víš, že na některých výhledech je zachycen i nějaký děj? Projede tam auto, jde okolo skupinka lidí, poskakuje veverka,” všimne si Martina, která před chvílí opustila koupelnu a už prohlíží jeden pohled z okna za druhým.
“Dalo by se to využít i v mediální výchově. Skupiny žáků by mohly popsat to, co se při výhledu z okna děje, různými styly, někdo jako novinář bulvárního tisku, jiná skupina by mohla psát jako novinář seriózního tisku,” napadá Petru.
Takový rozhovor by klidně mohl pokračovat ještě dlouho. Ale doma nás už volají – my máme hlad, my chceme jíst. Takže, co se dá dělat. Rozloučíme se. Ale ne s vámi. Snad jsme vám ukázaly, že když svoje nápady sdílíte, je jich najednou mnohem víc, než kdybyste na ně byli sami. Je úžasné rozvíjet s někým svoje, z počátku třeba trochu nejisté, nápady a kreativitu.
Za článek a rozhovor díky Martině C.