Na Erasmu na Krétě jsme už byli, před dvěma lety. Tehdy šlo o mobility studentů. Nyní jsme tu znovu, tentokrát na jobshadowingu. V tomhle článku bych se s vámi ráda podělila o drobné a nízkonákladové vychytávky, které jsme během týdne ve škole viděli.
Vychytávka první: Kapátko z brčka
Asi není potřeba psát víc, vše je vidět z fotky. Prostě brčko rozstříhnuté napůl, ucpat prstem a kapátko je na světě.
Vychytávka druhá: Indikátor kyselosti/zásaditosti z červeného zelí
Červené zelí povařit. Po vychladnutí je nálev možné použít k indikaci toho, zda nějaká látka je zásada nebo kyselina. Trochu nálevu kápneme do látky, třeba do pomerančové šťávy, ta se zbarví buď do zeleno modra nebo do červeného odstínu. Na škále ph vidíme, zda jde o kyselinu, nebo zásadu.
Vychytávka třetí: Jenga věž s příklady
Hrajeme hru, jako jindy. Kostky mají na kratší stěně příklady, třeba 6×8, žák řekne výsledek, kostičku vytáhne, zkontroluje (na delší stěně je výsledek) a je-li výsledek dobře, kostičku si nechá. Některé kostičky jsou na kratší stěně zabarvené, jde o prvek náhody. Není potřeba počítat, ale jen přičíst nebo odečíst body, které jsou napsané na delší stěně (to žák vidí, až když kostičku vytáhne).
Vychytávka čtvrtá: Znázornění číselných řádů pomocí polystyrénu, špejlí a těstovin.
Fotka asi řekne vše, co je potřeba. Špejle jsou umístěny na pozici jednotek, stovek, tisíců, zapíchnuté do kousku polystyrénu. Žák si vezme kartičku s číslem a na příslušné špejle navlékne potřebný počet těstovin.
Vychytávka pátá: „Krokování“ pomocí autíčka nalepeného na jezdce zipu igelitového sáčku
Místo dlouhého popisování si prohlédněte fotku. Do sáčku se vloží příklad a autíčko se posunuje na fixou napsané číselné řadě.
Vychytávka šestá: Krabice do únikovky
Často se učitelé ptají, kde mají sehnat krabici, kterou uzavřou pomocí zámku (v rámci nějaké únikové hry). Nízkonákladové řešení je vytvořené z jakékoli krabice převázané provázkem, který je přivázán ke kódovému zámku. Vše je vidět z fotografie.
Vychytávka sedmá: Hra na násobení pomocí hracích karet
Žáci si z balíčku karet vezmou jednu a postaví se do kruhu. Učitelka stojí uprostřed, vezme jednu kartu z balíčku a ukáže ji žákovi. Ten vynásobí hodnotu své karty s hodnotou karty, kterou ukázala učitelka. Pokud udělá chybu, vypadává. Hra pokračuje, dokud nemá vítěze, nebo po dohodnutou dobu.
A jedna vychytávka navíc: Rozklad čísel a přechod přes desítku
Zase věřím, že se obejdete bez dlouhého popisování a z fotek pochopíte. V tomto případě byla vychytávka součástí úkolu z únikové hry. Žáci nedostali žádné instrukce. Pokud složili části správně, na rubové straně se objevilo číslo, které bylo součástí kódu, potřebného k otevření dalšího zámku.