Umělá inteligence sem, umělá inteligence tam, je všude, kam se podívám. Tak ji také musíme využívat ve škole, naučit se s ní pracovat, používat ji.
Zrovna řešíme Velkou válku, 1. světovou válku. Potřebovali jsme ji ukončit. Válka začíná jejím vyhlášením, končí nějakými mírovými smlouvami. To by mohl být zajímavý nápad pro generování textu. Půjdeme podle zásad promptování:
- role;
- cíl;
- omezení a
- výstup.
Můj prompt určitě nepatří mezi ty, s nimiž by šlo obchodovat. Text však vznikl zajímavý a já se ho rozhodl použít.
Promt:
Navrhni text o Pařížské mírové konferenci s hlavními událostmi pro 14 leté žáky základní školy. V textu si přeji odkazy na důvěryhodné internetové zdroje. Text by měl být dlouhý maximálně čtyři odstavce.
Výsledek si můžete prohlédnout v tomto odkazu. Abyste pochopili, proč mám stejný článek na dvou stránkách – to je z důvodu tisku – dva články na jednu A4 stránku – šetříme planetu, papír, toner, jdeme příkladem.
Vytištěno. Připraveno losovací kolo, připraven Padlet, kam budeme sbírat doplňující informace. Prezentaci zjištěných skutečností jsme procvičovali i minule, potřebujeme se rozvíjet.
Rozdávám text, sdělují konstrukci hodiny, ne všichni jsou nadšeni, budeme pracovat. Nejdříve pracujeme na textu, každý sám si čte, vybírá důležité informace – podtrhává si, zvýrazňuje, na druhou stranu připravuje podklad pro myšlenkovou mapu – může sloužit jako výpisku z článku. Funkční čtení je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou se ve škole neustále učíme. Každý učitel je učitelem čtení.
Chybí textu něco? Potřebovali bychom do něj něco doplnit?
Asi nejčastěji padá odpověď, že tam není moc dat. Myslí se tím málo letopočtů.
OK, můžeme to doplnit. Pařížská mírová konference je proslulá podpisy tzv. Pařížských předměstských smluv a vznikem Společnosti národů. Cílem našeho snažení tedy bude doplnit článek o potřebné další informace, sepsat nový text a umístit ho na padletí nástěnku jako fotku, sken…
Na jednotlivé části konference máme naše losovací kolo, týmy máme už z minulé hodiny, připomeneme si složení. Šéfové si losují svá témata, tým počítá s tím, že informace odprezentuje ostatním. Informace budeme zaznamenávat na Padlet, kde jsou také kritéria, potřebujeme zdroje a jejich citace. Na jedno téma nezbude tým, to zajistím já sám. Stanovujeme čas, pracujeme.
Máme čas na:
- sběr informací;
- prezentaci ostatním týmům;
- psaní dokonalejšího textu;
- umístění textu na Padlet.
„Nových“ informací nemůže být moc, text nemůže být moc dlouhý, potřebujeme ho sepsat, na celý tento konstrukt máme 90 minut. A ještě budeme mít informace od dalších 4 týmů.
Čas ubíhá, informace se na Padletu množí, v některých částech musíme přidávat nějakou tu minutu. Prezentujeme. S některými žáky máme komplikaci – nevydrží být po dobu prezentace v klidu, ruší – máme rozvojový cíl na další hodiny.
Některé týmy mají zdroje, některé zvládly vytvořit i citaci na webu citace.com. Dobrá práce.
Proč jste do nástěnky umístili tento obrázek, co nebo kdo na něm je, co znázorňuje tato mapa…
Máte všechny informace? Jdeme psát text. Stačí jeden ve skupině, pak nafotit a do nástěnky s ním.
Všechny týmy píší, některé diktují vzájemně spolužákům do jednoho textu, jiné se rozhodly, že složí text z různých částí psaných jednotlivými členy týmu. Výsledkem je tedy původní uměle vytvořený text přes ChatOpenAI, kterému jsme dali kus našich týmových srdcí.
Bylo to svižné, je vidět, že jsme se naučili pracovat v týmech, ne všem to jde stejně dobře, posun je ale znát. Pomáhá nám také, když máme jednotlivé body napsané na tabuli včetně časů. Formulujeme informace do bodů, už nepíšeme celé věty, dáváme tomu srdce, umíme vyhledávat, zdrojovat a citovat. Díky.
S podobnými hodinami se můžete potkat našich workshopech. Pokud byste chtěli podobné hodiny zažít na vlastní kůži, neváhejte nás kontaktovat. Kontakty najdete v našich profesních životopisech v horním menu.
Slávek Hora