Na podzim 2019 jsme byli v rámci CKP Bruntál na exkurzi v londýnských školách. Na dvou ze čtyř mě překvapila rozmyšlená koncepce IT. Ta první měla vše nastavené na nástrojích Google, ta druhá zase měla svůj systém propracovaný na nástrojích Apple. Nezaujala mě ta vyhraněnost k platformám, ale spíš úspory v oblasti papíru a toneru. Jedna škola měla propočteno, že uspoří ročně 10 000 liber, ta druhá dokonce 16 000 liber.
Několik let se zamýšlím nad tím, jestli musím materiály pro žáky tisknout, nebo jestli je opravdu stačí distribuovat pomocí cloudových úložišť, když máme ve škole počítače, tablety, využíváme mobilní telefony. Rozmýšlím si opravdu, co vytisknu, jestli je opravdu nutné pracovní list prohnat kopírkou. Jak to žáci dále využijí, jestli si list vloží do svého portfolia, jestli nenastal čas organizovat si elektronické portfolio. nechám to na každém z Vás, abyste si to rozmysleli, naplánovali a realizovali. Budoucnost této planety máme ve svých rukách.
Minule jsme se naučili vystřihovat v PicColage. Tvořili jsme koláže. Stejně můžete ale vytvořit pracovní list.
- nastartujte PicCollage
- zvolte režim Freeststyle
- připravte si obrázky, nezapomeňte při tom na autorská práva
- vystřihněte si potřebné motivy
- rozmístěte na plochu tak, abyste k tomu mohli připsat Vaše otázky
A můžeme jít psát texty.
A to se dělá jak?
Stačí jednou kliknout na plochu, objeví se kontextová nabídka, zvolte obrázek písmenek a můžete psát. Ikontou „T“ si můžete zvolit font – druh písma – pozor, ne všechny mají české znaky. (Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy.) Hned to vidíte, tak tenhle font nemůžeme vybrat. Ne všechny fonty se také dobře čtou, pozor na žáky s různými poruchami.
Paletou měníte barvy písma, můžete měnit i pozadí textového pole, tady zase pozor na kontrast – žluté písmo na bílém pozadí také není nic moc. Pod třemi tečkami se skrývá formátování – na levý nebo pravý praporek, vycentrovat, to už znáte z textových editorů. Zatržítkem změny realizujete na Vaší ploše. Textovým polem můžete posunovat, zmenšovat a zvětšovat ho – popotahujete za šipku vpravo. Malým obdélníčkem (znaménkem) vlevo roztahujete velikost textového pole, ze dvou řádku je najednou jeden.
A to je všechno, co potřebujete k tvorbě pracovního listu. No pravda, ještě můžete potřebovat funkci Doodle. Po zapnutí dole volíte velikost čáry a barvu, můžete také gumovat. Tuhle funkci můžete použít i při samotném vyplňování pracovního listu. Mám raději tedy anotaci přímo v tabletu, telefonu, počítači, iPad má anotaci v nativní výbavě u úpravy fotografií, v počítači teď jede hodně prográmek KAMI, každý, nechť si vybere podle svého. Můžete využít i starší článek o anotacích na našem blogu.
Už stačí jen vyexportovat – Done – Save to Library nebo zvolte dole vpravo More a rovnou AirDropem do jablečných zařízení. Vaši žáci si ve Fotografiích pracovní list vyberou, zvolí Upravit a nahoře vlevo kolečko se třemi tečkami – Anotace. A už mohou odpovídat. Poslední upozornění – nezapomeňte na podpis. Žáci posílají zpět stejnou cestou do Vašeho zařízení, nebo do zpřístupněné složky na cloudu. Vy už netáhnete domů spousty papíru, sešitů. Máte to v cloudu. Přiznám se, my si to ještě v rámci zpětné vazby hned odprezentujeme a opravíme ve škole – jiná barva, zatržítku je správně, křížek znamená chybu. Počítáme počet bodů, procenta, před samotnou prací máme dohodnutá pravidla – co budeme považovat za splněné, a při jakém stavu dostanou žáci druhou šanci. Vaším cílem je přichytit žáky při úspěchu. Myslete na to.
Tak a teď ty pracovní listy. Doporučím Vám pro inspiraci jeden od Pavlíny Loňkové alias Miss PicCollage. Má k tomu i článek na Pančelčino, třeba sledujete. A zbytek jsem někdy vyráběl pro nějakou příležitost.
A co jsem se to dneska vlastně učili? Trochu ovládání PicCollage, trochu typografie, hlavně šetřit, šetřit naši planetu, náš domov. Nemusíme všechno tisknout. Žáci zase umí víc smysluplně ovládat techniku, pracovní list nemusí být nuda, určitě se někdo z nich zeptá:
A jak jste to vyrobil?
A přesně tohle jste chtěli. Využijete i v době on-linové. Vzhůru do toho. Klidně i sdílejte Vaše výtvory. Vytvořím na cloudu složku a budu tam ukládat Vaše pracovní listy. Jdete do toho? Mám složku vytvořenou, můžete nahrávat i sami.
Slávek Hora
Dobrý den pane autore,
mám dotaz – jaká je vlastně hlavní myšlenka článku?
Je to elektronizace pracovních listů, nebo informace o konkrétním programu?
Pokud platí to první, tak moje zkušenost je, že někdy se elektronická podoba hodí a jindy ne. Displej mobilu je někdy nepřehledný a notebook na stole někdy překáží. Dle mého se tohle nemá brát ideologicky, ale pragmaticky.
A druhý dotaz – ten ukázkový materiál z Vašeho blogu (List-Náhrobek-Panovnice) byl skutečně použit v reálné výuce? Pokud ano, co bylo cílem?
Petr
Dobrý den, Petře.
Článek může posloužit všemu, o čem píšete. K elektronizaci pracovních listů, a k tomu se hodí i tato aplikace. Tedy ukázat kolegům cestu. Ano, máte pravdu, že se někdy hodí elektronická podoba, jindy ne, mobil může být za jistých okolností malý a notebook na stole může překážet. Souhlasím s tím, že použití ICT má být smysluplné.
Co se týče pracovního listu, o kterém mluvíte – byl využit ve výuce, ale dospělých. Tvořili jsme, posílali jsme, anotovali jsme, ukazovali jsme si způsoby opravy, zaslání zpět studentovi a uložení dokumentu v cloudu. Krásný den i Vám.
Slávek Hora