Mohli bychom začít slovy klasika:
Toč se a vrč, můj kolovrátku! Ejhle adventu je na krátku.
Tak předně advent teprve začne. A s kolovrátkem tedy pracovat nebudeme. Vrhneme se na šifry. A CryptoAdvent proto, že šifry budou od Cryptománie. Tak si i letos můžete pořídit Adventní šifrovací kalendář. Už třetí v řadě, takže už to je tradice.
My tradičně vrhneme kalendář a šifrování do našich hodin informatiky. Vlastně už jsme začali, protože tomu nahrály technické záležitosti – v učebně informatiky se odehrávaly matematicko-fyzikální soutěže online.
To nevadí, k výuce informatiky vlastně počítače nepotřebujeme. Nebo jen někdy.
Škoda, že to řada lidí stále nechápe, čeká nás ještě dlouhá cesta k pochopení, o čem ta informatika vlastně je, že to není jen kurz ovládání počítačů.
Kalendář mám koupený, stažený, naklonovaný – rozuměj – nakopírovaný. Jdeme na to. Nejdříve šifrují deváťáci. Máme to jako výzvu. Tři úkoly:
- skládáme hudby pomocí GarageBandu;
- vyluštíme v týmu jednu vybranou šifru s anotací nafocené nebo naskenované papírové podoby do tabletu;
- inventura toho, co už máme pro tvorbu klipu na téma Můj počítač.
Vše vkládáme do Padletu, který máme jako cloudový archiv naší práce. O tom někdy jindy. Užívám si to dvakrát.
Ozývají se otázky typu co je to ta anotace, jak se to dělá? Trpělivě vysvětluji.
Ahaaaa, to jsme dělali na dějepisu.
Přesně. Propojujeme. A taky jsme v dějepisu skenovali dobový dokument, nebo vytvářeli fotografii, sken a fotografii jsme anotovali. Odevzdáváme úkoly na Padlet.
Další hodiny. Osmáci si vybírají šifru, fotí, anotují – ukazuji jak na to, malují rovnou do fotky. V některých případech se nám nedaří rychle zarazit psaní do papírové šifry, ale nevadí, vzniká hybrid. Ukládáme šifru do Padletu, který je moderován, žáci vidí jen tu svou šifru. To proto, aby mohli příště řešit šifru, kterou už vyřešil jiný tým.
A můžeme si vzít další?
To je asi největší vyznamenání pro učitele.
Do Padletu umístěte ještě jeden lísteček, na kterém uvedete odpovědi na následující otázky:
- Jak se vám dneska dařilo a proč?
- Co jste se dneska naučili?
Vesměs se dozvídám, že je práce na šifrách bavila, bylo to napínavé, naučili se pracovat víc s iPadem, na který jsme fotili, na kterém jsme anotovali, pracovali s Padletem, pracovali se spolužáky, role ve skupině, měli různé nápady…
A můj pohled? Trošku jsem tedy konzumovali, při řešení jsme zase přemýšleli – ipřemýšleli, nahrávali jsme obrázek našeho řešení na Padlet (práce s cloudovými službami a formáty), reflektovali jsme naši práci – oceňovali jsme se, sebehodnotili jsme se.
Takže vzhůru do adventních šifer. My budeme určitě pokračovat, i když už budeme v učebně informatiky. Díky za Advetní šifrovací kalendář společnosti Cryptomania. Můžete zakoupit, stahovat na jejich webu.
Pár ilustračních fotografií pro motivaci. 🙂
Slávek Hora