Nebojte se, nebudeme vynalézat kolo, jen si připomeneme to losovací. Můžete zvolit různé varianty, podle libosti. Může jít o losovací kolo z Flippity.net, z Classtools.net nebo Wheelofnames.com… V podstatě nejde o to kolo, ale o jeho využití. O pedagogický rozměr, o filozofii.
Jak to začalo?
Jdeš suplovat do pětky vlastivědu.
Hmmm, tak tu jsem měl rád. Píšu paní učitelce, co mám dělat za téma. Prý kraje. Tak to bych ještě dal. Ale jak to navleču. Prý videa o krajích na ČT EDU, zápis informací atd.
A co kdybych ty kraje napsal do losovacího kola, vylosujeme kraj a budeme si říkat, co už víme? Forma hry, to by páťáky mohlo chytit.
Kolo tedy připravené nemám, udělám ho tedy přímo ve třídě, protože jdu z hodiny do hodiny. Bude to v Decide Now! (pro iOS, pro Android).
Představuji se, potkáváme se, ale ve třídě neučím. Vysvětluji, co budeme dělat. Ptám se, jestli na tom můžeme spolupracovat. Ano.
A abychom mohli losovat, musíte mi ty kraje nadiktovat.
Prý je jich 14. Diktují. Máme jich dvanáct, pro kontrolu čtu ty zapsané, doplňujeme ty dva chybějící a jsme připraveni losovat.
Ten kdo vylosuje, říká krajské město kraje.
U některých je to jednoduché, některé se ale podle krajského města nejmenují, u těch je to složitější. Budeme napovídat, nechci, abychom to rovnou řekli. U některých musím napovídat jen já, u některých mají spousty informací. Moc se mi to líbí a žáci jsou také spokojeni.
Jedeme druhé kolo.
Losujeme a říkáte jakoukoliv informaci o kraji, o nějaké zajímavosti z něj.
Funguje to dobře a jde to rychle, občas doplním i nějakou zajímavost já. Páťáci dávají pozor, každý má co doplnit.
Tak pojedeme třetí kolo a budeme vylosované kraje vyřazovat. A říkáme informace, které jsme ještě neslyšeli.
Postupně nám z kola kraje ubývají a my se řítíme do finále. K reflexi.
Jakou informaci si dnes z hodiny odnášíte, co vás zaujalo?
Pro většinu to bylo použití losovacího kola. Příště svou otázku musím zpřesnit. Ale jinak jsme si užili dynamickou hodinu, prohlubovali jsme svoje poznatky a dovednosti, využili smysluplně technologie ve výuce. A co mě napadá dál?
Mohli bychom si vylosovat kraj, kterému se příště budeme věnovat, připravíme se na to všichni doma, zkusíme vytvořit galerii obrázků z příslušného kraje, nejzajímavější čísla, připravit si otázky pro spolužáky…, aby i další hodiny byly stejně dynamické a dobrodružné.
A díky páťákům a oběma asistentkám za spolupráci, i nemocné paní učitelce za možnost jít suplovat vlastivědu.
Slávek Hora
Skvělý tip. Tohle by mě opravdu nenapadlo.
Díky, Martine. Důležité je, že jste se inspiroval. 🙂
Slávek
Perfektní. Já to používám na konverzační témata, také to funguje dobře. 😉
Jindro, díky za tvoji zkušenost. Opravdu se kolo dá použít na kde co. A o tom je právě článek o kole a nejen on. 🙂 Nástroj a jeho smysluplné využití ve výuce.
Slávek