Avizoval jsem to v posledních příspěvcích. Půjdeme se procházet. Ale ne jen ledajak. S aplikací IWalk (pro iOS, pro Android) s mobilním zařízením, může to být třeba iPad, nechtěl jsem telefon, nechtěl jsem, aby byli žáci rušeni oznámeními, sociálními sítěmi, prostě svým soukromým provozem.
Kdysi, zřejmě v době plánského Projektu Krokus, jsem objevil službu i IWITNESS. Měl jsem tam totiž účet. Přesto jsem si založil nový na svou současnou pracovní adresu. Je to jednoduché, i když je stránka v angličtině. Nabízí vám mnoho historických materiálů, materiálů k přemýšlení nejen o dějinách, ale i o občanských postojích v dobách míru i válek a totalitárních režimů. Co mě k tomu dovedlo?
Přišel mi mail z Památníku Terezín, že v Bystřici u Benešova, je nová IWalk vycházka – „Sonderlager Bystřice u Benešova“. Ve škole začínám třetí rok, než jsem tu zakotvil, prostudoval jsem si informace o místě. Věděl jsem o zvláštním táboře pro muže ze smíšených manželství, kteří se odmítli rozvést se svými manželkami jen proto, že to byly Židovky.
To rozhodně musíme prozkoumat.
Na úvodní hodině jsme se o tom domluvili i s deváťáky. Prohlédli jsme leták, musíme to zorganizovat, dokud je ještě dobré počasí.
Před týdnem jsme si vycházku připravili. Musel jsem si udělat předpřípravu už dřív. Vytvořit v IWITNESS svůj profil, vytvořit si skupinu žáků – zapsat si kód skupiny – to budeme určitě potřebovat. Stáhnout IWalk – aplikace pro mobilní zařízení, nainstalovat přes dálkovou správu do školních iPadů. Prozkoumat, jak to vypadá z pohledu žáků, zadal číslo skupiny, zkusit si procházku i z domova. Ano, půjde to i bez procházení.
Pohybu však není nikdy dost. Půjdeme. Předvycházková část obsahovala to samé, co jsem dělal já, jen žáci nemuseli vytvářet přihlášení. Jen si stáhnete příslušnou vycházku. Vyberete si příslušnou zemi, v ní pak najdete místo, které chcete prozkoumat. Máme staženo, na lístku složení skupiny, číslo iPadu. Připraveno.
Do Google Classroomu ve čtvrtek oznamuji, co budeme v pondělí 23. 9. 2024 dělat, přidávám i řadu dokumentů, které si můžou žáci prostudovat. Nemusí, nikoho nenutím, jen kdyby chtěli vědět o místě, ve kterém žijí. Materiály jsou jak písemné, tak obrazové a filmové. Každý má jiné preference.
Poučení o bezpečnosti, to musí být, půjdeme mezi dopravní prostředky. Nádraží – rychlíky tu jezdí 160 km rychlostí, chodníky, přechody… Kdo nezažil, netuší, o čem je taková vycházka. Zápis do třídní knihy, aby byl doklad, kdyby náhodou.
Scházíme se se zvoněním u východu ze školy, ještě se vracíme pro zápisníky, papíry, tužky, přece jen občas si potřebujeme něco fyzicky zapsat. Kontrola týmů – někdo nám chybí, kontrola stažení vycházky, vytvořená skupina… Vše je na svém místě.
Zkoumáme mapu – 5 stanovišť. Asi všechna nestihneme – budeme řešit v nejhorším u školy pod lípou. První třída plní zároveň funkci průzkumníků.
Všímejte si všeho, co bychom mohli udělat jinak, abychom měli nějaká doporučení pro spolužáky z druhé třídy.
Obcházíme stanoviště, žáci odpovídají na otázky, čtou texty, dobový materiál, zkoumají videa s výpověďmi pamětníků. Některá videa se jim zdají dlouhá. Vznikají první doporučení pro druhou třídu, diskutuje se o informacích.
Nejdřív si přečtěte otázky, ať víte, na co vyhledávat.
Třetí stanoviště absolvujte na nádraží, ale na koleji směr Tábor.
Čtvrté stanoviště vede po silnici bez chodníku. Nezdá se mi to moc bezpečné, navíc čas se krátí. Vracíme se ke škole pod lípu, jsou tam lavičky. Řešíme zbylá stanoviště. Poslední páté je na hřbitově, to je dost daleko. To bychom vůbec za dvouhodinu nestihli.
Pokud máte zájem, zkuste se podívat na hřbitov s pátým úkolem sami po škole.
Odpovědi jsou zapsané, vznikají další zajímavé diskuze. Někteří si vzpomínají, že už o táboře něco slyšeli – prý vlastivěda, možná hodiny občanské výchovy? Tak jsem trochu to povědomí upevnili. Ještě odeslat výsledky. IWalk vše zaznamenal, internet nepotřebujete, to až na konec při odesílání odpovědí.
Několik snímků z aplikace IWalk:
Zkoušíme, je to intuitivní, vpravo nahoře „sendvič“ a odeslat výsledky. Je to tam, protože
Aplikace píše, že vše je odesláno. Dobře, vyzkoumám, kam a jak se vše uložilo. Ještě druhá třída. Využíváme doporučení z minulé vycházky. Řešíme také chování na pietních místech, znovu bezpečnost a její zápis do třídní knihy.
Dívám se pak do IWITNESS. A opravdu všechny práce tu jsou. Je možné je ohodnotit z mnoha pohledů – čtenářská gramotnost, „dovednost psaní“, aplikace znalostí, digitální gramotnost – to všechno žáci museli uplatnit. Vůbec mi nevadí, že jsme nestihli být všude, jde spíš o to, jak kvalitně jsme dokázali vyřešit úkoly na navštívených stanovištích.
Tisknu si výsledky týmů. Budeme s nimi pracovat v další dvouhodině dějepisu – ano, čeká nás sebehodnocení. Jak se nám dařilo? Co ovlivnilo výsledek naší práce? Jak příště pracovat tak, abychom byli úspěšnější? Co pro vás mohu udělat já, jako učitel?
Jestli chcete nevnímat atmosféru našeho procházení po místech, „kde to probíhalo”, nabízím několik fotografií.
Slávek Hora