Žáci, kteří dorazili 15. října 2019 na hodiny informatiky v ZŠ a MŠ Chraštice, měli možnost se seznámit s různými podobami kódování. S ním se setkáváme i na jiných hodinách nejen informatiky, dokonce je to zakázka ze strany žáků. 15. října 2019 jsme se přihlásili s našimi hodinami k evropské akci CodeWeek 2019.
Se sedmáky jsme se pustili do hry Scottie Go! Vytvořili jsme 5 týmů, dohodli se na pravidlech a jednotlivých rolích a začali skládat cestu pro mimozemšťana Scottieho. V průběhu hry jsme role ve skupinách upravovali podle potřeby, přemýšleli jsme nad dalšími způsoby řešení Scottieho cesty, proměňovali ji, experimentovali jsme.
Cílem našeho snažení nebylo dostat se co nejdál ve hře, ale pochopit smysl kódóvaní, nastartovat a podpořit naše informatické myšlení, podpořit spolupráci ve skupinách a mezi skupinami. Při závěrečné reflexi byla většina sedmáků spokojená se svými týmovými i osobními výsledky. Hra Scottie Go! se asi stane letošním hitem pod vánočním stromečkem v některých rodinách.
Skupina šesťáků se vrhla v rámci dvouhodiny informatiky na rozšířenou realitu. Začali jsme zlehka vymalováváním markeru z cyklu aplikace Quiver. Zjistili jsme, že kdysi na prvním stupni šesťáci už tuto aplikaci použili, ale zajímalo je, jak to vlastně funguje. Proto jsme se podívali ještě do aplikace Spacecraft3D a prozkoumávali vesmír. To žáky tak zaujalo, že jsme ve vesmíru zůstali i s další aplikací iSolar. Ukázali jsme si, že rozšířená realita může být součástí knih. Ty se tak stávají za přispění našich mobilních zařízení interaktivními.
Odcházeli jsme z dvouhodiny s tím, že se k rozšířené realitě určitě vrátíme, protože ji chceme i tvořit. Víme, že potřebujeme marker a aplikaci. Jaké bude asi pro žáky překvapení, až zjistí, že si aplikace umí marker sama vytvořit.
Poslední dvouhodinu probíhala chraštická volitelná informatika. Tady se sešel mix dětí z dopoledne. Naplánovaní byli Ozoboti do výuky. S ozoboty se už žáci na pouti chraštickou školou potkali, tak zadání muselo znít jinak. Ukažte, co už s ozoboty umíte, pokuste se s tím vystoupit před ostatními spolužáky. Dvojice si připravily poutavé praktické prezentace s triky, které už se naučili v jiných než informatických hodinách. Následoval přímý vstup do Domu zahraniční spolupráce v Praze, kde nás přivítala lektorka Petra Boháčková (spoluautorka tohoto blogu) a provedla nás jednotlivými aktivitami. Pro nás to bylo zajímavé oživení, překvapení, že i takovým způsobem se dá realizovat výuka.
Po krátkém oživení jsme se vrhli na jednu z problémových ozobotích úloh. Ozokódy už známe, pojďme je doplnit do pracovního listu tak, aby se náš malý robot dostal z domečku do obchodu. Představa, že ozobot jde nakupovat, některé upřímně rozesmála. A jedna prima inspirace pro ty, kdož o ozobotech už něco ví.
Ne všem dvojicím se úkol podařil, ale my už víme, a při závěrečné reflexi jsme si to potvrdili, že chybami se člověk učí. Takže prostor pro aha efekty byl veliký.
Ke kódování se budeme vracet i v následujících týdnech našeho společného informatického setkávání, zájem o takovou práci byl veliký. To je ostatně vidět i na přiložených fotografiích. Ty jsme nezapomněli sdílet na sociálních sítích – Facebook a Twitter s příslušnými hastagy. Fotografie a videa z naší akce najdete v Google Photos.
Do CodeWeeku se se svými ozobotími aktivitami přidal i pan ředitel Karel Derfl. Vylepšil to se žáky ještě s prací se zeleným plátnem. Takže nakonec se v Chrašticích konalo 7 akcí. Za mě dost slušná aktivita na tak malou středočeskou vísku.
Slávek Hora momentálně z Chraštic