Napsal jsem se na suplování. Už zase. Moje oblíbená informatika na 1. stupni, tentokrát v pětce. Zásobník nějakých úkolů mám, tentokrát jsem sáhl po sešitu Marcely Přibylové (zdravím Marcelo) Nová informatika kreativně pro 5. ročník.
Marcela má mnoho nápadů, stojí za to se na ně podívat třeba na facebookové skupině Kreativní vyučování, stojí za to si zakoupit její sešity i s metodickou podporou. Materiály Marcely najdete i na Učitelnici, výukové materiály můžete zakoupit i na jejím blogu.
Pro suplovanou informatiku jsem si vybral úlohu Barevné příklady. Začátek hodiny jsme věnovali historii šifrování a přemýšlení o zadání. Nejdřív přemýšlíme o zadání sami, pak se doptáváme, opakujeme otázky, otázky zavřené a otevřené a jdeme řešit.
Máte vyřešeno? Zkuste si připravit vyprávění, popis, jak jste na to šli, postup vašeho řešení.
Máte vymyšleno? Pojďte na koberec a zkuste vaše řešení rozdělit do různých skupin.
Nebojte se, že bych neodpovídal při aktivitě na otázky, jestli to mají dobře?§
To já nevím.
Zkoušíme si představit skupiny vyřešených pracovních listů, jak spolužáci přemýšleli, proč zvolili toto řešení. Zajímavý postup – pamatují si z loňska ciferaci. Některé počítací stroje – žáci, neumí číst matematické operátory, vůbec si nevšimli, že je někde plus a někde mínus. Zabývali jsme se i efektivitou řešení – zapisuji správná čísla podle barev ke všem barevným puntíkům a pak se vrhám na další barvu a čísla. Některé stroje zvolily zdlouhavější postup, každý puntík zvlášť.
Hezké povídání, shrnutí o našem přemýšlení a šifrování, možností náprav, na co si příště dát pozor, abychom nemuseli naše puntíky opravovat, jak opravovat, že by to nemělo být bělení, protože kontrolovací stroj – učitel – nedokáže odhalit způsob přemýšlení.
Co všechno bychom mohli do takových barev zaklít? Např. třeba i obrázky, toho se týkal i náš druhý úkol, protože takhle se to teď děje všude kolem nás. Přikládám jednu ilustrační fotku našeho informatického potlachu.
Slávek Hora