Školní rozjezd v novém roce po tak dlouhých prázdninách musí být pozvolný. A taky úžasný. Tak bychom mohli spáchat jednu aktivitu s Interlandem a internetovými úžasňáky. Bezpečnější internet máme stejně v našem programu, asi nastal čas na soustředěnou samostatnou práci. Budeme si také hospodařit s časem, prostě úžasný seberozvoj. Vítám vás v novém kalendářním roce 2025. I vás, mé čtenáře.
Nejdřív naplánovat padletí nástěnky. Interland totiž nabízí také osvědčení o zdolání 4 vědomostních ostrovů. My osvědčení využijeme také jako důkazů o učení. Takže 4, vlastně 5 záložek na nástěnce. První záložka – to budou instrukce. Moje předsevzetí do nového roku, můj cíl – formulovat stručně a přesně úkoly, cíle, kritéria naší práce.
Vstup do Interlandu, vyber si ostrov podle zájmu, získej cesrtifikát, vyplň do něj jméno, případně příjmení, stáhni do počítačem, nahraj na nástěnku, ke každému certifikátu napiš 3 informace, se kterými opouštíš ostrov.
Čas si řiď sám – máme jen 45 minut, vlastně už jen 40… rychle nám ten čas utíká. Doptáváme se, zobrazuji vše na dataprojektoru, důležitá je adresu padletí nástěnky a správný sloupec pro certifikát o zdolání ostrova. Čeká mě to všech opakovat třikrát, vedu čtyři skupiny při úterní výuce. Vše nám zpestřuje dvakrát výpadek elektrické energie, naštěstí jsou to jen naše jističe, takže pátrám, které to mohou být. Pochopitelně jsou to až ty venku a školník na mě nemá čas, řeší poruchu topení.
Radost mi způsobuje soustředěná práce žáků, ona je to vlastně povedená jednoduchá plošinovka.
A jak dám těm postavičkám svaly a srdíčka?
Tady se projevuje to, že někteří prostě ty hry, plošinovky nehrají. Vzájemně si poskytujeme rady, pomoc, postupně se nástěnky plní našimi certifikáty a znalostmi o ostrovech Interlandu. Že jste ještě nebyly v Interlandu? Honem si to vyzkoušejte. Čekají vás i malé vědomostní testy. Nebojte, to zvládnete.
Snad to bylo smysluplné, snad to byl ten pozvolný náběh do úžasného nového roku 2025. V některých skupinách budeme ještě dopracovávat, někteří vše nestihli, ale chodí mi informace z padletí nástěnky, že si na tom někteří pracují i doma. Skvělé.
Co všechno jsme se naučili? Rozumět textu – čtenářskou gramotnost, orientaci na nástěnce Padletu a v adresářové struktuře počítače (Kam se mi ten certifikát stáhl?), práci s různými formáty informací, máme i další informace – pro některé to bylo příjemné opakování, připomenutí, sestavili jsme algoritmus naší práce – nejoptimálnější postup v naší hodině… Určitě vymyslíte další.
V tom novém roce, který jsme takhle pozvolně bez testů v mých skupinách zahájili hrou, vám přeji mnoho úspěchů vlastních, profesních, i úspěchů vašich žáků, které vedete vzdělávacím dobrodružstvím. K tomu hodně zdraví a kapku toho štěstí.
Slávek Hora