V osmé třídě máme fyziky jen jednu hodinu týdně. Takže začínat jakýkoli dlouhodobější projekt je běh na dlouhou trať. Ale loni žáci v závěrečné reflexi oceňovali naši přistávací výzvu, takže jsem se rozhodla něco podobného dělat i letos. Hlavní příčinou mého rozhodnutí byl ale film Marťan (ano, viděla jsem ho teprve nedávno). Myslím, že hlavní hrdina by nepřežil a nevrátil se domů bez znalostí, které měl, ale hlavně bez kreativního myšlení, které pro řešení své situace použil.
A jo, nemyslím si, že většina žáků poletí na Mars 🙂
Ale kreativní myšlení si můžeme procvičit všichni.
Při zadání práce jsem využila stránky Science buddies. Zadání jsem pomocí deepl.com přeložila, upravila. Rozhodla jsem se omezit materiály, které žáci mohou použít podobně jako v soutěžní výzvě z roku 2018 (je zmíněno na stránkách). A také jsem z výzvy převzala pravidla, která musí žáci dodržet (protože i na tom Marsu bylo k dispozici jen omezené vybavení a platily nějaké fyzikální zákony). Zadání jsem umístila na Padlet (bude sloužit jako důkaz, že žáci v hodinách pracovali), žáci se rozdělili do skupin po třech a začali jsme pracovat.
První hodinu jsme věnovali plánování. Plánky pak žáci umístili na padlet do své skupiny.
Kromě plánování výroby se věnovali i tomu, jaký materiál kdo ze skupiny přinese.
Další hodiny (v plánu jsou dvě) jsou/budou věnované stavbě odpalovacího a chytacího zařízení.
Zatím jsme v této fázi. Vyrábíme. Pak bude následovat testování a předělávání. A pak ostrý test. Tady jsme si dali za cíl trefit se a neurčili jsme vzdálenost mezi odpalovacím a chytacím zařízením. Jen že nesmí být těsně vedle sebe. Mám v plánu případně ještě žákům na závěr poskytnout čas předělat odpalovací zařízení tak, aby odpálili kuličku co nejdál. Ale to uvidíme, jak vyjde.
Ještě se pak podíváme na vyrobená odpalovací zařízení z hlediska energie. Kde byla a jak se tam dostala a kam zmizela … Nebojte se, až to bude za námi, určitě se o tom dozvíte.