Napadlo mě, že bychom mohli v šestých třídách pro opakování toho, co jsme se z fyziky naučili, využít pro tvorbu křížovek.
Vytvořila jsem padlet, dala na něj odkaz na online nástroj pro tvorbu křížovek. Plánovala jsem, že žáci ve skupinkách vytvoří křížovku a odkaz na ni pak vloží do padletu.
Plány a očekávání, no.
Práce s padletem se už žákům daří dobře, skoro nikdo už pro zapsání url adresy nepoužívá vyhledávávací políčko. Umí přidat příspěvek, nezapomínají se někam na lísteček podepsat.
Vytvářet křížovku, myslím po technické stránce, se také celkem dařilo. Jen v jednom prohlížeči se nám nedařilo vložit jen jednu mezeru mezi slovo. Vyřešil to jiný prohlížeč, resp. ipad.
Nedařily se ale definice slov, která se měla vepsat do křížovky. Myslím, že spíš šlo o nedostatky ve vyjadřování, než že by žáci nevěděli, co třeba pól magnetu znamená. Abych si tedy jen nestěžovala, některé křížovky byly fajn, alespoň na první pohled (edit: další hodinu jsme pak křížovky opravovali, i ta, na kterou jsem sem dala odkaz vyžadovala úpravy a opravy).
Příští hodinu zkusíme křížovky vyluštit a dát tvůrcům zpětnou vazbu, jak se nám luštění dařilo a jak srozumitelné popisy byly. A snad to při další tvorbě půjde lépe.
Líbí se mi práce s křížovkou. Kliknu a mohu rovnou psát odpověď. Nelíbí se mi, že se křižuje jen málo slov a je tak těžké to uhodnout. Z nápověd u v článku dole odkázané fyzikální křížovky nejsem vůbec moudrý a to jsem fyziku učil. Věděl jsem vlastně jen jednotku síly. Nápověda jako přitahuje ji nebo sever nebo např. sklo nejsem vůbec moudrý. Očekával bych procvičování na pevné, kapalné a plynné látky, na látky krystalické a amorfní, na něco typického u magnetu, např. póly, typické látky co přitahuje. Těžko radit, ale křížovka je vhodná leda pro žáky učitele, co je učil, protože asi tuší, co se jich obvykle ptá.
Dobrý den, Martine, máte ve všem pravdu. Slova do křížovky si vybírali sami žáci.
Hned první „otázka“ Jaké známe látky poskytuje mnoho možností odpovědí.
S dětmi jsme se ke křížovkám vrátili další hodinu. Probrali jsme, že na některé otázky se prostě nedá správně odpovědět, že někde je v odpovědi gramatická chyba apod. Pak jsme se pustili do oprav, resp. do výroby kvalitnějších křížovek. Nicméně princip využití křížovky jako nástroje pro opakování zůstal stejný.
PS Počet křižování si určuje sám online nástroj, ale to je asi jasné.
Každopádně zajímavý způsob opakování a práce se slovní zásobou a zpětnou vazbou.