Letos se School Innovation Forum konalo v Lisabonu. Bylo zaměřené na téma zejména digitálního wellbeingu. A protože tohle téma zaznívá i z českých škol, myslím, že se hodí, když zmíním, že v jednom z příspěvků byl představen dokument Wellbeing and mental health at school: Guidelines for school leaders, teachers and educators (Wellbeing a duševní zdraví ve škole: Doporučení pro vedení škol, učitele a pedagogy).
Dokument, který vydala Evropská komise v roce 2024, představuje ucelený přístup ke zlepšování duševní pohody a zdraví žáků i učitelů ve školním prostředí. Vychází z myšlenky, že pohoda ve škole je klíčem k úspěšnému učení a že školy by měly pracovat nejen na akademickém rozvoji, ale i na vytváření bezpečného, inkluzivního a podpůrného prostředí pro všechny.
Dokument staví na celosystémovém a celoplošném přístupu (whole-school, whole-system approach) a doporučuje propojit školní klima, kurikulum, profesní rozvoj pedagogů, podporu rodin a spolupráci s dalšími institucemi. Zvláštní důraz je kladen na prevenci, aktivní zapojení žáků a podporu učitelů.
Obsahuje 11 doporučení:
- Vytvoření pozitivního školního klimatu a posílení participace žáků: škola by měla aktivně podporovat bezpečné, respektující a spolupracující prostředí, kde mají žáci hlas a mohou se podílet na rozhodování.
- Začlenění sociálního a emočního vzdělávání do kurikula: rozvoj kompetencí jako empatie, sebevědomí nebo zvládání emocí by měl být systematicky začleněn do výuky už od raného věku.
- Podpora spolupráce mezi školou, komunitou a dalšími aktéry: škola nemůže řešit problematiku wellbeing sama – je nutné budovat sítě spolupráce napříč obory (zdravotnictví, sociální služby, rodiče).
- Integrace tématu wellbeing do přípravy budoucích učitelů (Initial Teacher Education): již během studia by budoucí učitelé měli získat znalosti a dovednosti pro podporu duševní pohody své i svých žáků.
- Posílení role vedení školy v oblasti wellbeingu: ředitelé by měli být lídry v oblasti duševní pohody, vytvářet pozitivní kulturu a podporovat učitele v jejich rozvoji.
- Zajištění bezpečí a prevence násilí, šikany a kyberšikany: škola by měla mít jasné protokoly pro prevenci i řešení násilí, včetně genderově podmíněného nebo online násilí.
- Podpora wellbeingu v digitálním věku: digitální technologie mají vliv na duševní zdraví – školy by měly vzdělávat žáky v oblasti digitální gramotnosti a rovnováhy online/offline.
- Zajištění základních podmínek wellbeingu: pohyb, hra, odpočinek, výživa a umění
- Zajištění kontinuálního profesního rozvoje učitelů v oblasti wellbeingu
- Zaměření na rovnost, inkluzi a rozmanitost: škola musí být místem, kde je každý vítán – bez ohledu na původ, schopnosti nebo identitu.
- Zajištění přístupu ke službám duševního zdraví pro žáky: škola má být místem včasné identifikace potíží a propojení s odborníky, včetně poskytování individuální podpory.
U každého bodu se v dokumentu snaží téma nějak vymezit, např. v bodu 1 je to zamýšlení nad tím, co je to školní klima:
Školní klima zahrnuje postoje, hodnoty a vzájemné vztahy mezi žáky, učiteli a vedením. Pozitivní klima zvyšuje motivaci, akademický úspěch, pocit bezpečí a snižuje riziko problémového chování.
V dokumentu se objevují i doporučené kroky pro školy:
Zakotvit wellbeing do vize, mise a akčního plánu školy – nejen jako přídavek, ale jako základní pilíř.
Zviditelnit hodnoty školy (respekt, bezpečí, spolupráce) ve fyzickém i komunikačním prostředí školy.
Vytvářet bezpečné a podpůrné prostředí i pro učitele, kde se cítí oceněni a respektováni.
Podporovat sebedůvěru žáků – vnímat chyby jako příležitosti k učení.
Zapojit žáky do rozhodování o věcech týkajících se jejich wellbeingu (např. školní pravidla, akce, školní prostory).
Hlídání rovnováhy mezi akademickými nároky a duševním zdravím (např. přiměřené domácí úkoly, testování).
Jsou zde popsané i efekty, co se ve škole stane, když se škola bude tématu věnovat: např. zlepší vztahy mezi žáky a učiteli, bude nižší míra stresu a vyšší míra zapojení. Posílí autonomie žáků a jejich hlasu ve škole.
V některých bodech najdeme i příklady dobré praxe z různých států.
A abych vás neochudila o digitální technologie ani v tomto článku, přidávám odkaz na podcast o zmiňovaném dokumentu, který vytvořila umělá inteligence. Jde o nástroj NotebookLM od společnosti Google. Pěkný poslech.