Tak co já bych vám tak ještě mohl povědět? Letos, v tomto školním roce?!
Co jsem letos prozkoumal?
Určitě to byly možnosti žáků po covidové epidemii. Jsou nároční, je vidět výpadek ve vztazích. Věnovali jsme se spolu hodně vztahům, skupinové práci, tvorbě týmu a týmovým rolím.
Věnovali jsem se formativnímu přístupu. Co ses naučil a jak jsme na to šli? Jaký je cíl? Je pro tebe srozumitelný? Dosáhl jsi ho? Jak to poznáme? A jak to bude s kritérii pro hodnocení? Chceš do nich zasáhnout? Chceš se učit? Hodně jsme nastavovali dohody, lepili jsme, využívali jsme mobilní technologie – telefony, tablety, případně počítače. Jak se ti dnes pracovalo, co ses dneska naučil, co si odnášíš? Co pro tebe můžu udělat já a co pro sebe uděláš ty sám, abys byl příště úspěšnější? Pojď si naplánovat svůj seberozvoj. Vidíš, takhle jsi postupoval se svým týmem. Tady to skřípalo, tady jste se chytili a začali fungovat.
Věnoval jsem se kurzům – smysluplnému nasazení technologií ve výuce. Využíval jsem svoje zkušenosti se slepými uličkami, i s těmi cestami, které se mi osvědčily. Spoluvedl jsem kurz ICT koordinátorů. Často jsme se zasmáli, překonávali překážky a odnesli si minimálně 6 vět. Některé z nich sem prostě napsat nemůžu, až se potkáme, tak se zeptejte. Už jich mám po dnešku 7.
Prošli jsme ve škole inspekcí. Dobrá zkušenost v nové škole s novým týmem, s týmem inspektorů, kteří byli vstřícní, vlídní.
Účastnil jsem se jako lektor několika konferencí a potkával se s vámi tváří v tvář. To nám chybělo a zase jsme to nastartovali. Mám z toho radost, funguje to. UčitelIn v Plzni, UVI v Ostravě, Učitelský summit v Praze… Jo, tohle mě baví.
Pracoval jsem ve výkonném výboru Učitelské platformy, moderoval pro tohle sdružení debaty, členské schůze… A někdy to nebyly jednoduché situace. Bylo to zajímavé a bylo toho právě dost, abych se tohoto postu vzdal a přenechal místo dalším, aby si to mohli vyzkoušet. Tak to má být.
Průvodcoval jsem na dálku v EDUzměně. Náročná věc, nemohl jsem být na těch místech tak, jako v předcházejícím období, zástupcovská role není jednoduchá. Musel jsem svou roli průvodce ukončit. Díky za setkání s mnoha skvělými spoluprůvodci, týmem EDUzměny, učiteli ve školách…
Zástupcoval jsem. Náročná role. Co ode mě mohou kolegové čekat, co mohu čeká já? Zpětné vazby, které se občas dozvím, nejsou špatné, tak snad to bylo se ctí. I já mohu dělat chyby, ze kterých se učím. Měnil jsem několikrát rozvrh – noční můra. Musí to vždycky klapnout a někdy to nejde domluvit tak, aby bylo spousty času na vyladění a důležité dohody.
Četl jsem. Už teď mám od ledna přečteno 18 knih v elektronické čtečce. Odbornou literaturu mám většinou v papíru, některá čeká na dočtení. Určitě vám doporučím Responzivní výuku, Za děti chytřejší a Sílu rozumu v bláznivé době. A to jsem určitě některé důležité knihy vynechal, zapomněl, vypustil. Až se potkáme, popovídáme. A to mám ještě tu mou odbornou oborovou literaturu. Knihy se mi opravdu doma i ve škole válí všude. Knihy, promiňte.
Vedl jsem podpůrnou skupinu v rámci projektu Člověka v tísni a Učitelské platformy. A to mi dělalo velkou radost. Sobotní setkávání jednou za 14 dní. Vybírání těch „nejlepších“ témat, psaní toho, co se nám dařilo a daří… Setkávání na supervizních setkáních s ostatními podporovateli, supervizory, mentory… Díky.
To by mohlo stačit, ne? Taky jsem fungoval jako rodič. Dcera se stala Ing. arch. a syn úspěšně odmaturoval na zdravotnické škole. Teď už se chystám na dovolenou, ale před tím ještě musíme ukončit ten školní rok 2022-2023. Tak ať to dáme se ctí.
Slávek Hora