Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Hokej, kam se podíváš

Zveřejněno v 17 května, 202416 května, 2024 od Slávek Hora

Prý je to už 87. MS v hokeji. Nemám ho rád ze soukromých důvodů, ani hokej, ani to mistrovství. Ani ty slogany – „Kdo neskáče, není Čech…“ Asi jste slyšeli další vyvolávaná hesla, ale to už bude můj problém.

Důležité je, že můžeme s hokejem šifrovat. Ano, šifra pochází z dílny Cryptomanie, najdete ji na jejich FB účtu. A mně se hodila proto, že potřebujeme zase posunout naše přemýšlení. Vyzkoušel jsem si šifru vyřešit na telefonu v sobotu při cestě na školní oslavy 90 let budovy ZŠ v Bystřici, po té, co mě na ni upozornila Petra, vložila ji do naší malé skupinky a já řešení propíchnul druhé kamarádce. Nepomohlo ani smazání zprávy z mé strany, naštěstí ji Iva řešila o den dřív. Uffff.

Tisknu si šifru, v pondělí bude informatika v pátém ročníku. Zkusíme salámovou metodu, trošku tu hodinu budeme řídit pomocí  tišících gest, která jsme se naučili, přemýšlení nám moc nejde, nechce se nám do toho moc, raději máme rutinní úkoly, vyplň a odevzdej. Nechci se s tím smířit.

Šifra vytištěna, připravena, připravenou mám i nejdůležitější šifrovací pomůcku – prázdný list papíru. Hodina začíná, usazujeme se, rozdělujeme se do týmů. Motivace, rozdání šifry, prázdný papír směřuje také do týmů.

Nejdřív se na šifru v týmu podívejte, sdělte si všechny nápady, jak ji řešit, každý nápad zasluhuje pozornost.

Některé týmy drmolí, některé jsou tišší, některé je třeba do diskuze povzbuzovat.

Pojmenovávejte to, co vidíte, co by mohlo být důležité.

Termín dvou minut je pryč, zastavujeme hodinu tleskacím tišícím gestem. Ptám se, co týmy objevily, vyzýváme je, aby pojmenovávaly vše, co našly, co by nám pomohlo řešit šifru. Některé nápady jsou zajímavé, je vidět, že nápady nám nechybí, ovšem jsou to slepé uličky. Jedna ze spolužaček se podívala na písmenka a měla okamžitě řešení.

To je přece jasné.

Prosím ji, aby nesdělovala správné slovo a zkusili se v týmu podívat na princip řešení. Dalších 5 minut na vyzkoušení všech nápadů, které zazněly v naší společné diskuzi. Nic ale nevede k řešení. Zastavujeme hodinu – tišící gesto. Zkusím to se „žlutýma rukama“ na obrázku. Tady nám pomáhá náš kulturní rozhled.

Co vidíte na obrázku? Pojmenovávejte to. K jakému týmu bychom mohli pak tento pojmenovaný symbol přiřadit?

Objevují se rukavice, prsty, ruce, ruka… Dál vám napovídat nebudu. Odhaluji ještě jednu zásadu z heraldiky, kde žlutá značí jeden z kovů. Máme princip a jdeme luštit. Jeden z týmů už už chce vykřiknout řešení, včas ho zastavujeme.

Zkuste odhalit všechny symboly a spojte je s písmeny.

Nakonec se nám zadařilo. Salámová metoda – rozkrájet problém na drobné úkoly, odhalit princip a pak vše složit do správného řešení – se nám vyplatila. Oddechujeme, reflektujeme, hledáme principy. Ještě dávám šifru na padletí nástěnku, aby žáci mohli potrápit i rodiče.

A vy můžete luštit s námi a s Cryptománií. Abyste nemuseli hledat, tu máte obrázek šifry.

Slávek Hora šifrující

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme