S postupujícím podzimem se rozšiřuje i tma, zima zatím moc není. Ani by mi tolik nevadila. Ta tma je horší.. Proto hledám aktivity, které by nám pomohly k tomu, aby se nám tma nerozšířila i do našich duší. Procvičování našich mozků, to by mohla být cesta.
Budeme luštit, šifrovat.
Tuhle větu už moji žáci znají. S Cryptomanií jsme vás už seznámili. Jdeme s ní kamarádství prohlubovat. právě vyšel Adventní šifrovací kalendář pro rok 2023. Už jsem poslal příspěvek a stáhnul si ho. Těším se. Loni se žáci ptali, jestli mám další šifry, rozšifrovali jsme i kalendář z roku 2021.
Letos budu ale šifrovat s mladšími žáky, vedeme v tandemu čtvrťáky a páťáky. Jednu šifru jsem si půjčil z webu Centra robotiky v Plzni, je na dvojkovou soustavu, však se podívejte do jejich Inspirace do výuky. Ty, které dvojková soustava nezaujme, a to se stává, zkusíme šifru substituční.
Co to je?
Tak internet máte, tudíž se budeme učit i hledat – co zadáme do vyhledávacího řádku a kde je ten řádek adresní. Protože si to pořád pletou. Nejsou v tom sami, tohle často řešíme na kurzech i s dospěláky.
Substituční šifru si můžete také vytvořit. Použijeme k tomu náš oblíbený webový nástroj na Classtools.net. „Udělátko“ – Codemaker – tam není dlouho, aspoň já si ho všiml teprve před létem, když jsem hledal něco na Letní školu Centra robotiky. Jen pojmenujete vaši šifru, napíšete příslušné věty, prográmek ji zašifruje, uděláte snímek obrazovky, vyříznete tak, aby tam nezůstalo řešení, vytisknete a můžete jít do třídy.
Vy můžete šifrovat se mnou a mými žáky. Tak kdo to už má?
Slávek Hora