Ty formáty, to maj s žákama probírat informatikáři, to není moje práce.
Ach jo. Jeden malý povzdech a jeden malý příspěvek k tomu, že každý učitel je učitelem čtení a učitelem digitálních kompetencí a lidskosti. A že nám to někdy moc nejde. Nedám se a budu pracovat na sobě, na svých hodinách, se svými žáky, tak třeba při hodinách dějepisu.
Minulý týden jsme pracovali s podklady, které byly ve formátu JPEG. Anotace pomocí anotačních nástrojů z nativní jablečné výbavy. Ano, to kolečko s hrotem tužky. Androiďáci si doplní své anotační nástroje.
Tento týden byly podklady pro České země v rámci Rakouska-Uherska ve formátu PDF. A ano, anotovat jdou také. Jen se dostaneme do aplikace Knihy – nativní elektronická čtečka u Applů, stejné kolečko s hrotem tužky.
To jako můžu počmárat?
To jako můžeš počmárat, jen mi tomu nebudeme říkat čmárání, budeme anotovat a půjdeme znovu do metody I.N.S.E.R.T.
Metoda I.N.S.E.R.T., ostatně, my jsme na tom se žáky pracovali už loni při literatuře, někteří si vzpomněli a už jedou. Pro ostatní jsou značky na tabuli, případně článek na webu, tedy zdroj. Kritické myšlení v praxi a při hodině dějepisu, protože číst s porozuměním je to, co máme naše žáky naučit na základní škole. I s těmi formáty dokumentů, patří to k základní výbavě povinného školního vzdělání.
Ještě můžeme uvést další zdroje pro tuto metodu:
-
-
a jedna ukázka s textem – Čokoláda.
Anotovaný dokument je pouze jako ilustrační. 🙂
Slávek Hora