Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

School Innovation Forum

Zveřejněno v 6 června, 20256 června, 2025 od Petra

Letos se School Innovation Forum konalo v Lisabonu. Bylo zaměřené na téma zejména digitálního wellbeingu. A protože tohle téma zaznívá i z českých škol, myslím, že se hodí, když zmíním, že v jednom z příspěvků byl představen dokument Wellbeing and mental health at school: Guidelines for school leaders, teachers and educators (Wellbeing a duševní zdraví ve škole: Doporučení pro vedení škol, učitele a pedagogy).

Dokument, který vydala Evropská komise v roce 2024, představuje ucelený přístup ke zlepšování duševní pohody a zdraví žáků i učitelů ve školním prostředí. Vychází z myšlenky, že pohoda ve škole je klíčem k úspěšnému učení a že školy by měly pracovat nejen na akademickém rozvoji, ale i na vytváření bezpečného, inkluzivního a podpůrného prostředí pro všechny.

Dokument staví na celosystémovém a celoplošném přístupu (whole-school, whole-system approach) a doporučuje propojit školní klima, kurikulum, profesní rozvoj pedagogů, podporu rodin a spolupráci s dalšími institucemi. Zvláštní důraz je kladen na prevenci, aktivní zapojení žáků a podporu učitelů.

Obsahuje 11 doporučení:

  1. Vytvoření pozitivního školního klimatu a posílení participace žáků: škola by měla aktivně podporovat bezpečné, respektující a spolupracující prostředí, kde mají žáci hlas a mohou se podílet na rozhodování.
  2. Začlenění sociálního a emočního vzdělávání do kurikula: rozvoj kompetencí jako empatie, sebevědomí nebo zvládání emocí by měl být systematicky začleněn do výuky už od raného věku.
  3. Podpora spolupráce mezi školou, komunitou a dalšími aktéry: škola nemůže řešit problematiku wellbeing sama – je nutné budovat sítě spolupráce napříč obory (zdravotnictví, sociální služby, rodiče).
  4. Integrace tématu wellbeing do přípravy budoucích učitelů (Initial Teacher Education): již během studia by budoucí učitelé měli získat znalosti a dovednosti pro podporu duševní pohody své i svých žáků.
  5. Posílení role vedení školy v oblasti wellbeingu: ředitelé by měli být lídry v oblasti duševní pohody, vytvářet pozitivní kulturu a podporovat učitele v jejich rozvoji.
  6. Zajištění bezpečí a prevence násilí, šikany a kyberšikany: škola by měla mít jasné protokoly pro prevenci i řešení násilí, včetně genderově podmíněného nebo online násilí.
  7. Podpora wellbeingu v digitálním věku: digitální technologie mají vliv na duševní zdraví – školy by měly vzdělávat žáky v oblasti digitální gramotnosti a rovnováhy online/offline.
  8. Zajištění základních podmínek wellbeingu: pohyb, hra, odpočinek, výživa a umění
  9. Zajištění kontinuálního profesního rozvoje učitelů v oblasti wellbeingu
  10. Zaměření na rovnost, inkluzi a rozmanitost: škola musí být místem, kde je každý vítán – bez ohledu na původ, schopnosti nebo identitu.
  11. Zajištění přístupu ke službám duševního zdraví pro žáky: škola má být místem včasné identifikace potíží a propojení s odborníky, včetně poskytování individuální podpory.

U každého bodu se v dokumentu snaží téma nějak vymezit, např. v bodu 1 je to zamýšlení nad tím, co je to školní klima:

Školní klima zahrnuje postoje, hodnoty a vzájemné vztahy mezi žáky, učiteli a vedením. Pozitivní klima zvyšuje motivaci, akademický úspěch, pocit bezpečí a snižuje riziko problémového chování.

V dokumentu se objevují i doporučené kroky pro školy:

Zakotvit wellbeing do vize, mise a akčního plánu školy – nejen jako přídavek, ale jako základní pilíř.
Zviditelnit hodnoty školy (respekt, bezpečí, spolupráce) ve fyzickém i komunikačním prostředí školy.
Vytvářet bezpečné a podpůrné prostředí i pro učitele, kde se cítí oceněni a respektováni.
Podporovat sebedůvěru žáků – vnímat chyby jako příležitosti k učení.
Zapojit žáky do rozhodování o věcech týkajících se jejich wellbeingu (např. školní pravidla, akce, školní prostory).
Hlídání rovnováhy mezi akademickými nároky a duševním zdravím (např. přiměřené domácí úkoly, testování).

Jsou zde popsané i efekty, co se ve škole stane, když se škola bude tématu věnovat: např. zlepší vztahy mezi žáky a učiteli, bude nižší míra stresu a vyšší míra zapojení. Posílí autonomie žáků a jejich hlasu ve škole.

V některých bodech najdeme i příklady dobré praxe z různých států.

A abych vás neochudila o digitální technologie ani v tomto článku, přidávám odkaz na podcast o zmiňovaném dokumentu, který vytvořila umělá inteligence. Jde o nástroj NotebookLM od společnosti Google. Pěkný poslech.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • School Innovation Forum
  • Čtu si… Čteš si… Čti si!
  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme