Že jsem dostal výzvu, tedy zakázku na hodiny s IT v ZŠ TGM Otrokovice, to už víte z minulého článku. Tak teď k tomu zeměpisu.
Zadání se víckrát změnilo, ale vůbec mi to nevadilo, jsem zvyklý reagovat rychle, improvizovat. Nakonec z toho bylo 45 minut zeměpisu v 9. ročníku na téma Česká republika. První hodina ve školním roce. Tak půjdeme do toho. Sepsali jsme si s panem učitelem přípravu – na dálku, jak jinak, pomocí sdíleného dokumentu, komentáře, doplnění výstupů podle RVP ZV, ŠVP školy a Digitálních gramotností v uzlových bodech vzdělávání.
Jen připomenu tu zkušenost z první hodiny češtiny, kde nám kolísal signál internetu. Takže jsem s tím víceméně nějak počítal, případně udělám ze svého telefonu hotspot. Přesunuli jsme se ale do jiné třídy, navíc jsme připojili tablety na tu „správnou“ síť.
Jdeme na to. Postaveno na Padletu – schéma mapa. Nejdříve vylosujeme skupiny, sbíráme jména a příjmení do formuláře, kopíruji do losovacího kola ve Flippity. Rozlosováno, přemísťujeme se do skupin.
Cestovat se letos moc nedalo, bylo to s komplikacemi. Ale po ČR to celkem šlo. Kam byste se chtěli podívat? Kam byste nás ostatní chtěli pozvat? Jaké místo byste chtěli navštívit?
Vysvětlujeme si technikálie. Je super, když se vám ve třídě objeví technicky zdatní partneři – žáci a vy je můžete využít jako pomocníky, sdělí řadu věcí třídě za vás.
Nástěnky v Padletu neznali, seznámíme se. Cílem je vytvořit interaktivní mapu. Internet drží, tak to je dobrá zpráva.
Růžové plus na přidání příspěvku vidíte? Zadáte místo, a můžete přidávat fotku.
A umíte si stáhnout fotku do tabletu? A můžeme to udělat?
Fotku stahovat umí, ti co měli pochybnosti, vyslechli krátký postup od zdatnějších žáků. Zároveň také, kde ji najdeme v tabletu.
A můžeme jen tak použít fotografie z internetu?
Následuje diskuze o vyhledávání autorských práv, jak si nastavit Google, možnost vyhledávat fotografie s volnými licencemi na Pixabay.com nebo Pexels.com. Také o tom, že jsou licence Creative Commons a kde najít vysvětlení těchto licencí.
Perfektní. Přikládáme fotky, pracujeme v týmu, plníme týmové role, filtrujeme práva na Google, stahujeme fotky do tabletu, přikládáme na Padlet.
Práce končí, 45 minut hodiny zeměpisu utíká jako voda v Dřevnici. Reflexe, představení práce. Jak se nám dneska pracovalo, co jsme se dozvěděli nového, co si odnášíme z hodiny, co nám zůstává?
Tak třeba i vaše mapa. A je to takhle bezpečné?
Přemýšlíme, co by se mohlo stát, jak je tahle mapa „zneužitelná“. Dohodli jsem se, že nástěnku zaheslujeme. Takže na ni může jen pan učitel Lukáš Macek, deváťáci a já. Nechám vás nakouknout. 🙂
Také přemýšlíte společně se žáky o bezpečnosti vašeho IT počínání? jaká je vaše digitální stopa a jak o ni pečujete?
Věříte, že za ty dvě hodiny jsem nestihl vyfotit jedinou fotku? 45 minut vyučovací jednotky, to je na mě příliš rychlé, příliš krátké. A co teprve pro žáky. Přimlouvám se za bloky hodiny, aspoň 90 minutovky. No, uvědomuji si, že některé 45 minutovky mohou být nekonečné. Ale tohle snad bylo svižné, zajímavé a smysluplné. Aspoň to tak vypadalo na exitkách, které mi žáci stačili sepsat. Díky, deváťáci.
Slávek Hora