Dneska si prohodíme s Petrou Boháčkovou role. Prostě čtyřka je moje, už i proto, že jsem se narodil 4. dne v měsíci lednu. 🙂
A o čem že to dneska bude? No přeci o Breaking News – Nejnovějších zprávách. Na známé stránce Classtools.net klikněte na níže uvedený obrázek:
A dostanete se do tvořícího rozhraní:
Jednoduché, ne? A už vyplňujete. Vyzkoušejte si, co se v řádcích objeví. Máte vyplněno? Já ano, tak co s tím dál? Jistě. Kliknete na Download Image. Obrázek s Vašimi popisky se uloží na Vámi zvolené místo, pokud pracujete na iPadu, pak do Fotek. A pozor, tady může nastat zásadní problém. Zažil jsem, že se obrázek prostě nestáhl.
Takže co s tím, milé děti? Jak z toho ten obrázek dostaneme?
Chvíle přemýšlení.
Tak se na to vykašleme.
Kdepak, to nejde, jak doložíme, že jsme pracovali? Jak nasdílíme naši dobrou práci?
Už to vím, uděláme screenshot obrazovky.
Výborně, a bylo to docela jednoduché, že?
Tak je třeba těm dětem dávat problémové úlohy. A padaly i jiné nápady, třeba vyfotit obrazovku druhým iPadem. Super, začali přemýšlet. Jásám. Zkuste to realizovat.
Mně se to leskne.
Tak to musíš vymyslet jinak.
Techniku Breaking News bychom měli, teď ještě ten pedagogický nápad. Co kdybychom si představili, že se televize objevila v době prvních Přemyslovců. A co kdybychom do pole Place dali hastagy (#) s klíčovými slovy?
Vy myslíte hastagy? Vy to znáte?
No jasně, že to znám. Přeci mám profil na Instagramu, Facebooku, Twitteru…
Vy jste na sociálních sítích?
Tak to už je jiná debata, takže teď ti Přemyslovci. Rozdělíme se do týmů. Vylosujeme si naše první Přemyslovce, rozdělíme si role v týmech, dohodneme se na čase práce. A ještě něco. Budeme pracovat s obrázky, které se stahují do Breaking News. Takže ještě něco o autorských právech.
Jdeme tvořit nejnovější zprávy. Instrukce byly zadány, týmy pracují, volají mě, jen když jsou technické problémy. A chci také vidět obrázky a doklady těch autorských práv.
Někteří jsou hotoví dřív, tvoří další Nejnovější zprávy, jiným to trvá trochu déle. A jasně, mají tam chyby, tak je jdeme rozebrat.
No nemuseli jste tomu sv. Václavovi uříznout tu hlavu.
Nemuseli, ale nevešel se nám tam. A my už víme, jak to příště posunout.
A co ty hastagy, jak to příště uděláte?
Aha, tak to jsme nepochopili, my nejsme na sociálních sítích.
Vy to máte v angličtině?
Jasně, to je zahraniční vysílání, to byla důležitá událost.
Co víc si jako učitel můžu přát? Vyzkoušeli jsme to i v jinách třídách na jiná témata. Mělo to velký úspěch. Určitě týmové práce vytiskněte a zveřejněte na chodbách školy. Tohle si určitě žádá i článek na webu, prodejte dobrou práci svých žáků. Zaslouží si to všichni.
Zvládli jsme to s deváťáky v hodinách o meziválečné ČSR, o nacismu, začátku války:
Zvládli jsme to i se šesťáky na konci tématu o římské říši. Tady si někteří vyhráli s Pic Collage, ve které si obrázek upravili, vystřihovali, doplnili různými atributy:
Nezbývá mi nic jiného, než Vám doporučit Breaking News k vyzkoušení. A nezapomeňte se pochlubit v diskuzi třeba odkazem na článek z Vašich webových stránek.
Slávek Hora