Zeptej se astronauta je kniha, ve které astronaut Tim Peake odpovídá na otázky z různých besed. Rozhodla jsem se některé její části zařadit do výuky fyziky v 8. ročníku. Jde mi především o tepelnou izolaci, jak raket nebo třeba návratového modulu, tak i třeba izolaci skafandru.
Vlastně mě nenapadlo, že skafandr nebo tedy astronaut v něm, se musí i chladit.
Práci s otázkami a odpověďmi rozdělím do několika hodin.
Máme za sebou první dvě hodiny.
V té první si žáci přečetli celkem 4 otázky a odpovědi na ně. Všechny se týkaly návratu na Zemi. Dostali je vytištěné nebo si je mohli číst online na padletu. Jejich úkolem pak bylo vytvořit 3 – 5 twítů, které během sestupu z vesmíru na Zem mohl astronaut twítovat (pokud by samozřejmě twítování během sestupu bylo možné). Twíty měly obsahovat údaje získané v přečteném textu.
Samotné twíty pak žáci tvořili v online simulátoru. Twíty v něm vytvořené opravdu vypadají, jako vytvořené na Twitteru. Příspěvek může být dlouhý maximálně 280 znaků, stejně jako na reálném Twitteru. Pak je umisťovali na padlet.
Co se dařilo a co moc ne. Žáci měli trošku problém „vyzobat“ informace, které by do tvítu mohli vložit. Informace v odpovědích se musí třeba dopočítat (k něčemu příčíst nebo odečíst) a podobně. Také se jim nedařilo tvíty zařadit do časové posloupnosti. Myslím, že s tím by mohla pomoci tvorba nějaká časové osy, zaměřím se na ni v jedné z příštích hodin. Na druhou stranu žáci neměli problém doplnit hastagy (klíčová slova).
A co jsme dělali druhou hodinu, to vám řeknu zase jindy.