Dostal jsem na konci školního 2020-2021 roku zakázku:
Potřebujeme odborníka na ICT ve výuce, Chtěli bychom vidět nějakou ukázkovou hodinu.
Dobře, to je výzva, jaké předměty to budou?
Čeština a zeměpis.
Dohodli jsme se, s termíny to bylo složité, k tomu covid, však to znáte. Termínově jsme se tedy přehoupli do nového školního roku. Než se člověk naděje, nový školní rok je tu a vy vyrážíte. Tentokrát do ZŠ TGM v Otrokovicích.
Vůbec ty děti neznám, navíc mám jen 45 minut na výuku, nevím, jak je na tom místní internet a technika. V nejhorším budeme improvizovat. Postavil jsem to na Padletu. Uspořádaní do „poliček“, tedy do sloupců, ve kterých můžete organizovat skupinovou práci. Každá skupiny má svůj sloupec.
Tématem češtiny byla vlastní jména. Pro osmáky. Oni to už určitě několikrát slyšeli, používají psaní velkých písmen asi běžně (tedy pokud nepíší vše malými písmeny, už jsme takové případy viděl – prý úspora klikání na klávesnici telefonu – dobrý argument). Mým cílem bylo tedy seznámit je s Internetovou jazykovou příručkou, kde jsou vlastní jména zpracována v 16 sekcích. Všechny informace a proklikl jsou na Padletu připraveny.
Seznámení, velmi rychlé, 45 minut uteče velmi rychle, jako voda v místní říčce Dřevnici. Losujeme skupiny – ukazujeme si, jak se dají sbírat data pomocí formuláře (Google Formuláře). A tady padla kosa na kámen. Ano, internet. Tablety, které byly stabilně připojeny, šly z ruky do ruky, hurá, seznam máme, vylosujeme skupiny (ve Flippity) a už se přesouváme.
Cílem práce členů ve skupině bylo najít si vlastní sekci v Internetové jazykové příručce (každý svou) a vytvořit vlastní větu, společně s ostatními členy skupiny ji zapsat do příspěvku na Padletu. Klidně může vzniknout nesouvislý, bláznivý text. Pokud budete hotovi, vyberte si další sekci, tvořte další věty s vlastními jmény.
Měl jsem zatím čas se podívat na to, proč tablety nejsou připojeny do WiFi. Aha, jiná síť, postupně se nám podařilo do skupiny dodat příslušný počet zařízení, skupiny dodávají lístečky na Padlet. Uf. Ale byla to jízda.
Tak co jste se dnes nového naučili?
Neznáme se, pochopitelně ostych. Dobře, tak mi odpovědi na moje otázky, které jsou na Padletu v levém sloupci, napište na papírové exitky.
A pracujete takhle často?
No jak kdy. Naši učitelé mají rádi papír.
Ten já mám rád také. A dodržujete pravidla? Když třeba učitelé chtějí, abyste na něčem pracovali, nepřeskakujete do jiných stránek na internetu, do sociálních sítí?
No, s tím máme problém.
Snad se nám za těch 45 minut podařilo naplnit cíl – ukázat žákům, že existuje Internetová jazyková příručka, že se vyplatí dodržovat pravidla a že přece jen něco musím mít v hlavě, protože internet občas nefunguje. Ukázali jsme si i role ve skupině (hlídač času – mluvčí, vraceč k tématu, kontrolor kvality práce 2x, nástěnkář – pracovat na hledání info musí všichni). Většina členů plnila role plnila perfektně. Navíc všechny instrukce byly v Padletu a na tabuli pomocí webové služby Classroomscreen.
A přítomným učitelům se snad podařilo ukázat, že s mobilními zařízeními se v hodině dá smysluplně pracovat, že musím mít variantu, když náhodou něco nejde – sdělil jsem žákům, že pokud jim na tabletu nejde internet, budou psát věty s vlastními jmény z vlastního okolí, podle vlastních zkušeností, protože Otrokovice neznám, tak ať mě s nimi seznámí. Vyplatí se jít do takové hodiny v tandemu. Ten druhý může řešit technické obtíže.
Myslím, že se povedlo i s tou neplánovanou technickou improvizací. Ne každému stejně, ale to je v životě naprosto běžná věc. Tohle byl prostor pro učení, důkaz splnění úkolu máme na nástěnce v Padletu, v příštích hodinách pak bude prostor pro důkaz o učení.
Ještě ten zeměpis.
Jasně, ten zase příště. A díky Lukáši Mackovi za příjemně strávený den.
Slávek Hora