Ve čtvrtek 28. března 2019 by Jan Ámos Komenský oslavil 427. narozeniny. Pojďme si s ním trochu pohrát. Tak předně si seženeme jeho portrét.
Jedním z nejznámějších obrazů učitele národů je pravděpodobně dílo Jürgena Ovense, německého malíře a kreslíře, který také žil a tvořil v Nizozemsku v 17. století. Obraz najdete na Wikipedii. Po rozkliknutí se můžeme seznámit nejen s podrobnostmi o obrazu, ale také s autorskými právy. Seznamte i žáky, budou to rozhodně v životě potřebovat. Reprodukce obrazu je šířena jako public domain. Tedy můžete ho šířit, upravovat, rozšiřovat, provozovat i pro komerční účely, vše bez nutnosti žádat o svolení.
Tak to si ho můžeme stáhnout. V iPadu stačí podržet prst na obrázku a z kontextové nabídky vybrat Uložit obrázek. Máme Jana Ámose Komenského v obrázcích a můžeme s reprodukcí začít pracovat. Tak jakou zvolíme apliakci? Chceme obraz rozmluvit.
A co máme říkat?
Tak nejdřív je nutné sehnat nějaká fakta, ověřit si je a napsat si krátký scénář. Naučit se ho číst, ztišit ostatní ve třídě a nahrát do příslušné aplikace. Pak už stačí nahrané dílo vyexportovat – můžeme použít YouTube, nebo nahrát jen do cloudové služby – Google Disk, OneDrive, Dropbox… – vyberte si podle toho, co používáte. A nasdílet do článku na webu. Prodejte dobrou práci svých žáků, Vaše dobré nápady.
Jakou zvolíme aplikaci?
Mohli bychom použít i jiné aplikace, ale dnes vyzkoušíme Photospeak. (Aplikace existovala i pro platformu Android, nechápu, kam zmizela. Ale najdete mnoho variat, tak snad si v Google Play vyberete.) Komenský nám přímo obživne a vystoupí z obrazu. Vzhůru za hledáním informací, jejich ověřováním.
Kolik toho máme mít?
Mějte toho tolik, aby to reprezentovalo Vaši práci v hodině. Najděte nějakou zajímavost, něco, co si budou Vaši spolužáci pamatovat. Nebo zkuste klip udělat jako hádanku.
Před nahráváním je možné nastavit pár věcí – třeba zdeformovat hlas – pozor, aby deformace nepůsobila kontraproduktivně, abychom rozlišili, co Komenský říká, lze také nastavit pohyb úst – Komenský na Vás může více cenit zuby. Vyzkoušejte, bádejte, rozdělte si role, naplánujte si čas.
Někteří zjišťují, že přečíst rukopis druhého není zrovna jednoduché.
Co kdybychom použili Poznámky?
Určitě, vyzkoušejte si a ještě scénář můžeme dál sdílet, upravovat pravopisné jevy, které nám dělají potíže. Komenský by měl radost. Nahráváme, potřebovali bychom trochu větší klid v tom pracovním ruchu. Žáci v jedné třídě si sami vymysleli, že když se tým objeví u tabule, ostatní ztichnou a umožní týmu nahrát jejich práci. Chvilku to tedy trvá, než všichni pochopí a respektují dohodnuté pravidlo, ale postupně (v rámci několika měsíců) se daří, nic nejde rychle.
Máme nahráno, už stačí jen odprezentovat naše dílka.
Co si o Komenském budeme pamatovat? Pište si to, co Vás zaujme.
Zbývá nahrát dílka na web, abychom k nim mohli 24 hodin 7 dní v týdnu – model 24/7. Je vytvořena složka na Google Disku, nahrajte do ní Vaše výtvory. Odkaz na složku umísťujeme do Classroomu, který používáme ve škole. Nebo si zvolte Vaše řešení, nahrávali jsme do YouTube a nastavovali práva na sdílení. Jindy jsme nahráli do jednoho iPadu a stříhali celý film. A rozmluvili jsme takhle kdekoho. Třeba Přemyslovce, Habsburky, Masaryka…
Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.
Oslavte výročí narození Jana Ámose Komenského Vaší dobrou prací. Ať mír dál zůstává s touto krajinou.
Zloba, závist, zášt, strach a svár, ty ať pominou, ať už pominou.
Slávek Hora